+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Aji - chilensk chilisås o en jävla massa aj, aj....

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Aji - chilensk chilisås o en jävla massa aj, aj....

Igårkväll fick jag äntligen tummen ur och gjorde chilisås något jag inte har gjort på över ett år men är något som jag brukade göra förut lite då och då.
    Jag brukar göra en chilensk chilisås som kallas för aji (uttalas ahí) och är väldigt populär i Chile och hör till husmanskosten där och är något som även fattiga äter eftersom den är så enkel och gör en vanlig kokt potatis otroligt delikat.
    Gör bara inte om mitt misstag! Förut använde jag nästan enbart inlagd chili, t ex Sambal oelek men denna gång körde jag med enbart färska chilisar och eftersom jag hade 2 frukter av sorten Cacho de cabra, den gamla chilenska sorten som är den egentliga "original-chilin" till denna chilisås, så ville jag spara vartenda frö av dem. Att ta bort fröna, rensa dem och lägga dem i en kopp var en hel del jobb trots att det bara var 2 frukter men de hade imponerande mycket frön i sig.
    Jag använde inga handskar och det straffade sig katastrofalt sedan!
    Det var bland det värsta jag har varit med om, det märktes inte på en gång men sen började händerna att göra ont och det kändes som om de brann!! Det var fruktansvärt, hur jag än gjorde kunde jag inte tvätta bort det och så fort jag rörde vid något som var det minsta varmt kändes det som om jag brände mig på något riktigt hett... Vilken tortyr, hela resten av kvällen och långt in på natten fick jag lida av mitt misstag, det var så plågsamt att jag var gråtfärdig och satt och höll i ett sånt där cool-pack eller vad det nu heter från frysen (gel-fylld som man kan använda vid skada t ex) och försökte döva mig med Ipren och alkohol.... Jävla skit...
    Men såsen blev jättegod!

Du kan använda vilken chilipeppar du vill eller ta någon sked sambal oelek.
    Jag tog 2 frukter av Cacho de cabra, 3 frukter gul spansk peppar (tror jag att det är) och 2 ganska små bitar av en 7 pod-frukt för att få lite mer hetta (men den frukten lät jag inte mina fingrar röra vid, alltså fruktköttet / saften).

Det är min chilenske fd sambo som lärde mig göra den här chilisåsen och vi gjorde den alltid på en höft så därför är måtten minst sagt ungefärliga.
    Försök att se till att såsen inte får för mycket vätska i sig, då blir den mycket lös och delar på sig efter ett tag när du har hällt upp den i burkar.

Du behöver en mixer (blender) och några tomma burkar, jag brukar spara några tomma glasburkar med lock t ex när sylten tar slut, det är bara att diska ur dem så har man en gratis burk.

Ingredienser:

• ett gäng fina mogna röda tomater (undvik de som är mycket vattniga/lösa och de som är omogna)
    • en gul lök
    • rejält med färsk aromatisk koriander (köper du inplastade plantor i en thai-butik så använder du hela paketet, krukodlad koriander i vanliga livsmedelsbutiker rekommenderas EJ!)
    • matolja, vet ej exakt hur mycket jag tar men 1 dl eller mer
    • stark chilipeppar, gärna färsk eller någon sked sambal oelek
    • en citron
    • svartpeppar
    • spiskummin
    • salt
    Jag brukar lägga i nästan allt på en gång men inte alla tomaterna på en gång.
    Häll först hälla i matolja, lägga i chilipepparn grovt skuren med kärnorna borttagna, löken skuren i klyftor och några tomater skuren i 1/4 stora klyftor, all koriander (rensad, sköljd och ev rötter bortskurna), saften från en citron, kryddorna och så börja mixa. När det börjar bli en jämn smet kan du lägga i mer tomatklyftor en efter en. Tillsätt salt och smaka av tills du är nöjd.
    Använd gärna MYCKET tomater. Jag brukar köra på tills mixern är ganska full.
    Sen är det bara att hälla upp i burkar och ställa i kylen.
    Helt fantastiskt enkelt, gott och funkar med nästan allt!
    Gott till kött, kyckling, fisk, skaldjur, kokt potatis, bönsoppa m m...
    Är t ex en av ingredienserna i den chilenska maträtten mariscal (stavning?) som är råa skaldjur som snäckor / stora gröna musslor eller annat som marineras och "tillagas" kallt i fäskpressad citronsaft, massor av hackad gul lök och koriander... Krydda sen bara med svartpeppar och låt marinera ett bra tag (minst en timme) så har du en riktigt delikat förrätt eller smårätt!
    Ungefär som cevishe fast med aji och på skaldjur istället för fisk.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

mjumm..
    Måste ta mig i kragen och pröva göra egen..
    Hade då helst gjort med egen tomat, men ibland får man inte som man vill.. =(

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Caena Visa inlägg
    mjumm..
    Måste ta mig i kragen och pröva göra egen..
    Hade då helst gjort med egen tomat, men ibland får man inte som man vill.. =(
    Håller med dig, egna tomater skulle ju vara bäst! De brukar vara mycket godare och sötare än de man köper i butik trots att man väljer fina kvisttomater.
    Någon gång kanske jag kan göra min helt egenproducerade aji, ja förutom oljan, kryddorna och saltet då men koriander är lätt att odla i kruka, tomater likaså, lök om man har ett trädgårdsland / kolonilott (delar just nu på en liten kolonilott med min kompis men det blev ingen lök), chili det odlar jag hemma och så har jag också ett litet citronträd men det har inte mått så bra och blommade inte ens i år, antagligen för att min son kissade i krukan hahaha...

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Nu blir jag otroligt avis, dela kolonilott.. snyft..
    Har längtat jättelänge efter nått sånt, men inte tagit mig i kragen och verkligen försökt få nått...
    Odlade istället på Exets föräldrars tomt, tex tomat och chili under förra sommaren,... i våras tog det slut och det gjorde också mina plantor hos dem.. suck..
    I år kanske jag e modigare och verkligen försöker börja odla min chili inomhus tidigt i vinter..*
    slänga ut pojkens halvfula krukor och ta hand om mina egna... hehe.

Chili har jag dock från förra sommaren då jag odlade, så nu har jag torkade i många storlekar.. vågar knappt röra dem, en sådan hamster är jag..

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Nu blir jag otroligt avis, dela kolonilott.. snyft..
    Har längtat jättelänge efter nått sånt, men inte tagit mig i kragen och verkligen försökt få nått...
    Odlade istället på Exets föräldrars tomt, tex tomat och chili under förra sommaren,... i våras tog det slut och det gjorde också mina plantor hos dem.. suck..
    I år kanske jag e modigare och verkligen försöker börja odla min chili inomhus tidigt i vinter..*
    slänga ut pojkens halvfula krukor och ta hand om mina egna... hehe.

Chili har jag dock från förra sommaren då jag odlade, så nu har jag torkade i många storlekar.. vågar knappt röra dem, en sådan hamster är jag..
    Åh, kul med en till chiliodlare!
    Visst är det kul?!
    Jag började att odla chili i år så det är nytt för mig!
    Den där kolonilotten jag delar med en kompis är inte något att skryta om tyvärr...
    Den är knappt en kolonilott... Jag drömmer också om att ha en (egen fin) kolonilott att odla på! :S
    Samt minst ett stort växthus att bre ut mig i med chili- tomat och physalisplantor!!
    Det är hennes hyresvärd som gjorde kolonilotterna, de är ganska små i mitt tycke och det ser fint ut på håll men jorden är inte så bra och det har gått ganska dåligt med det som vi sådde där tyvärr... Suck... Antingen måste vi nog ta dit ny jord eller så skiter jag i det och fixar en egen i någon kolonilottsförening.
    Mina chilisar odlar jag inomhus i min lägenhet och så stod många av dem ute på sommaren.
    Jag har ganska många sorter och försöker nu förtvivlat få plats med så mycket som möjligt här i lägenheten. Mina barn förstår inte alls varför jag ska ha en massa chili, hehe...
    Jag har bl a 4 st jättestora plantor som är över metern höga (7 pod, habanero trinidad seassoning och minibonnet).

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Åh, jag valde typ wrinkled old man, för att den skulle vara lättodlad med tidiga frukter.. valde det året att bara prova några sorter, men iom att vi inte jämt(varje dag) var dit så hann vissa plantor bli dåliga.. och så slängde "svärfar" mina plantor mot sommarens slut, utan att rådfråga mig.. *suck*

Troligen är jorden "slut" eller av dålig kvalitet.. låter troligt..
    Tja, vad gör man.. inte alltid man får bra jord på en "riktig" kolonilott heller, den kan ju vara sönderodlad sedan tidigare om man har otur..
    Allt jag började odla på i våras gick om intet då jag och dåvarande bröt upp, han tog inte hand om de som han sa, eller så sa han bara att dem gick om intet för att jävlas med mig.. jaja.. hur som helst så såg jag inget utav de.. =/..

hahaha, det e underbart med chili, de är vackra, relativt lätta och går att utnyttja till allt möjligt!
    (kanske kan dela med dig av lite härliga frön? inför min min odling till våren? )

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Åh, jag valde typ wrinkled old man, för att den skulle vara lättodlad med tidiga frukter.. valde det året att bara prova några sorter, men iom att vi inte jämt(varje dag) var dit så hann vissa plantor bli dåliga.. och så slängde "svärfar" mina plantor mot sommarens slut, utan att rådfråga mig.. *suck*

Tja, vad gör man.. inte alltid man får bra jord på en "riktig" kolonilott heller, den kan ju vara sönderodlad sedan tidigare om man har otur..
    Allt jag började odla på i våras gick om intet då jag och dåvarande bröt upp, han tog inte hand om de som han sa, eller så sa han bara att dem gick om intet för att jävlas med mig.. jaja.. hur som helst så såg jag inget utav de.. =/..

hahaha, det e underbart med chili, de är vackra, relativt lätta och går att utnyttja till allt möjligt!
    (kanske kan dela med dig av lite härliga frön? inför min min odling till våren? )
    Det var tråkigt det där med din ex och med dina plantor!
    Det är bara att satsa på nytt, på båda fronterna.
    Chili verkar vara fantastiskt lättodlad!
    Jag har bara haft två problem. Det första var att jag hade ingen extra belysning åt de plantor jag sådde i februari så många av dem blev hemskt krokiga och gängliga och fick därmed ett mer krypande slingrande växtsätt tyvärr... Vissa sorter drabbades mer av detta medan vissa andra inte drabbades, antagligen för att de inte växte så mycket i början och är mycket stadiga och knubbiga i sitt växtsätt (som 7 pod).
    Det andra problemet är det jag har just nu: BLADLÖSS!!
    Jag har lite för många plantor och flera av dem är för stora för att jag ska kunna (eller orka) behandla dem på ett effektivt sätt. De största plantorna är för stora och spretiga för att jag ska kunna bära dem till badkaret och duscha av dem (vilket man då ska göra regelbundet) och det ekologiska bekämpningsmedel jag köpte är visserligen bra men man måste spreja in HELA plantan och medlet bryts ner på två dagar så man måste göra om behandlingen igen snart inom några dagar eftersom ägg kläcks och nya bladlöss snabbt dyker upp igen i stora horder...
    Nu håller jag på att kasta in handuken med det ekologiska odlandet, det fungerar inte som det är nu så jag kommer att köpa Provado-pinnar eller vad det nu heter som man trycker ner i jorden i krukorna och plantorna tar då upp medlet så att bladlössen dör när de suger växtsaft från plantan.
    Då får de ingen chans!
    Tyvärr är sånt bekämpningsmedel inte godkänt för ätbara växter bara... :S
    Fast å andra sidan har mina plantor i stort sett slutat att blomma och få frukt nu så det kanske inte skadar att köra med lite bekämpningsmedel en kort period för att bli av med bladlushelvetet en gång för alla.
    Visst, jag har en hel del frön fast jag har inte kvar frön av alla sorter som jag odlar just nu.
    Jag säljer frön från mina chiliplantor på Tradera också men du måste ju inte gå igenom Tradera.
    Obs att plantorna inte är odlade isolerat från andra sorter och jag har inte någon riktig kontrollerad pollinering men jag befruktar blommorna med en pensel och har en pensel för varje sort så jag försöker i alla fall att undvika korsningar.
    Nu har jag frön från följande sorter och egna plantor:

7 pod (Capsicum chinense)
    Aji (Capsicum baccutum, några få frön)
    Aji panca (Capsicum baccutum)
    Cacho de cabra (Capsicum annuum, gammal sortklenod från Chile)
    Hot lemon (Capsicum baccutum)
    Jalapeño purple (Capsicum annuum)
    Jamaica yellow (Capsicum annuum)
    Minibonnet (Capsicum baccutum)

Har även över några köpta frön av Atomic starfish och ev. några andra sorter.

Jag sådde totalt 17 olika sorter i år men jag orkade inte plantera om alla till större krukor, de som fortfarande står i små planteringskrukor gav otroligt nog frukt ändå...

Aji cristal (Capsicum baccutum) var jättegod god med en fantastiskt god fruktig smak som påminde om citrus och nypon och en förvånandsvärt stark hetta! Tyvärr är alla frön slut av denna sort men jag har kvar tre små fula krokiga och rätt illa åtgångna plantor av denna sort men jag ska plantera om dem och ge dem lite TLC så kan jag nog odla vidare på dem nästa säsong.

7 pod var rent djävulskt het!! Häftiga stora stadiga plantor och ger ganska mycket frukt.
    Den har en hetta som närmar sig världens hetaste sorter, Bih jolokia osv, jag har ingen uppgift på var den ligger på scoville-skalan men den är åtminstone några gånger starkare (kanske upp till 7 ggr) än den vanliga Habaneron (finns ju många varianter av).

Den här vintern ska jag behålla de bästa av mina plantor samt så lite nya sorter.
    Jag har köpt frön av följande sorter som jag ska plantera i vinter:

Datil (Capsicum chinense)
    Thai Dragon (Capsicum annuum)
    Atomic starfish (Capsicum annuum)
    Aji Omnicolour (Capsicum baccatum)
    Aji Amarillo (Capsicum baccatum)
    Yellow Scotch Bonnet (ska vara den äkta Scotch bonneten, Capsicum chinense)
    Jamaican Chocolate Habanero (Capsicum chinense)
    Cheiro White (Capsicum chinense)
    Rocoto röd (Capsicum pubescens)

Har även frön av en jättegod och mycket het röd chilisort jag hittade i en grönsaksaffär men jag vet inte vad det är för sort, det är inte vanlig spansk peppar utan den är mycket hetare och hade fina blanka frukter som var lite större och kraftigare och hade tjockare fruktkött än spansk peppar.
    Jag kallar den för "Dragon"-liknande så länge och kan bara anta att det är en annuum.
    Jag ska så fröna inför nästa säsong för den var fantastiskt god att äta som inlagd!
    Jag blev ledsen när den stora burken med dessa inlagda chilifrukter tog slut för jag hittade den aldrig mer i butikerna men som tur var så har jag sparat frön iaf!

Dessa sorter har jag också frön (inköpta) av och håller på att överväga om jag ska så dem eller inte:

Pasilla (Capsicum annuum)
    Hungarian black (Capsicum annuum)
    Ecuadorian light green (Capsicum baccatum)
    Jamaican Red Mushroom (Capsicum chinense)
    Black congo (mörkt chokladbrun Habanero, fick en torkad hel frukt av en odlare, Capsicum chinense)

...Och på önskelistan att få odla har jag t ex:
    Yellow 7 pod (Capsicum chinense)
    Douglah (chocolate 7 pod) (Capsicum chinense)
    Bih Jolokia (Capsicum chinense)
    Habanero Lemon (Capsicum chinense)
    Yellow Bumpy (Capsicum chinense)
    Carribian Red (extrahet och fruktig Habanero-variant, Capsicum chinense)
    Chocolate scotch bonnet (capsicum chinense)
    Red Tip (Capsicum baccatum)
    Maraba (Capsicum chinense)

...Och dessa sorter har jag kvar plantor som ska övervintras och fortsätta odlas på nästa säsong (men har ej frön från alla):
    (st)
    2 Cacho de cabra (Capsicum annuum)
    1 Jalapenño (Capsicum annuum)
    2 Jalapenño Purple (Capsicum annuum)
    1 Aj (Capsicum baccatum)
    3 Aji cristal (Capsicum baccatum)
    1 - 2 Aji panca (Capsicum baccatum, kan tänka mig att sälja en)
    1 Hot lemon (Capsicum baccatum)
    1 Minibonnet (Capsicum baccatumm, överväger att sälja den)
    2 (4) 7 pod / 7 pot (Capsicum chinense, har 2 hemma och 2 ute på "foder", kan tänka mig att sälja 2 av dem)
    1 Scotch bonnet orange (Capsicum chinense)
    1 Trinidad seassoning (Capsicum chinense)
    1 Fatali (Capsicum chinense)
    1 - 2 Sweet banana
    och så har jag någon Habanero dulce (Habanero utan någon hetta alls) men jag tror inte att jag ska fortsätta med den sorten.
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-11-22 klockan 17:37.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Du vet väl om att chilipepaparplantor kan leva och ge skörd i flera år?
    De ger dessutom bättre skörd andra året eftersom de inte behöver lägga så mycket kraft på att växa då. De kan ge goda skördar i flera år sen så det är synd att inte övervintra dem.
    Problemet är bara att se till att de får tillräckligt med ljus och så får de ganska lätt ohyra när man odlar dem inomhus. Annars går det ju bra att odla chili inomhus.

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

I know, men de sket fullständigt i det.. och slängde mina plantor..
    gjorde mig både ledsen och arg..

Nu ska jag försöka se till att det blir plantor som överlever !!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Jag kan för övrigt rekommendera ampeltomater om man ska odla på balkongen!
    Jag provade Balconi red och Balconi yellow i stora hängamplar jag köpte billigt på Ö&B och det gick riktigt bra!
    Det finns fler sorter som fungerar bra i hän- / vägggamplar, t ex Houndreds of thousands verkar vara mycket intressant.
    Jag hängde mina tomatamplar på en vägg på balkongen samt på insidan av balkongräcket, det fungerade jättebra.
    För att ampeln skulle hänga någorlunda rakt när jag hängde den på balkongräcket så kortade jag av de två kedjorna på "insidan" mot balkongräcket (de kedjor som ampeln hänger i) genom att trä kroken hela ampeln sätts fast med, genom de kedjorna på önskad längd, då hängde ampeln hyfsat rakt ändå.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

I know, men de sket fullständigt i det.. och slängde mina plantor..
    gjorde mig både ledsen och arg..

Nu ska jag försöka se till att det blir plantor som överlever !!
    Fy va elakt!
    Gör du det!
    Det är så härligt med chiliplantor, jag tycker att det är vackert, särskilt när de får frukter.
    Sen, som du säger, är chilipepparn så användbar också!
    Jag är helt såld på det här nu, speciellt de mycket heta sorterna och gärna med lite speciell god smak!
    Du kan väl odla i lägenheten?

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Kände mig ganska uppgiven när jag insåg vad som hänt..

Ska kolla med pojken,.. som det är nu så har han balkong (inte jag)
    Men iom att vi ska flytta ihop så vet vi inte var vi hamnar..
    Med eller utan balkong, hur fönster ter sig osv..
    Sen gillar jag inte tomat som sig, utan bara i såser eller i maträtter..

men ska definitivt komma ihåg de sorter du skrivit om!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Kände mig ganska uppgiven när jag insåg vad som hänt..

Ska kolla med pojken,.. som det är nu så har han balkong (inte jag)
    Men iom att vi ska flytta ihop så vet vi inte var vi hamnar..
    Med eller utan balkong, hur fönster ter sig osv..
    Sen gillar jag inte tomat som sig, utan bara i såser eller i maträtter..

men ska definitivt komma ihåg de sorter du skrivit om!
    Ok gör du det. Det går annars bra att odla chili i lägenhet utan balkong bara de får tillräckligt med ljus.
    Får de otillräckligt med ljus så kan du köpa växtbelysning eller använda lysrör, kanske starka lågenergilampor / kompaktlysrör med kallvitt ljus kan fungera bra också...
    De tomater man odlar själv är mycket godare och sötare än de man köper i butikerna även om man väljer kvisttomater i butikerna.
    Fast det varierar också mycket mellan olika sorter, jag har försökt att välja enbart de sorter som fungerar att odla på liten yta och som har god, söt smak.
    Tumbling Tom (finns både röd och gul) och Tiny Tim är två sorter som fungerar bra att odla i kruka i köksföntret t ex.
    Världens sötaste tomat ska visst vara Sungold, en gyllengul - ljusorange körsbärstomat, den är ju lite större och mycket högre men är en väldigt intressant sort pga den fantastiska smaken och den går att odla ändå i ett soligt fönster eller i en solig plats på balkongen.
    En annan favorit jag har är Black cherrry, en körsbärstomat med delikata söta mycket mörkt brun-aktiga frukter men den kräver lite mer plats.

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

Oj, vad mycket information det blev att ta in!!
    Ska som sagt kolla med pojken vad han säger..
    Hade planerat att köra med lysrör i våras, men det blev aldrig av..
    Och det av just det skälet att det blir så väldans skanliga plantor annars.. omplanteringen blir i så många steg.. suck..

Tack.. ska definitivt kolla lite mer på de sorter du hade där, och fråga om det går att .. ev byta eller köpa några frön av dig.. =)

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Oj, vad mycket information det blev att ta in!!
    Ska som sagt kolla med pojken vad han säger..
    Hade planerat att köra med lysrör i våras, men det blev aldrig av..
    Och det av just det skälet att det blir så väldans skanliga plantor annars.. omplanteringen blir i så många steg.. suck..

Tack.. ska definitivt kolla lite mer på de sorter du hade där, och fråga om det går att .. ev byta eller köpa några frön av dig.. =)
    Chilifröer går bra att byta eller köpa, jag tror att jag skrev högre upp i tråden vad jag har just nu...
    Däremot vad gäller tomatfröer har jag varit jättedålig på att spara frön från dem... Tomaterna liksom bara slinker in i munnen... Och... Så är allt borta...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg