+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Filter eller inte filter?

Räka m00zs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red/Black, Sexy

Mina krabbor

Pompom, mithrax

Filter eller inte filter?

Idag besökte jag Södermalms akvarieaffär (Stockholm) och fick en kort föreläsning av ägaren angående filter.
    Han använder tydligen ingen filter i någon av sina burkar. De var alla planterade (ganska mycket växter).
    En kort summering av det som jag uppfattade var hans argument att det inte är nödvändigt med filtrering:

- Om man har tillräckligt med grus eller sand som (inte är för små och innehåller bakterieflora) så agerar det ett naturligt filter.

- Om man har växter samt använder luftpump eller filter som stör vattenytan så kommer det försvinna mycket CO2 från vattnet.

- Om man ska ha ett "filter" så bör det vara för att föra vattnet från övre delen av tanken till nedre delen.

- Luftstenar/bubblor är onödiga då luften innehåller bara 21% syre och väldigt lite kommer överföras i vattnet via bubblorna. (Och så driver man ut nödvändig CO2 om man har växter)

Allt började med att jag sa att jag tänkte ha en Eden 501 ytterfilter till mitt 54 liters. Personligen så tycker jag att han har rätt bra argument men om man har ett filter så är det väl inget negativt ändå...?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

De har helt rätt!
    Men har man ett filter i akvariet är man inte beroende av att växter skall göra jobbet, och kan då inreda det som man har lust...
    Sen går det ju att ha fler fiskar o dyl i akvariet om du även har ett filter, då det snabbt tar hand om de gödningsämnen som är oönskade (är ju giftigt för fiskar o dyl)

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Klart att det skulle funka med enbart en cirkulationspump men det är inget att rekommendera om man vill ha fiskar eller räkor!

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

He,he nyfiken som ja e eftersom ja vet vart du varit ida, va kom du hem me därifrån då?
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka m00zs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Crystal Red/Black, Sexy

Mina krabbor

Pompom, mithrax
    Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    He,he nyfiken som ja e eftersom ja vet vart du varit ida, va kom du hem me därifrån då?
    Jag kom hem med en reflektor och en flaska easy carbo, samt ett något omskakad syn på akvarievärden
    De hade krabbor oxå (tror d e limnopilos naiyanetri) funderar på skaffa ngra stycken när min tank har cyklat klar

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg