Jag har en dum fråga.
Jag har fått nått skit i ena akvarium så att mina räkor bara dör hela tiden.
Jag har kört med stora vatten byte utan resultat, jag hitt en räka död varannan dag
Det har hänt nåt i somras i denna akvarium, och jag kan inte hitta balans i den.
Därför misstänker jag att det kan vara mycket skit i soilen
Nu till frågan
Kan man skölja soilen som vanlig sand i akvarium alltså
Jag vet att man ska vara försiktig för att inte den ska sugas in, men jag undrar om man kan röra om ordentligt i soilen, eller blir den förstört
Vad använder du för soil?
Jag skulle inte rekommendera att röra om i soilen eller något substrat som helst eftersom det kan avge ammonium i vattnet
Jag andvänder Ebi Gold Shrimp Soil 5L
Stackare !
Det är inte kul att få obalans i akvariet...
Hade det också när jag började med räkor i vintras, och flyttade då räkorna till ett annat akvarium.
Det karet de gick i startade jag om från noll...
Mina räkor tålde inte det vattenberednings medlet vi använder till fiskakvarierna, så nu kör vi med ett som är avsett för räkor... har som tur är inte haft några problem sen dess...
Men hur gör jag med soilen ska jag kasta den ?
När jag har för mycket skit i mina kar suger jag ut 3/4 delar av vattnet och sparar i spannar tillsammans med filtret. Efter det åker rötter mossor ner i samma spannar som vattnet. Tar ur soilen och skölj några gånger i 20-25 gradigt vatten tills det mesta av föroreningarna gått bort.
Sedan i med allt igen och sista 1/4 delen med nytt vatten. Räkorna åker i direkt efter och det har funkat klockrent varje gång.
men nu har ja en liten fråga här då ang soil (lånar tråden lite), ja har läst att man bör byta soilen 1 g/år, men de kanske inte behövs då om man kör på Jannes teknik???
*Skönheten sitter i betraktarens ögon*
//mvh Anki//
Arek: de finns inga dumma frågor, ja brukar tänka såhär: bättre fråga o verka okunnig än förbli de![]()
*Skönheten sitter i betraktarens ögon*
//mvh Anki//
Tack jag ska tänka på det nästa gång![]()
Byta soil gör nog bara japanerna som kan köpa billigt i butikerna.
Men det som gör att de byter är för att soilen tappar den ph-sänkande effekten efter ca1-2år.
Hur lång tid soilen verkar beror helt på hur VB-rutinerna ser ut.
Jag köpte min första påse soil från tyskland för 3 år sedan, och den går fortfarande att använda.
Har dock inte kvar den själv. Skänkte precis bort soilen till apistogramma pga flytt.
Menar du att om man byter ofta så bilr den sämmre fortare![]()
Bokmärken