+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dåliga vattenvärden NO3

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Dåliga vattenvärden NO3

Jag har 50 i NO3 värden vilket inte är så roligt.
    Jag har easy life och salt i karet och bytt 20% vatten och gjort rent filtrena i vattnet från karet men det har inte blivit bättre.
    Jag tänker göra 2 vattenbyten på 20% i veckan för att få det bättre.
    Men då undrar jag hur gör man med filtrena skall man göra rent dem lika ofta också?
    Finns det något mera man kan göra? Då jag medicinerade fiskarna mot bukvattensot så förstördes värdena i vattnet och de andra har jag fått bättre och de har bllivit stabilare men det är som sagt NO3 jag inte får bukt på.
    Karet är på 190L
    tempen är på 27° och jag har långsamtväxande och snabbväxande växter och tio fiskar som bor där och nu matar jag dem varannan dag med en sparsam mängd mat.

behöver verkligen hjälp då jag har kämpat i några veckor med karet o vattenbyten

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg
    Jag har 50 i NO3 värden vilket inte är så roligt.
    Jag har easy life och salt i karet och bytt 20% vatten och gjort rent filtrena i vattnet från karet men det har inte blivit bättre.
    Jag tänker göra 2 vattenbyten på 20% i veckan för att få det bättre.
    Men då undrar jag hur gör man med filtrena skall man göra rent dem lika ofta också?
    Finns det något mera man kan göra? Då jag medicinerade fiskarna mot bukvattensot så förstördes värdena i vattnet och de andra har jag fått bättre och de har bllivit stabilare men det är som sagt NO3 jag inte får bukt på.
    Karet är på 190L
    tempen är på 27° och jag har långsamtväxande och snabbväxande växter och tio fiskar som bor där och nu matar jag dem varannan dag med en sparsam mängd mat.

behöver verkligen hjälp då jag har kämpat i några veckor med karet o vattenbyten
    mina filter gör jag rent var tredje månad ungefär. Du ska bara göra rent om de börjar pumpa vattnet dåligt inte annars.
    Det är bakterierna i ditt filter som tar hand om alla bi produkter från fiskarna. när du gör rent filtret dödar du många av bakterierna. så det ska man inte göra om det verkligen inte behövs.
    Senast redigerad av wotan den 2010-11-21 klockan 16:11.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Jaha tolkade det som om att man skulle göra rent filtret oftare vid dåligt vatten på seras hemsida blir lite rörigt ibland . Tack då prövar jag med det och bara byter vatten nu i en månad och tar nya test. Skamm den som ger sig hoppas detta är första och sista gången jag fick en sådan sjukdom i karet som dödade halva beståndet fiskar och vattnet.

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Nitrat är inte farligt för fiskarna i den koncentrationen du har, och är den uppmätt med dropptest så behöver du inte oroa dig. Nitratet tar växterna hand om som gödning, och i tex växtgödningen PMDD är en av ingredienserna KNO3 som är nitrat.
    Skulle det däremot vara nitrit så är det en annan femma...

Vill du ha ner nitratvärdet är det ett vattenbyte på 50% som gäller då du bör ha ungefär halverat det, men man kan få behöva göra det ett par dagar i följd. Är värdet däremot mätt med stickor så får du ta det med en nypa salt, de testerna brukar vara ganska dåliga och ett dropptest är att föredra.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Först så tog jag ett test för alla värden på sticka och sedan dropptestet på NO3 och när jag skerev in värdena på seras test så sa de att vattnet var 85% och att jag inte skulle tillföra mera fiskar.
    Och sedan gjorde jag som sagt var NO3 testet då det var det dåliga värdet.
    Kan jag alltså köpa en ny guramihona nu då efter att jag gör 50% vattenbyten?

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Det gör inget om du väntar, mer fisk blir mer avfall som gör att nitrathalten ev. stiger. Men att du har nitrat och inte nitrit är ett bevis på att de sk. goda bakterierna funkar och gör vad de ska, men ta det ändå lugnt tills du fått värdet dit du vill ha det.
    Kanske du ska se över din vattenbytarregim ifall du känner att nitratet är för högt?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg