+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27

Ämne: Rom på mountain rock-räka?

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Rom på mountain rock-räka?

Idag insåg jag en sak, eller jag kanske inbillar mig men jag tror att en av mina mountain rock-räkor (filterräkan Atyopsis moluccensis) bär på rom!
    Så nu får ni gärna säga till om det INTE ser ut som det, jag har ju ingen erfarenhet av detta alls och har mycket att lära mig...
    Jag har försökt att ta lite bilder på räkan ifråga men den lilla kamera jag har går nästan inte alls att zooma in med i macro-läget så jag har försökt göra så gott jag kan med den i alla fall...
    Ni får ursäkta mig att bilderna är lite suddiga...
    Jag har märkt att räkan sitter och fläktar mycket med de små benen under buken, de rör sig konstant och då och då stannar hon liksom till och fläktar till extra instensivt.
    Det vore ju kul om det verkligen är så att det är en hona som bär på rom och om jag lyckas få eventuella larver sen att överleva och växa upp till små räkor, hur grymt vore inte det!
    Är det någon här på Red bee som har lyckats med det?
    Det verkar ju lite komplicerat!
    Jag har ju läst att de behöver bräckvatten till det men hur vet man hur mycket salt man ska dosera för att få rätt salthalt till bräckvattnet? Hur mäter man sen salthalten och håller den på rätt nivå?
    Måste man också odla fram mat till larverna, typ alger och plankton i vattnet för att de ska klara sig?
    Jag är rädd att jag i så fall har för lite tid på mig, någon sa till mig att det tar en månad för saltvatten att mogna och att färskt saltvatten dödar... Det vill jag ju inte!
    Bör kanske tillägga att jag är synskadad, jag ser alltså hemskt dåligt, särskilt på avstånd så jag har riggat extrafiltret som jag har lagt i karet för filterräkornas skull så att vattenströmmen från det ligger mycket nära framsidan av akvariet så att filterräkorna kommer nära glaset så att jag då kan observera dem lite närmare men på sistone har de hållit sig undan lite så jag har inte haft chans att studera dem så mycket.
    SDC11927.jpgSDC11946.jpgSDC11942.jpgSDC11928.jpgSDC11947.jpgSDC11945.jpgSDC11948.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

jo visst bär den rom allt fråga JenL om uppfödning av de små
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Japp, den bär allt på rom den tanten, grattis!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Jag har ingen större erfarenhet utav dessa snyggingar heller, men jag tycker då verkligen att det ser ut som rom!

Jag har en ensam Mountain Rock i mitt 110-liters kar, den går bl.a. med ett gäng Amanos och neontetror.
    Gillar den skarpt! Tycker det är kul med lite större räkor!

-Lycka till med odlingen!
    Om du lyckas, så ska jag banne mig också försöka mig på det efter jul/nyår!
    Då ska jag köpa ett par kompisar till min Mountain Rock!

Congratulation ! In about 3-4 weeks you will have larvae, so no need to hurry. I will try to finish my article about breeding them this evening or tomorrow; it should answer all your questions.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Woohooooooo!!!!!!!
    Detta är ju skitkul!!!
    Tack så mycket!!
    Två andra mountain rock kom fram och satt och filtrerade vattenströmmen nära glaset och jag kunde se att de inte alls såg ut så där i "underredet" så att säga, så japp det verkar vara rom!!
    Problemet är bara att jag har ingen aning hur länge hon har burit på rommen så jag vet inte hur länge det är kvar?!
    Kan du se det på färgen, JenL?
    Jag tyckte att det var något sånt på en av räkorna förut, vet inte om det är samma räka men det var ett bra tag sen.
    Det är ju möjligt att den har släppt rommen eller att den har kläckts och larverna har blivit uppätna av fiskarna.
    Det ska finnas en fjärde mountain rock i akvariet men jag kan inte se den.
    De har hållit sig undan på sistone så jag började att bli orolig och undrade om de fanns kvar men nu sitter alltså tre av de fyra jag har vid sin extrapump och jobbar med filtren. Jag passade på att slänga ner lite pulver från en påse med algtabletter som har tagit slut när jag såg dem där de satt och jobbade med filtren.

Jen, nu får du blir klar med den andra artikeln snart!!

Åh jag är så glad!!
    Har dessutom hittat ett riktigt klipp på Blocket med 3 st små 45 L kar samt en låda med lite diverse tillbehör som kommer att komma mig mycket väl till pass när jag drar igång med detta projekt! Toppen!!
    Hoppas nu bara att jag kommer att hitta något eller några powerheads i lämplig storlek i där!

JenL, måste man inte förbereda saltvattnet långt i förväg då så att det är "moget" och innehåller föda till larverna?

Hur får jag tag på sånt som larverna ska äta och vad behöver de äta egentligen?

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av emill Visa inlägg
    Jag har ingen större erfarenhet utav dessa snyggingar heller, men jag tycker då verkligen att det ser ut som rom!

Jag har en ensam Mountain Rock i mitt 110-liters kar, den går bl.a. med ett gäng Amanos och neontetror.
    Gillar den skarpt! Tycker det är kul med lite större räkor!

-Lycka till med odlingen!
    Om du lyckas, så ska jag banne mig också försöka mig på det efter jul/nyår!
    Då ska jag köpa ett par kompisar till min Mountain Rock!
    Ok!
    Javisst är de trevliga!
    Jag gillar att de är stora och orädda, de visar sig gärna och verkar inte vara lättskrämda.
    Jag har fyra mountain rock än så länge. Kan bli att jag skaffa några till!
    Mina går också i ett 110 L. Det är ett Juwel 110 L, tror att det heter Juwel Rekord, som har en BTN-bakgrund och inbyggt innerfilter bakom bakgrunden.
    De går ihop med några vildguppys, 2 indiska glasmalar, en fjärilsciklid, ett gäng äpplen och 4 elefantsnäckor och några olika nerite-snäckor och så flyttade en ancistrusmal in där igår också...

All you need for the larvae is an aquarium (20-45l), a small luftpump + slang, a heater, salt and food. You do not need powerheads for the larvae aquarium, only for a special strömakvarie (as I described in my article).

There are 2 ways to breed the larvae: one where you have the saltwater ready and standing for a while before you move the larvae in and one where you put the female in a seperate akvarium, let it have the larvae, then remove the female and just mix the salt into the akvarium with the larvae.

More in my article :-) Be patient.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av JenL Visa inlägg
    All you need for the larvae is an aquarium (20-45l), a small luftpump + slang, a heater, salt and food. You do not need powerheads for the larvae aquarium, only for a special strömakvarie (as I described in my article).

There are 2 ways to breed the larvae: one where you have the saltwater ready and standing for a while before you move the larvae in and one where you put the female in a seperate akvarium, let it have the larvae, then remove the female and just mix the salt into the akvarium with the larvae.

More in my article :-) Be patient.
    Oh, ok...? So I don't have to make a strömakvarie for this then?
    It's great if I can manage with the few things you wrote here!
    I think I must move the female from the aquarium before she has the larvae because they risk getting sucked into the innerfilter if they hatch there... OR getting eaten up by the fishes!
    When I red the stuff you wrote earlier here in the forum regarding this did I get the impression that it was necessery to have a salt water tank with mature water ready and to grow some kind of culture... Plankton and algaes in the water... So can I manage without that then?

I updated the article. The breeding of filterräkor is still very much an experiment, there are several methods that seem to be working. Soe managed with mogen saltwater and some with water that they added the salt into just minutes before the larvae moved in.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

I updated the article. The breeding of filterräkor is still very much an experiment, there are several methods that seem to be working. Soe managed with mogen saltwater and some with water that they added the salt into just minutes before the larvae moved in.
    Oh really so the larvae won't die if it's not "moget" salt water then...?

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Så, nu har jag gjort ett jätteklipp på Blocket fått hem tre 45 L-kar och en låda med en massa bra akvariegrejer bl a grejer som jag behöver för att starta upp ett saltvatten räklarvakvarie för odling av mountain rock och amano!
    Han hade både akvariesalt, saltmätare, luftpump och luftslangar och en hel del annat bra-att-ha-grejer i lådan så det enda jag saknar är väl startkultur för saltvatten, alternativt några liter vatten från ett saltvattensakvarium som redan är inkört samt en startkultur photoplankton som verkar vara det smidigaste sättet att utfodra räklarver på.
    Läste en uppfödarguide om hur man drar upp amanolarver och det borde ju vara samma saker som gäller för mountian rock.
    En sak jag undrar över om man utfodrar larverna med annat än levande phytoplankton, finns det inte risk då för att matpartiklarna blir dåliga efter ett tag då om larverna inte äter upp allt?
    Man vill ju undvika att ha ruttnande, möglande foderpartiklar i karet och vad händer med karet längre fram när man har haft i jästlösning i det?
    Det vore ju bra om man slapp tömma saltkaret och börja om sen om man ska göra fler försök längre fram, jag vill helst låta det vara igång kontinueligt istället...
    Undrar också om det kan vara en god idé att utfodra dem med levande artemia eller något liknande?
    Kanske larverna är för små för att kunna äta det i början men sen, när de har växt på sig lite kanske?

Artemia are too big.

You need to remember that it is more difficult to starve them to death than to overfeed them. More larvae die from overfeeding and the water going bad than that they starve to death.

The feeding is the big thing where a lot can go wrong and there is no clear method yet what works best.

You should try with Liquizell and Mikrozell.

For a 54l aquarium the Logemanns used 10 drops Liquizell every second day the first week, then 15-20 drops every second to third day and now and then 30 drops Spirulinapowder dissolved in water. On Day 15 they changed 1/3 of the water. They use a slang (max 8 mm) and suck it into a large bucket. Before the end of the slag that is in the aquarium they hold an Artemiasil and use a corner where not so many larvae swim. Then they empty the bucket, refill it with fresh water that has the same temperatur as the water in the aquarium and add the salt. Wait until the salt has dissolved and then refill the aquarium with the fresh salt water. Stir well. Then feed 20 drops Liquizell.

A breeder from the Netherlands uses 5 drops Liquizell per day for a 28l aquarium, ever 3rd day she uses a bit Mikrozell. She never changes the water.

Another keeps the larvae in a 1,5 Liter glas , feeds them with powdered Tetramin and vetekli and changes the water every 3rd day.

You just need to try and see what works. Try to stick to one method though and do not mix them. Good luck !

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Artemia are too big.

You need to remember that it is more difficult to starve them to death than to overfeed them. More larvae die from overfeeding and the water going bad than that they starve to death.

The feeding is the big thing where a lot can go wrong and there is no clear method yet what works best.

You should try with Liquizell and Mikrozell.

For a 54l aquarium the Logemanns used 10 drops Liquizell every second day the first week, then 15-20 drops every second to third day and now and then 30 drops Spirulinapowder dissolved in water. On Day 15 they changed 1/3 of the water. They use a slang (max 8 mm) and suck it into a large bucket. Before the end of the slag that is in the aquarium they hold an Artemiasil and use a corner where not so many larvae swim. Then they empty the bucket, refill it with fresh water that has the same temperatur as the water in the aquarium and add the salt. Wait until the salt has dissolved and then refill the aquarium with the fresh salt water. Stir well. Then feed 20 drops Liquizell.

A breeder from the Netherlands uses 5 drops Liquizell per day for a 28l aquarium, ever 3rd day she uses a bit Mikrozell. She never changes the water.

Another keeps the larvae in a 1,5 Liter glas , feeds them with powdered Tetramin and vetekli and changes the water every 3rd day.

You just need to try and see what works. Try to stick to one method though and do not mix them. Good luck !
    Wow ok, so there are different methods and ways to chose between... I C...
    Have you heard of anybody who succeed raising some mountain rock from larvae yet?

http://www.youtube.com/watch?v=22uwlGqoA-8
    (from the breeder in the Netherlands)

Atya scabra larvae 32 days old (same breeder)
    http://www.youtube.com/watch?v=K-buY2LelZA

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg