+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: tyst pump?

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Question tyst pump?

Hej!

Jag undrar om det finns en tyst gående pump för ett 10 liters akvarium som innehåller räkor?
    Akvariet är plaserat i ett sovrum och jag vill inte ha ett störrande burrande ljud när jag ska sova.

Går det att förebygga det burrande ljudet som uppstår?

Är mycket tacksam för svar!

/EmZ

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

eden minifilter tycker iallafall jag är tysta! eller menar du någon luftpump?

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Jag har lyckats få mina Elite mini filter att bli rätt tysta, men de kan vibrera mot glaset om de sitter. Den var högljud i början men när dom slets in blev de helt tysta Skrev ett inlägg i en Elite mini försäljningstråd här på forumet om hur du gör det räksäkert.

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

ok, tack ska kika på det.

Jag menar pump, inte luftpump.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

AquaEl Fan mini är en både räksäker och helt knäpptyst pump, jag rekommenderar den, bara ta av ytterhylsan så är den räksäkrad!!
    Jag är också känslig för ljud särskilt när jag ska sova, så här fungerar inte surrande luftpumpar!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    AquaEl Fan mini är en både räksäker och helt knäpptyst pump, jag rekommenderar den, bara ta av ytterhylsan så är den räksäkrad!!
    Jag är också känslig för ljud särskilt när jag ska sova, så här fungerar inte surrande luftpumpar!!!

Menar du Aquael Pat-mini eller finns det en som heter Aquael fan mini?

Ytterhyllsan är det den delen som innehåller filtret?
    Senast redigerad av EmZ den 2010-11-16 klockan 13:38.

Här är min favorit,jag har en sån till min coccon 18l hörs inget och bra filter behållare som går att fylla med makaroner
    Eheim Hangon 2040 Liberty100
    http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1350&page=1
    Jag tycker att Aquatic Nature Hang on filter dom låter för mycket.

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Även om luftpumparna må vara hyfsat tysta som en liten Eilte-luftpump så störs jag av det högljudda bubblandet (har luftdrivet filter, 3 olika modeller till mina 3 st 25 L akvarium och alla bubblar så störande högt för mig när jag ska sova att jag måste stänga av luftpumparna när jag går och lägger mig.
    Dessutom är luftpumpen med dubbla utblås från "Basvaror" på Tradera mycket högljudd.
    Har man bra syresättning i karet under dagen så verkar det inte vara något problem att vara utan pump under natten.
    Jag har äppelsnäckor i de karen bl a och de brukar ju alltid samlas uppe vid vattenytan för att hämta luft när vattnet är syrefattigt och det gör de inte efter att luftpumpen har varit avstängd över natten.
    Vet inte om det blir värre om man inte har växter eller ytterst lite växter men kan tänka mig att det blir mycket värre om man har mycket fisk i ett mycket litet akvarium t ex.
    Det första jag gör när jag stiger upp är att sätta på luftpumpen igen och tända i alla akvarium och då hinner jag också passa på att se var äpplena håller hus i karen, om de är lite överallt och många på bottnen som vanligt eller om nästan alla sitter uppradade på glaset precis under vattenytan och det brukar bara hända om ett innerfilter har blivit allt för igenslammat och då brukar det vara om det är mer än bara över natten...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg