+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Björklöv

Björklöv

Har läst på några ställen att björklöv skall fungera som mat till räkor, är det någon som kan bekräfta detta och tillvägagångsätt isf.

Tackar på förhand..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Just björklöv vet jag inte om det funkar, men bok och ek vet jag är bra för räkor

Dom äter, och att det sänker PH liiiite
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Jo det har jag förstått, problemet är att här uppe i Jämtland är det glest mellan Bok och Ek, däremot är tomten full av björklöv

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Aha...
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

HaaaHaa..

Skicka din adress så kan jag skicka eklöv till dig...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Citat Ursprungligen postat av CatsWhisker Visa inlägg
    HaaaHaa..

Skicka din adress så kan jag skicka eklöv till dig...
    Oj, det var verkligen snällt.

PM'ar dig min adress, självklart betalar jag frakten.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Skule tro att det går att använda vilka löv som helst i princip faktiskt och jag tror mycket väl man kan använda gamla björklöv också!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Skule tro att det går att använda vilka löv som helst i princip faktiskt och jag tror mycket väl man kan använda gamla björklöv också!!
    He,he... roligt inlägg...
    Man bör dock om man testar nya saker i sitt akvarium vara försiktig....
    Räkor tål nog inte alla löv i världen...
    I mina räkkar har jag räkor för ett par tusen i varje kar, och jag är försiktig...
    finns ingen anledning att offra räkorna för att man skall spara en tjuga på ett löv.
    Hade ett förvällt eklöv som låg i ett av akvarierna i ett par månader, vilket de var glada för.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Om man ska tänka på vad som kan vara farligt så är nog tex eklöv egentligen inte så lämpliga då eken innehåller mest garvsyra av alla våra trädslag tätt följd av boken. Björken innehåller inga farligaämnen, den är också vanlig som örtte.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    He,he... roligt inlägg...
    Man bör dock om man testar nya saker i sitt akvarium vara försiktig....
    Räkor tål nog inte alla löv i världen...
    I mina räkkar har jag räkor för ett par tusen i varje kar, och jag är försiktig...
    finns ingen anledning att offra räkorna för att man skall spara en tjuga på ett löv.
    Hade ett förvällt eklöv som låg i ett av akvarierna i ett par månader, vilket de var glada för.
    Nu var det inte just att spara en tjuga utan mer praktiskt, istället för köra bort säckvis på sopstation till kompost så kunde man spara lite för husbehov själv. Ek och bok är det som sagt klent med här uppe. Det blir väl till att prova lite försiktigt när det finns tillfälle framöver i nått kar där det inte går allt för dyra kryp.

Citat Ursprungligen postat av Kenna Visa inlägg
    Nu var det inte just att spara en tjuga utan mer praktiskt, istället för köra bort säckvis på sopstation till kompost så kunde man spara lite för husbehov själv. Ek och bok är det som sagt klent med här uppe. Det blir väl till att prova lite försiktigt när det finns tillfälle framöver i nått kar där det inte går allt för dyra kryp.
    Jag tror inte heller att det kommer att bli problem med björklöv, men som du skriver så är det bra att vara försiktig och ha koll på räkorna, när man börjar... ändrar de beteende eller dör så får man vara snabb o sanera karet o göra några vattenbyten...
    Tyvärr finns det väl inte björkar i Asien där de lever, då hade man ju vetat att det ev var ok...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns det Ek där då Frank? Visst garvsyran försvinner ju till en viss del när man kokar dem, men det gör faktiskt giftet i Stenmurklor också, detta var ju så klart bara ett exempel!!
    Ingen av mina räkor käkar löv här, det är det i princip bara Elefantsnäckorna som gör, men om räkorna käkar löv hos någon annan här vet inte jag.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Japp det finns ek träd i Taiwan ! (B.la Red Oak)
    Men är av den uppfattningen att man vinner på att vara försiktig...
    Har vi tur kommer det så småningom en lista på vad olika typer av räkor/snäckor/fiskar tål och har nytta av... och ev är känsliga för.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg