+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29

mne: kan min elefantsncka ftt en bbis?

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

kan min elefantsncka ftt en bbis?

Jag kpte en elefantsncka i lrdags och idag har han varit borta hela dagen. Men nu s hittade jag en liten snigel som jag tycker ser ut som en elefant och min elefantsncka har grvt ner sig men verkar m bra.
    Kan det verkligen vara s att det r en hona och att hon har ftt en?
    Trodde de var tvugna att vara tv av varje kn, men det r klart de i djuraffren kanske inte viste att de hade bda knen utan bara trodde att de hadde hannar.
    Snigeln r dock nstan en halv cm s jag vet inte om det r en elefant bbis eller ngon annan sort.
    S nu blev de 5 i mitt snigelkar

Vad ger man bbis sniglar att ta r det samma som till de vuxna har ju inte haft sniglar innan och desssa har bara bott hos mig i ngra dagar

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

Kan vara en sandsncka ocks
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

har den samma frg om din andra elefant s kan det mycke vl vara en elefantbebis de ter samma som de vuxna...
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

med strsta sannolikhet r det en sandsncka om den redan r i den storleken..
    Men visst det r inte omjligt.. den kan ha parat sig i djuraffren och ftt hemma hos dig..

Dom ter som vanliga snckor. dvs all skit och alger.

Du kan inte se skillnad p honor och hanar s det r svrt att sga om det r en hona eller inte.. men om det visar sig att det r en elefant bebis du har s r det ju en hona du har .

OM bebisen r frn elefantsnckan s va inte orolig om den vuxna blir inaktiv ngra dagar.. rtt vanligt att dom halvt stnger av sin funktion i brjan..

Jag fick ofta trillingar av mina elefantsnckor och d blev honorna inaktiva i nstan 1 vecka.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

Citat Ursprungligen postat av Dodat Visa inlgg
    Kan vara en sandsncka ocks
    hur ser man skillnad p dessa?
    Det r ett nystartat kar s de jag har tillfrt r tv pplen och en annan som jag tror r en posthorn och min elefantsncka.
    Fast den kanske smet med i en vxt fasten jag gick igenom dem innan jag satte i dem i karet Vet inte om de gillar vxter!
    Fr ta upp den ngon dag nr jag inte har lacknafta p hnderna och be om hjlp med identifiering

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

att bara ga ETT akvarium r omjligt

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

Jaha ja d fr jag vnta och se helt enkelt fr hon har varit aktiv fram tills i natt och nu har hon som sagt var grvt ner sig.
    Fast gr inget om det r en sandsncka heller bara inte karet blir verbefolkat innan jag har haft igng det 14 dagar haha

Ja den har samma frg som elefanten men jag ser inte kroppen d den r i en vxt

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg

min r mycket mrkare och nstan helbrun fast det kanske finns olika nyanser p dem ocks?
    Suck varfr har jag kladdat med frg nu vill ju ta upp dem o titta p dem bda fr att gmfra, jaja d har jag ngot att se framemot nr jag r i stockholm tv dagar. Vad sakna sambon hr saknar vi snckorna

Superrka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ln
    Jmtland
    Inlgg
    487
    Blogginlgg
    2

Hj
    Nr jag fick hem mina tylomelania patriarchalis s lg dom orrliga i flera dygn,
    Var s orolig s jag hll p att krypa ur skinnet, men helt pltsligt s fick jag syn p en liiiiten pelefant, trodde inte mina gon,men visst tusan hade jag tur.

Vet du var det r fr ngon tylomelania sort du har?
    Fr denna tylomelania patriarchalis som jag hade fr stora ongar, min var 0,8 mm och nr jag skrev det hr p forumet s sades det till mig att det var omjligt och att den hade fljt med
    Men icke sa nicke,
    Eftersom jag plockade ut snckorna en och en
    Och verkligen la dom ner i karet s fanns det inte en sportligt mjlighet att jag hade kunnat missa en lite snckling,
    S om det r denna svarta tylomelania patriarchalis
    S r det nog en lite trollunge du har ftt
    Dom fder nmligen ungar som r 0,8- till 1,2 cm stora,
    Dagen efter jag hade hittat mitt frsta lilla bebbe
    Hittade jag en till men den var dr i mot mycke mycke mindre,spelade som ingen roll, och dom gr fortfarande i karet och vxer s att det knakar

Din tsa sncka har frmodligen hittat en hane lngt innan hon kom till dj
    Finns det ingen mjlighet att du kan ta kort p den lille?

*Vrme*
    "People only see what they are prepared to see"

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

http://www.redbee.se/album.php?album...achmentid=2460
    Tror jag har den till hger men min har ett mrkare skal den stora r typ guld brun randig ja svrt att sga fast nu sg jag lite mer av henne
    . Har inte en bra kamera nog har frskt att ta bilder men det blir inget av dem
    Jag hadde den uppe ur vattnet och d krp den s dra lustigt som den stora elefanten kryper.

Fresten hur varmt vill sniglar ha det skall man anvnda doppvrmare eller strunta i det?

Glmde skriva att den lilla har ett just parti nrmast huvudet och sedan blir den mrkare o mrkare
    Senast redigerad av Carina_ den 2010-11-22 klockan 20:50.

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Tycker mina Elefantbebbar har enfrgat skal alli hop i olika frger beroende av vilken sort de r, men det kan mycket vl vara en elefantsncka, jag fattar inte varfr ni envisas med att kalla snckor fr sniglar nr de inte r det, urskta
    Det finns bruna Sandsnckor ocks med svat teckning om man studerar dem noggrant!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Superrka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ln
    Jmtland
    Inlgg
    487
    Blogginlgg
    2

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Tycker mina Elefantbebbar har enfrgat skal alli hop i olika frger beroende av vilken sort de r, men det kan mycket vl vara en elefantsncka, jag fattar inte varfr ni envisas med att kalla snckor fr sniglar nr de inte r det, urskta
    Det finns bruna Sandsnckor ocks med svat teckning om man studerar dem noggrant!!!
    Jag sa ocks sniglar frn brja,
    Vilket inte var s lnge
    Men jag fick minsann lra mig att snckor har skal och det har inte sniglar

Carina:Jag har till mina Tylomelanierna 26-27 grader och dom vxer och mr hur gttans som helst, till pppelsnckor s har jag mellan 24-26 grader,r nog en smaksak,men tror inte att det r ndvnigt om man inte bor i en iglo men dr i mot s ska tylomelanierna ha det varmare n pppelsnckorna

Jag tror och jag hoppas att det r ngon som rttar mig om jag har fel att man art bestmmer tylomelanierna efter frgern p kroppen och inte skalet,men du har allts ingen aning om vart det r fr sort?

*Vrme*
    "People only see what they are prepared to see"

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Jag har 26 g i de karet dr mina elefanter gr o de verkar vara bra fr dom, e vldigt aktiva o pigga hela tiden
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Rka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    205

hemma igen efter en intensiv kurs i Stockholm p tv dagar.
    Och nu hittar jag inte den lilla snckan?! Vad kan ha hnt med den jag har letat runt akvariet utanfr och innuti. Fast jag har inte rrt runt botten. och s har jag matat dem ihopp om att den skall komma fram men jag ser den inte

Om den har dtt ter de andra snckorna upp den d?

Ahha ja den stora elefanten r gul med ett brunt mnster vet inte vilken sort det r men fin

Ahha ja d kanske jag skall ha i doppvrmaren trotts allt, har kpt en liten termometer som jag satt i s jag vntar bara p att den skall stabilisera sig.
    Trodde det var huset som hette sncka Fast nu har jag lrt mig

Administratr Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlgg
    hemma igen efter en intensiv kurs i Stockholm p tv dagar.
    Och nu hittar jag inte den lilla snckan?! Vad kan ha hnt med den jag har letat runt akvariet utanfr och innuti. Fast jag har inte rrt runt botten. och s har jag matat dem ihopp om att den skall komma fram men jag ser den inte

Om den har dtt ter de andra snckorna upp den d?

Ahha ja den stora elefanten r gul med ett brunt mnster vet inte vilken sort det r men fin

Ahha ja d kanske jag skall ha i doppvrmaren trotts allt, har kpt en liten termometer som jag satt i s jag vntar bara p att den skall stabilisera sig.
    Trodde det var huset som hette sncka Fast nu har jag lrt mig
    Elefantsnckor kan grva ned sig. Dock r de ganska flitiga rymmare ocks.
    Har flera gnger hittat de utanfr akvariet.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg