+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Habanero i mat?

Superräka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Habanero i mat?

Ska bjuda svärfar på mat ikväll och undrar hur mycket man ska ha i?

Jag har köpt röd Habanero på ICA, 2 stycken, sammanlagt 25 g. Jag ska göra mat till 4 personer, en kycklinggryta med creme fraiche. Räcker det med en halv frukt eller blir det för mycket?

Jag vill gärna inte ta kål på svärfar men vi gillar stark mat!
    Lilla snigel, akta dig..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka Bernkerts avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    gävleborg

Mina räkor

Atya Gabonensis
    Körsbärsräkor
    Tigerräkor
    Whitepearl

Mina snäckor

Posthorn

ha 2 hel frukt så blir det lite färg på tillvaron!!!!!

nä skämt bara ta en halva först och smaka av låt herren i huset smaka först sen är det bara att ha i.....Jag personligen skulle haft i 1 hel... tänk på det blir ungefär 1/4 som var och en får....

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Mcturbomajsan Visa inlägg
    Ska bjuda svärfar på mat ikväll och undrar hur mycket man ska ha i?

Jag har köpt röd Habanero på ICA, 2 stycken, sammanlagt 25 g. Jag ska göra mat till 4 personer, en kycklinggryta med creme fraiche. Räcker det med en halv frukt eller blir det för mycket?

Jag vill gärna inte ta kål på svärfar men vi gillar stark mat!
    Åh va gott!
    Det beror ju på hur stor sats du gör...
    Grytans sås med créme fraise kommer att göra den något mildare också.
    Sen beror det på hur stora Habanero-frukterna är. Du behöver definitivt inte båda i alla fall, i samma maträtt alltså.
    Jag vet ju inte hur mycket kyckling och övriga ingredienser du ska ha i grytan men börja med en halv Habanero om du vet att ni alla gillar lite kryddstark mat.
    Skär ut / pilla bort fröna från den. Undvik att dina fingrar rör vid fruktköttet och saften, det är nästan omöjligt att tvätta bort det starka sen.
    Ett knep jag har är att dela Habaneron på hälften, peta bort fröna med kniven, sen lägga i halvan eller halvorna som de är i grytan. Då kan man fiska upp dem sen om man märker att grytan börjar att bli väldigt stark.
    Lägg också i Habaneron rätt så sent i matlagningen. Då bevarar du mer av den goda aromen från Habaneron, de förstörs mycket av att kokas mycket.
    Det är samma sak med färsk koriander - och i mitt tycke också med ingefära också.
    Färsk koriander och färsk ingefära är jättegott i grytor som man har Habanero i.
    Köper du koriander så ta helst INTE den krukodlade som finns i vanliga livsmedelsbutiker utan den som säljs i orientaliska grönsaksbutiker eller thailänska butiker för den krukodlade på ICA, Hemköp osv saknar nästan helt smak och arom, tråkigt nog...
    Både koriander och färsk ingefära är också generellt mycket billigare i såna där orientaliska grönsaksaffärer osv samt på Lidl.
    Jag brukar göra en grymt god gryta jag kallar för min Habanerogryta, då har jag ca 1 kg benfri karré i bit som jag skär i småbitar och bryner i matolja, 3 - 5 paprikor i olika färger som skärs i grova bitar, 1 - 2 morötter i grova bitar, 1 tetrapak passerade tomater, en rejäl bit färsk ingefära, 1 hel Habanero delad i halvor och möjligen en liten bit till, färsk koriander (alternativt torkad eller fryst), svartpeppar och spiskummin.
    Jag låter grytan puttra på lite med de passerade tomaterna innan jag lägger i grönsakerna.
    Helst först morötterna som har längst koktid, sen strax därefter paprikan, sen sist i med Habanero, ingefära och koriander och puttra ett litet tag till.

Kycklingkött är ju så mört och behöver ju inte koka så länge så där kommer det att gå undan lite mer.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Bernkert Visa inlägg
    ha 2 hel frukt så blir det lite färg på tillvaron!!!!!

nä skämt bara ta en halva först och smaka av låt herren i huset smaka först sen är det bara att ha i.....Jag personligen skulle haft i 1 hel... tänk på det blir ungefär 1/4 som var och en får....
    Ja det är ju olika hur mycket var och en vill ha, jag hade gärna också haft i en hel medelstor Habanero men det blir rejält hett och det är ju inte alla som tål det...
    Det beror ju också på hur stor sats man gör och såsen i grytan gör det mildare, som t ex med créme fraise och grädde och som i mitt fall om man har i ett helt tetrapak passerade tomater...

Räka Bernkerts avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    gävleborg

Mina räkor

Atya Gabonensis
    Körsbärsräkor
    Tigerräkor
    Whitepearl

Mina snäckor

Posthorn

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Åh va gott!
    Det beror ju på hur stor sats du gör...
    Grytans sås med créme fraise kommer att göra den något mildare också.
    Sen beror det på hur stora Habanero-frukterna är. Du behöver definitivt inte båda i alla fall, i samma maträtt alltså.
    Jag vet ju inte hur mycket kyckling och övriga ingredienser du ska ha i grytan men börja med en halv Habanero om du vet att ni alla gillar lite kryddstark mat.
    Skär ut / pilla bort fröna från den. Undvik att dina fingrar rör vid fruktköttet och saften, det är nästan omöjligt att tvätta bort det starka sen.
    Ett knep jag har är att dela Habaneron på hälften, peta bort fröna med kniven, sen lägga i halvan eller halvorna som de är i grytan. Då kan man fiska upp dem sen om man märker att grytan börjar att bli väldigt stark.
    Lägg också i Habaneron rätt så sent i matlagningen. Då bevarar du mer av den goda aromen från Habaneron, de förstörs mycket av att kokas mycket.

Det är samma sak med färsk koriander - och i mitt tycke också med ingefära också.
    Färsk koriander och färsk ingefära är jättegott i grytor som man har Habanero i.
    Köper du koriander så ta helst INTE den krukodlade som finns i vanliga livsmedelsbutiker utan den som säljs i orientaliska grönsaksbutiker eller thailänska butiker för den krukodlade på ICA, Hemköp osv saknar nästan helt smak och arom, tråkigt nog...
    Både koriander och färsk ingefära är också generellt mycket billigare i såna där orientaliska grönsaksaffärer osv samt på Lidl.
    Jag brukar göra en grymt god gryta jag kallar för min Habanerogryta, då har jag ca 1 kg benfri karré i bit som jag skär i småbitar och bryner i matolja, 3 - 5 paprikor i olika färger som skärs i grova bitar, 1 - 2 morötter i grova bitar, 1 tetrapak passerade tomater, en rejäl bit färsk ingefära, 1 hel Habanero delad i halvor och möjligen en liten bit till, färsk koriander (alternativt torkad eller fryst), svartpeppar och spiskummin.
    Jag låter grytan puttra på lite med de passerade tomaterna innan jag lägger i grönsakerna.
    Helst först morötterna som har längst koktid, sen strax därefter paprikan, sen sist i med Habanero, ingefära och koriander och puttra ett litet tag till.

Kycklingkött är ju så mört och behöver ju inte koka så länge så där kommer det att gå undan lite mer.

Oj OJ OJ här hade vi en matkunnig brud... trevligt skall lägga detta namn på minne när tipsen behövs....

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Tack för goda råd och recept

Jag ska göra "grytan" på 1 kg kycklingfilé, 5 dl creme fraiche med paprika och chilismak, gul lök och röd paprika. Jag brukar ha i röd chili i vanliga fall men ville prova habanero idag, har ju aldrig använt det! Har även grädde i beredskap ifall det blir för starkt, haha!
    Finns det något mer ni hade lagt till? Jag vet att det blir gott men ibland känns det lite tomt :/ Jag är ganska ny inom matlagningen så är inte helt haj på vilka smaker som går ihop i grytor

Jag ska servera det med bröd, sallad och ris!

Jag kommer nog börja med en halv så får vi se vart vi slutar, haha
    Lilla snigel, akta dig..

Superräka MrDooZeRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White pearl, Tigerräkor och Chrystal Red

Mina snäckor

Äppelsnäckor i färgerna: Brun,Gul, Rosa, Lila, Blå, Jade och Vit

Och jag laddar upp med vattendunkar om jag ska agera provsmakare,
    Detta kan bli farligt hör jag
    Äppelsnäckor + Räkor!
    Totalt hopplöst, Vill bara ha mer o mer! Men kul är det =)

Räka Bernkerts avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    gävleborg

Mina räkor

Atya Gabonensis
    Körsbärsräkor
    Tigerräkor
    Whitepearl

Mina snäckor

Posthorn

Citat Ursprungligen postat av MrDooZeR Visa inlägg
    Och jag laddar upp med vattendunkar om jag ska agera provsmakare,
    Detta kan bli farligt hör jag
    jag hade finhackat 1/4 och haft i skeden till min sambo om hon skulle ha fått provsmakat

älskar att göra bus med henne .... dock blir det svårare med åren....hon blir ju smartare

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Tack för goda råd och recept

Jag ska göra "grytan" på 1 kg kycklingfilé, 5 dl creme fraiche med paprika och chilismak, gul lök och röd paprika. Jag brukar ha i röd chili i vanliga fall men ville prova habanero idag, har ju aldrig använt det! Har även grädde i beredskap ifall det blir för starkt, haha!
    Finns det något mer ni hade lagt till? Jag vet att det blir gott men ibland känns det lite tomt :/ Jag är ganska ny inom matlagningen så är inte helt haj på vilka smaker som går ihop i grytor

Jag ska servera det med bröd, sallad och ris!

Jag kommer nog börja med en halv så får vi se vart vi slutar, haha
    Ok. Det kommer säkert att bli jättegott!
    Habaneron är jättehäftig, den har en enormt mycket starkare hetta än den "vanliga chilipepparn" och en fantastiskt god lite exotiskt fruktig arom som passar särskilt bra till fläskkött och kyckling.
    En aning sötma i maträtten förhöjer denna speciella arom. Man kan då t ex lägga till bitar av färsk ananas i grytan. Jag har det ibland i min Habanerogryta på fläskkött men aldrig ananas på burk eftersom den ligger i sockerlag så då blir det väldigt sött, den är mer lämpad för efterrätter.
    Vill man verkligen framhäva den speciella fruktiga Habanero-aromen tycker jag att man kan låta bli att lägga lök och vitlök i maten och begränsa kryddorna och bara smaksätta och krydda med sånt som fungerar i exotiska lite söta maträtter eller enbart krydda med svartpeppar, spiskummin och ingefära för då lyfts den fram ännu mer.
    Ris är jättebra till, det fungerar även som ett lindrande medel när det blir för starkt och man blir lite överväldigad, då är det bara att ta lite mer ris utan sås på...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Oj OJ OJ här hade vi en matkunnig brud... trevligt skall lägga detta namn på minne när tipsen behövs....
    Tackar!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

jag hade finhackat 1/4 och haft i skeden till min sambo om hon skulle ha fått provsmakat

älskar att göra bus med henne .... dock blir det svårare med åren....hon blir ju smartare
    Hehe, det var styggt!

En gång skar jag upp en bit gul paprika åt min dotter för att smaka.
    När hon plötsligt började att skrika och gråta och skrika efter vatten fattade jag ingenting... ...Tills jag plötsligt insåg att jag hade delat på en Habanero med samma kniv för ett litet tag sen....

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Haha vad roliga ni är

Svärfar överlevde, han tog till och med mer mat! Bästa betyget enligt mig!

Tack för hjälpen!
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Haha vad roliga ni är

Svärfar överlevde, han tog till och med mer mat! Bästa betyget enligt mig!

Tack för hjälpen!
    Va kul!! Nu kanske även ni kan bli "hooked" på superheta chilis!! Haha!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Haha ja jag vet att det är många här som gillar såna frukter

Men jag måste säga att det blev mycket godare med habanero än med "vanlig" röd chili! Ibland när jag vill ha det lite starkare så brukar jag använda en chili som vi har odlat själva men jag tycker inte att just den sorten smakar gott helt enkelt.. Men den här habaneron till och med luktade ju gott! Jag blev glatt överraskad!
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Haha ja jag vet att det är många här som gillar såna frukter

Men jag måste säga att det blev mycket godare med habanero än med "vanlig" röd chili! Ibland när jag vill ha det lite starkare så brukar jag använda en chili som vi har odlat själva men jag tycker inte att just den sorten smakar gott helt enkelt.. Men den här habaneron till och med luktade ju gott! Jag blev glatt överraskad!
    Kul!
    Ja, Habanero är något i särklass!! Den har en så fantastiskt god fruktig arom!
    Man måste bara vara försiktig, den är ju enormt mycket starkare än "vanlig chili"!
    Habanero tillhör arten Capsicum chinense och de är i regel extremt heta.
    Typiskt för chinense förutom den extrema hettan är att de ofta har en något fruktig arom men jag tror att Habaneron har den mest fruktiga av dem alla - om någon kan nämna en annan som är ännu mer fruktig så är det bara att rätta mig... Det är möjligt att någon av de mildare chinense-sorterna som Tobago seassoning, Trinidad seassoning osv kan vara något fruktigare i aromen men åtminstone jag upplever att Habaneron har mycket mer smak i alla fall än Trinidad seassoning som har lite starkare fruktigare doft men det kan ju vara kopplat till att Habaneron har en stark hetta...
    Det finns en gammal sortklenod (betyder att det är en mycket gammal sort som har bevarats) från St. Augustine i Florida-trakten i USA som heter Datil och det påstås att den är både hetare, fruktigare och sötare men det återstår att se, jag har köpt frön och ska prova att odla den själv inför nästa säsong!
    Chinense är vanliga i Karibien där de finns i ett antal olika sorter och färger och de har sökt sig till Afrika också så det finns några populära afrikanska chinense också som Fatali t ex.
    Den vanliga chilipepparn som Spansk peppar t ex, tillhör arten Capsicum annuum. Dit hör även paprika (som det finns en massa olika sorter av), Jalapeño, Pepperoni, osv.
    Det finns även fler chilipeppar-arter men de är ännu ovanliga här hos oss, som Capsicum baccutum (ofta mycket fruktiga i aromen och förekommer mycket i Sydamerika), Capsicum fruitescense (Tabasco är den mest kända sorten av denna art) och Capsicum pubescense (höghöjdssort från Anderna) och sedan finns det ett antal mer ovanliga arter som vanligtvis är sällsynta vilda sorter som man försöker bevara.
    Även chinense, annuum och baccutum finns kvar som vilda arter.
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-11-18 klockan 06:51.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg