+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Behöver tips från er!!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Behöver tips från er!!

Hej på er
    Jag har haft ett 54 liters kar med räkor, snäckor och endlers sista halvåret och allt har funkat bra. Men så bytte vi rör i huset för ett tag sedan och alla snäckor och de flesta av räkorna dog

Antar att det blev metaller i vattnet. Köpte ett kolfilter och hoppas nu få ordning på det igen. Men jag behöver nu köpa lite nya räkor och funderar på att byta en av eller båda sorterna. Hade tidigare CR och körsbär.

Vill ha lite tips av er vad ni tror blir snyggt och vad som passar. Jag har nu köpt ett nytt kar som är något mindre, tror det ligger på ca 40 liter. Temperaturen brukar jag hålla runt 25-26 grader.

Jag har svart sand, en mangroverot, javamossa, en annan växt som jag inte vet vad den heter. Äppelsnäckor (blå, gula, lila) några posthorn och ett rejält gäng endlers guppy.

Har ni några tips om vilka två sorters räkor ni tycker jag ska ha?

Jag skickar med ett par bilder så ni ser hur det ser ut. Tyvärr är det helt gult och fult nu på bilderna för jag har fel lampa i, den andra var sönder så jag fick ta en vanlig lampa så länge. Ny är beställd.

Jag har dessutom inte satt någon bakgrund i detta nya ännu. Jag har en vanlig bakgrund med växter jag kan sätta dit eller har ni något annat förslag?
    Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Snowball,Gul räka,Rainbow,Fire Red,Blue Tiger,Deep Blue Tiger,Crystal Red,Crystal Black,Golden.

Mina snäckor

Tylomelania yellow,Tylomelania orange,Rosa posthorn,Blå posthorn.

Citat Ursprungligen postat av Torreador Visa inlägg
    Hej på er
    Jag har haft ett 54 liters kar med räkor, snäckor och endlers sista halvåret och allt har funkat bra. Men så bytte vi rör i huset för ett tag sedan och alla snäckor och de flesta av räkorna dog

Antar att det blev metaller i vattnet. Köpte ett kolfilter och hoppas nu få ordning på det igen. Men jag behöver nu köpa lite nya räkor och funderar på att byta en av eller båda sorterna. Hade tidigare CR och körsbär.

Vill ha lite tips av er vad ni tror blir snyggt och vad som passar. Jag har nu köpt ett nytt kar som är något mindre, tror det ligger på ca 40 liter. Temperaturen brukar jag hålla runt 25-26 grader.

Jag har svart sand, en mangroverot, javamossa, en annan växt som jag inte vet vad den heter. Äppelsnäckor (blå, gula, lila) några posthorn och ett rejält gäng endlers guppy.

Jag skickar med ett par bilder så ni ser hur det ser ut. Tyvärr är det helt gult och fult nu på bilderna för jag har fel lampa i, den andra var sönder så jag fick ta en vanlig lampa så länge. Ny är beställd.

Jag har dessutom inte satt någon bakgrund i detta nya ännu. Jag har en vanlig bakgrund med växter jag kan sätta dit eller har ni något annat förslag?

Crystal Black och Gula räkor kanske?
    Båda gör sig bra på den svarta sanden.
    Fint kar!

Superräka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Bakgrund kan du ha vad som helst egentligen.. Jag själv tycker inte om dom "färdiga" bakgrunderna med växter på och det är enbart för att jag tycker det blir svårare att se alla invånare och det ser ganska ofta konstgjort ut. Men det är ju olika från person till person! Jag hade fixat en svart bakgrund, vill man göra det enkelt är det bara att klippa till lite svart tyg eller en svart sopsäck och tejpa upp på baksidan

Men det ser bra ut nu också!

Räkor är jag inte så haj på så det får någon annan stå för, haha
    Lilla snigel, akta dig..

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Jo, gula har jag faktiskt kollat på tidigare och funderat på att skaffa. Kanske det blir de två då :-) Ska kolla på annonserna och se vad jag kan hitta!

Såg att det var en som sålde Blue Tiger och de såg också fina ut!! Tror ni de skulle passa ihop med Chrystal Black, eller om jag ska behålla Körsbären?

Jo, jag känner som du med bakgrunden och det är därför jag inte satt i den. Ska kolla om jag kan fixa en helsvart!

Blue Tiger och crystal black ska du inte ha ihop, dom är från samma fam
    dvs " Caridina cf. cantonensis "
    Du kan ha gula med blue tiger

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Okej. Hm, Tror kanske det blir finare med gula och CR än gula och Blue Tiger. Eller vad tror ni?
    Fast jag har ju blått som accentfärg i köket så då kan jag ju matcha räkorna med den... haha.

Kan passa på att fråga en annan sak också. Mina räkor jag haft (CR och Körsbär) har jag haft i ca ett halvår. Men de har aldrig förökat sig. Vad kan det bero på? Eller käkar mina endlers upp räkynglen?

/Ch
    Senast redigerad av Torreador den 2010-11-18 klockan 14:24.

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Torreador Visa inlägg
    Hej på er

jag tycker du ska köra på svart tonings film till bak rutan!

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Kan vara din svarta sand som är boven oxå..
    Vissa av dessa är ju giftiga...
    Och temperaturen låter lite högt för min del..hade hellre satsat på 22-23 grader...

Och angående vatten kan det ju vara koppar du fått..

Jag tillsätter alltid EasyLife vid vattenbyte....
    Kolfilter kan ju ta bort en del nyttigt oxå....

Jag har blå tigers och sakura ihop...skitsnygga mot mörkt underlag och mörk bakgrund...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Jag hade svart råda sand förut den fick jag slänga för att räkor och snäckor gjorde sig illa och dog hela tiden, den var sylvasst

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Det är inte sanden, jag minns inte vad den heter nu men den funkar bra till räkor. Det är INTE rådasand. Jag kollade upp det noga innan jag köpte den.

Jo, det är koppar i vattnet nu efter rörbytet. HÅller på och krånglar nu med vattenfilter osv för att få till det. Köpte ett kolfilter för ett tag sedan och kör med det när jag fyller karen. Det tar bort en del men inte allt. Ska köpa easy life också för säkerhets skulll.

Ska sänka temperaturen lite. Trodde det var bättre med lite varmare men då sänker jag lite.

Ska kolla på Sakura, har ingen aning om vilken det är. Svart toningsfilm ska jag kolla på med, tack för tipset!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Hej igen
    Hittar inte Sakura bland räksorterna här på redbee....

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg