Sidan 5 av 7 FrstaFrsta ... 34567 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 91

mne: Test - Hur lnge kan ett paket med rkor ligga ute innan de tar skada av kylan?

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ja s fr du ju lite realistisk feedback
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

shr gick det..... paketet anlnde till min lilla lda 11:30 idag. temp ute -9.0 alla rkor var vid liv och fint packade temp i vattnet +15.3 heatpacken var fortfarande lite ljummen.... vilka uppgifter hade du saga? tack fr vldigt fina rkor fresten

Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 362

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    shr gick det..... paketet anlnde till min lilla lda 11:30 idag. temp ute -9.0 alla rkor var vid liv och fint packade temp i vattnet +15.3 heatpacken var fortfarande lite ljummen.... vilka uppgifter hade du saga? tack fr vldigt fina rkor fresten
    Ja, nr jag packade och skickade dem p eftermiddagen igr s var det -15 hos mej och -9 hos dej.

Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

nu vet vi iaf att skicka tiger rkor i mer n 10 minus gr rtt bra e ju dock en chansning vid sna temperaturer men denna gngen funkade det fint

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Och s hade ni en snabb postgng ox el? Hade saga09 skickat till mig hade de tagit minst 2 dygn till innan ja hade ftt, djupfrysta rkor antagligen
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

ja hade dom fastnat p vgen s hade dom nog inte verlevt... men posten brukar vara snabb hit. har alltid ftt paketet dagen efter nr jag bestllt rkor eller snckor. snabbaste hittills e frn tomba i lule. hon postade kl17 hos sig jag hade dom kl11 dagen efter

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

WHAT funderar serist p o flytta faktiskt
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Rka Erik...s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Uppsala, Sweden, Sweden
    Inlgg
    125

Mina rkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snckor

Pomacea diffusa, vita, bl, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, bl. Viviparus malleatus.

Frigolitldan isolerar beroende p (frutom hur tt den r) efter hur tjockvggig den r, tjockare isolerar bttre, och hur stor yta den har, en stor lda slpper ut mer vrme n en liten.

Ttheten p ldan kanske r viktigast, om det r s mycket springor att det i princip kan blsa rakt igenom ldan spelar vriga faktorer relativt liten roll.

Heatpacken och syrefrbrukning var det ngon som undrade ver jmfrt med rkornas syrefrbrukning, och man kan sga att bde heatpacken och rkorna frbrukar lika mycket syre som de alstrar vrme, det innebr allts att heatpacket frbrukar vldigt mycket mer syre n vad rkorna gr.

Det r en vldigt knepig ekvation om man vill skicka skert nr det r riktigt kallt ute, om posten hller vad de lovar och paketet r framme nsta dag s hinner paketet knappt vara ute lnge nog fr att det ska kunna bli problem i en relativt tt eps-lda innan den kommer fram till utlmningsstllet. Det r nr det tar lngre tid problemen brjar. Heatpack i en vlisolerand lda kan ju stlla till med problem om ldan befinner sig inomhustemperatur. I brjan av resan nr heatpacket har mest att ge r frsndelsen oftast i rumstemp, klantar de sig senare p vgen och glmmer all post utomhus nr heatpacket r slut r det ingen direkt frdel om man har vlventilerad lda fr att heatpackets skull.

Jag har skickat ngra hundra frsndelser med akvarievxter nr tempen varit runt minus 10 helt utan isolering eller heatpacks, en gng gick det inte bra, d var brevet tv dagar frsenat.

Jag har ingen patentlsning fr att skicka rkor nr det tar tre dagar fr frsndelsen att komma fram, om de ker varmt frsta dagen nr heatpacket har mest att ge och sen str utomhus p nn lastkaj i ett par dygn i minus 10 till minus 30 r det krt, heatpack eller ej.

Ju strre mngd vatten desto jmnare temp, och desto dyrare att skicka.

Jag kan ju inte garantera ngot, men om man kan skicka vxter i -10 utan isolering, heatpack och med frsumbar massa borde det g alldeles utmrkt att skicka rkor i 400g vatten i en ngorlunda vlisolerad lda utan heatpack, s lnge posten hller vad de lovar, om det inte lmnas av lantbrevbrare utomhus eller cyklas omkring med lnge i massor av minusgrader.

Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

njae. utan heatpack hade vattnet garanterat vart kallare nr de kom fram!! tyckte saga hade packat bra och att cellplasten hll lagom ttt. och d heatpackan skall vara i 18timmar s var den fortfarande igng d jag ppnade paketet d hll vattnet +15.3grader. att skicka rkor i minusgrader utan heatpack skulle jag INTE rekommendera ngon att gra!!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Inte jag heller faktiskt, verkar aldeles fr vanskligt att skicka s om det r -10 eller mer ute!!! Dr emot s klarar inte ppelsnckor att skickas med Heatpack, jag skickade pplen nu nr det var s kallt och det gick mindre bra, skickade 3 snckor till Embla varav 1 dog och s har jag skickat 4 till Mcturbomajsan + en kokong, dr vet jag inte hur det har gtt nnu. Jag ska skicka nya nr det blir varmare ute till dem s klart, jag har snckor kvar n!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 362

Mina rkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Medaljer

Jag fick rkor av H idag.
    De var skickade med heatpack och hade inte klarat sej utan. Nr de skickades var det -8grader och likas nr de kom fram. Vattentemperaturen i psen var 15.6 grader. 3dl vatten. Heatpacken var ljummen. 2 cm frigolitlda i en Medium grn postpse. Alla rkor lever.
    Tack till H fr fina rkor..

Rka Alornas avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    190

Mina rkor

White Pearl
    Blue Pearl
    Red Cherry
    Yellow Fire
    Orange
    Crystal Black
    Amano

Mina snckor

Bl posthorn
    Rosa posthorn
    Leopard posthorn
    Leopard bl posthorn

Om man skulle skicka rkor som rekommenderat skulle det bde g bttre fr rkorna d? Jag bor ett stenkast ifrn postens utlmningsstlle och jag skulle inte ha ngot emot att betala extra fr att rkorna skulle f det varmt och mysigt inne p postkontoret.
    Bttre lite skit i hrnen n ett rent helvete

Reg.datum
    jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 362

Mina rkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Alorna Visa inlgg
    Om man skulle skicka rkor som rekommenderat skulle det bde g bttre fr rkorna d? Jag bor ett stenkast ifrn postens utlmningsstlle och jag skulle inte ha ngot emot att betala extra fr att rkorna skulle f det varmt och mysigt inne p postkontoret.
    Jag skickar grna som rek om kparen nskar det och vill betala fr det. Det tror jag gller fr de flesta som skickar hr p redbee. I mitt fall s har jag mjlighet att mta postbilen vid brevldan och d slipper de ligga ute i alla fall.

Reg.datum
    okt 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 455

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

ja kan man inte kolla postldan direkt posten kommer s gr det ju fint skicka rekomenderat fr en extra slant s ligger de ju p posten vntar

Rkyngel
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Vsternorrland
    Inlgg
    77

Mina rkor

Ch. red//black, Tiger, Krsbr (ven red fire),Yellow, Snowwite, Golden,
    Deep Blue tiger, Green, White Pearl

Fiskar: Scalarer massor, Ancistrus flera sorter, Apistogramma, Guppys av rena stammar samt olika sorter av svrdbrare

Om ni lser i brjan av trden s funkar rek mycket bra

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •