+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Copepods?

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Copepods?

Har helt drabbats av hjärnsläpp, men visst är detta copepods (hoppkräftor på svenska?) eller kallas de något annat i akvariesammanhang? (tjusig bild, jag vet )

djur.jpg

Tog i alla välmening bort all fisk från mitt huvudsakliga räkkar - och som jag misstänkte har det börjat dyka upp lite nematoder igen - det hade jag räknat med, så länge det inte blir en totalinvasion... Men hoppkräftorna? Vet inte ens varifrån de kom? Antar att det egentligen är ett symptom på att jag börjar få bra biologisk mångfald i mitt räkkar, men vet faktiskt inte om jag riktigt vill ha all denna mångfald där

Tror varken räkor eller posthorn har vare sig hoppkräftor eller nematoder på menyn, men vem kan tänkas vilja äta upp dem? - Endlers vet jag gör sagan kort med småkrypen, men de är lite stressiga att ha med räkorna. Har ett litet stim boraras urapthalmoides (?) och några pygmepansarmalar i det större karet.... men nu när jag har vant mig vid att bara ha räkor i det lila käns det som om det skulle bli så trångt med ett stim av det ena eller det andra.

Misstänker dock att det mesta som jagar zooplankton tyvärr även kan tänka sig räklingar till middag, utom möjligen borarasen som har pyttemunnar, någon som vet hur pigga de är på att jaga smått? Eller någon som har något bra annat tips på klurigt sätt att bli av med dessa objudna gäster utan att ta kål på räkor, räklingar och posthorn - i ett blott 20 liter litet kar...?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Dina små Boraras äter ju gärna levande smått foder så de tar nog dessa också skulle jag tro, de äter ju gärna artemia!! Jag har ju mina gående med White Pearl och det fungerar ju bra!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag har fullt av hoppkräftor i mitt kar med boraras, inte blir det mindre hoppkräftor!
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Superräka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Hur ser en sån ut när man ser dom i karet? För jag antar att dom är ganska små?
    Lilla snigel, akta dig..

They are called Cyclops Don't worry about them. I see Zooplankton as a sign that the water is good. They are not dangerous, so just let them be. In a living aquarium there should be room for zooplankton as well.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg