+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29

Ämne: kan min elefantsnäcka fått en bäbis?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

kan min elefantsnäcka fått en bäbis?

Jag köpte en elefantsnäcka i lördags och idag har han varit borta hela dagen. Men nu så hittade jag en liten snigel som jag tycker ser ut som en elefant och min elefantsnäcka har grävt ner sig men verkar må bra.
    Kan det verkligen vara så att det är en hona och att hon har fött en?
    Trodde de var tvugna att vara två av varje kön, men det är klart de i djuraffären kanske inte viste att de hade båda könen utan bara trodde att de hadde hannar.
    Snigeln är dock nästan en halv cm så jag vet inte om det är en elefant bäbis eller någon annan sort.
    Så nu blev de 5 i mitt snigelkar

Vad ger man bäbis sniglar att äta är det samma som till de vuxna har ju inte haft sniglar innan och desssa har bara bott hos mig i några dagar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Kardinaler
    Blue leg poso
    Amano
    Blue dream
    Dragonblood

Mina snäckor

En massa tramsiga.

Medaljer

Kan vara en sandsnäcka också
    Räkor i alla akvarium - Förena er!

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

har den samma färg om din andra elefant så kan det mycke väl vara en elefantbebis de äter samma som de vuxna...
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

med största sannolikhet är det en sandsnäcka om den redan är i den storleken..
    Men visst det är inte omöjligt.. den kan ha parat sig i djuraffären och fött hemma hos dig..

Dom äter som vanliga snäckor. dvs all skit och alger.

Du kan inte se skillnad på honor och hanar så det är svårt att säga om det är en hona eller inte.. men om det visar sig att det är en elefant bebis du har så är det ju en hona du har .

OM bebisen är från elefantsnäckan så va inte orolig om den vuxna blir inaktiv några dagar.. rätt vanligt att dom halvt stänger av sin funktion i början..

Jag fick ofta trillingar av mina elefantsnäckor och då blev honorna inaktiva i nästan 1 vecka.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Dodat Visa inlägg
    Kan vara en sandsnäcka också
    hur ser man skillnad på dessa?
    Det är ett nystartat kar så de jag har tillfört är två äpplen och en annan som jag tror är en posthorn och min elefantsnäcka.
    Fast den kanske smet med i en växt fasten jag gick igenom dem innan jag satte i dem i karet Vet inte om de gillar växter!
    Får ta upp den någon dag när jag inte har lacknafta på händerna och be om hjälp med identifiering

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Jaha ja då får jag vänta och se helt enkelt för hon har varit aktiv fram tills i natt och nu har hon som sagt var grävt ner sig.
    Fast gör inget om det är en sandsnäcka heller bara inte karet blir överbefolkat innan jag har haft igång det 14 dagar haha

Ja den har samma färg som elefanten men jag ser inte kroppen då den är i en växt

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg

min är mycket mörkare och nästan helbrun fast det kanske finns olika nyanser på dem också?
    Suck varför har jag kladdat med färg nu vill ju ta upp dem o titta på dem båda för att gämföra, jaja då har jag något att se framemot när jag är i stockholm två dagar. Vadå sakna sambon här saknar vi snäckorna

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Häääj
    När jag fick hem mina tylomelania patriarchalis så låg dom orörliga i flera dygn,
    Var så orolig så jag höll på att krypa ur skinnet, men helt plötsligt så fick jag syn på en liiiiten pelefant, trodde inte mina ögon,men visst tusan hade jag tur.

Vet du var det är för någon tylomelania sort du har?
    För denna tylomelania patriarchalis som jag hade får stora ongar, min var 0,8 mm och när jag skrev det här på forumet så sades det till mig att det var omöjligt och att den hade följt med
    Men icke sa nicke,
    Eftersom jag plockade ut snäckorna en och en
    Och verkligen la dom ner i karet så fanns det inte en sportligt möjlighet att jag hade kunnat missa en lite snäckling,
    Så om det är denna svarta tylomelania patriarchalis
    Så är det nog en lite trollunge du har fått
    Dom föder nämligen ungar som är 0,8- till 1,2 cm stora,
    Dagen efter jag hade hittat mitt första lilla bebbe
    Hittade jag en till men den var där i mot mycke mycke mindre,spelade som ingen roll, och dom går fortfarande i karet och växer så att det knakar

Din tösa snäcka har förmodligen hittat en hane l¨ngt innan hon kom till däj
    Finns det ingen möjlighet att du kan ta kort på den lille?

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

http://www.redbee.se/album.php?album...achmentid=2460
    Tror jag har den till höger men min har ett mörkare skal den stora är typ guld brun randig ja svårt att säga fast nu såg jag lite mer av henne
    . Har inte en bra kamera nog har försökt att ta bilder men det blir inget av dem
    Jag hadde den uppe ur vattnet och då kröp den så dära lustigt som den stora elefanten kryper.

Föresten hur varmt vill sniglar ha det skall man använda doppvärmare eller strunta i det?

Glömde skriva att den lilla har ett just parti närmast huvudet och sedan blir den mörkare o mörkare
    Senast redigerad av Carina_ den 2010-11-22 klockan 21:50.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker mina Elefantbebbar har enfärgat skal alli hop i olika färger beroende av vilken sort de är, men det kan mycket väl vara en elefantsnäcka, jag fattar inte varför ni envisas med att kalla snäckor för sniglar när de inte är det, ursäkta
    Det finns bruna Sandsnäckor också med svat teckning om man studerar dem noggrant!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Tycker mina Elefantbebbar har enfärgat skal alli hop i olika färger beroende av vilken sort de är, men det kan mycket väl vara en elefantsnäcka, jag fattar inte varför ni envisas med att kalla snäckor för sniglar när de inte är det, ursäkta
    Det finns bruna Sandsnäckor också med svat teckning om man studerar dem noggrant!!!
    Jag sa också sniglar från börja,
    Vilket inte var så länge
    Men jag fick minsann lära mig att snäckor har skal och det har inte sniglar

Carina:Jag har till mina Tylomelanierna 26-27 grader och dom växer och mår hur göttans som helst, till päppelsnäckor så har jag mellan 24-26 grader,är nog en smaksak,men tror inte att det är nödvänigt om man inte bor i en iglo men där i mot så ska tylomelanierna ha det varmare än päppelsnäckorna

Jag tror och jag hoppas att det är någon som rättar mig om jag har fel att man art bestämmer tylomelanierna efter färgern på kroppen och inte skalet,men du har alltså ingen aning om vart det är för sort?

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Jag har 26 g i de karet där mina elefanter går o de verkar vara bra för dom, e väldigt aktiva o pigga hela tiden
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Län
    Västra Götaland

hemma igen efter en intensiv kurs i Stockholm på två dagar.
    Och nu hittar jag inte den lilla snäckan?! Vad kan ha hänt med den jag har letat runt akvariet utanför och innuti. Fast jag har inte rört runt botten. och så har jag matat dem ihopp om att den skall komma fram men jag ser den inte

Om den har dött äter de andra snäckorna upp den då?

Ahha ja den stora elefanten är gul med ett brunt mönster vet inte vilken sort det är men fin

Ahha ja då kanske jag skall ha i doppvärmaren trotts allt, har köpt en liten termometer som jag satt i så jag väntar bara på att den skall stabilisera sig.
    Trodde det var huset som hette snäcka Fast nu har jag lärt mig

Administratör
    Reg.datum
    sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg
    hemma igen efter en intensiv kurs i Stockholm på två dagar.
    Och nu hittar jag inte den lilla snäckan?! Vad kan ha hänt med den jag har letat runt akvariet utanför och innuti. Fast jag har inte rört runt botten. och så har jag matat dem ihopp om att den skall komma fram men jag ser den inte

Om den har dött äter de andra snäckorna upp den då?

Ahha ja den stora elefanten är gul med ett brunt mönster vet inte vilken sort det är men fin

Ahha ja då kanske jag skall ha i doppvärmaren trotts allt, har köpt en liten termometer som jag satt i så jag väntar bara på att den skall stabilisera sig.
    Trodde det var huset som hette snäcka Fast nu har jag lärt mig
    Elefantsnäckor kan gräva ned sig. Dock är de ganska flitiga rymmare också.
    Har flera gånger hittat de utanför akvariet.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg