+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saltvattenskultur, powerheads osv för odling av Atyopsis moluccensis

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Saltvattenskultur, powerheads osv för odling av Atyopsis moluccensis

Nu har jag i princip fått tag i allt jag behöver men vill gärna få tag i en startkultur av plankton som man kan mata räklarver i saltvatten med.
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-12-05 klockan 11:57.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Kanske ett sånt här Aquael Reef Max lite overkill till att bara odla larver kanske, annars har kan du väl höra med JenL som håller oxå på att "laborera" med saltvatten och larver. Annars är väl mitt tips att höra på något saltforum som kan ge dej bra tips både på teknik och vattenkemi.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Kanske ett sånt här Aquael Reef Max lite overkill till att bara odla larver kanske, annars har kan du väl höra med JenL som håller oxå på att "laborera" med saltvatten och larver. Annars är väl mitt tips att höra på något saltforum som kan ge dej bra tips både på teknik och vattenkemi.
    Ja, jag tänkte ju bara starta upp ett litet odlingskar på 40-50 L...
    Behöver bara det nödvändigaste för detta ändamål.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Har nu fått tag på allt jag behöver förutom startkultur till saltvattnet (vill gärna köpa / få några liter vatten från ett inkört saltvattensakvarium) och en startkultur photoplankton att utfodra räklarver med.

Buy some Grotech PlanktoMarine. You keep it in the fridge and then just add some drops for feeding. It is a liquid with 5 different sorts of Phytoplankton in different sizes. No need for living cultures.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av JenL Visa inlägg
    Buy some Grotech PlanktoMarine. You keep it in the fridge and then just add some drops for feeding. It is a liquid with 5 different sorts of Phytoplankton in different sizes. No need for living cultures.
    I see... That's good.
    I just liked the expression from the guy who wrote that breeding guide (amano shrimps) where he recommend living photo plancton culture as you can basicly breed the larvae "with your arms crossed" and I think living plancton should keep the water cleaner then if you add different kinds of stuff in it, (dead) food...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg