Konferens
På tisdag anordnar Jordbruksverket en konferens med temat ”Kan fiskar känna smärta och uppleva lidande?”
Konferensen är fullbokad men om någon är intresserad av att följa den så sänds det hela via webben webbsänds kl 08.30–18.00. Login: ksla. Lösenord: KunglSLA.
Det finns två wordfiler med mer info men eftersom de är för stora för att lägga in här så får ni maila mej så kan jag vidarebefodra dem om någon är intresserad.
sannakarlsson1@hotmail.com
vet inte om man ska skratta eller gråta!?säger ju sig självt att de kan känna smärta och uppleva lidande om de missköts!!!
att bara äga ETT akvarium är omöjligt
Håller me ice där klart dom känner smärta o kan lida, värsta ja vet när ja hör hur folk "tröttnat" på sina fiskar o spolar ner dom i toaletten me motiveringen, dom känner inget o dör rätt fort. E de så himla svårt o lägga fisken i en plastpåse (om man nu absolut inte vill ha den kvar av nån anledning), o sen drämma den i bordet så den dör på en gång istället.
*Skönheten sitter i betraktarens ögon*
//mvh Anki//
Jag ska minsann kolla lite..
Varför inte göra som i thailand? Äta fiskarna?..
Har dom på fina restauranger där. Malawi ciklid kar. Så får kunderna själv välja vilken fisk dom vill ha... "Desto vackrare färg desto godare" haha
Mammas man tyckte mitt Malawi kar såg exakt ut som karet en restaurang dom va på där nere hade. Och då åt han en hongii Och Mossan en golden om jag minns rätt.
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
Hehe ja det är väl som räkor, mer arbete än föda.
Tror inte fiskar uppfattar smärta på samma sätt som vi gör. Människor är har väldigt låg nivå på smärttålighet.
Andra är väl så att om du föder upp en fisk i karet så kommer nog den troligtvis inte lida (om du inte svälter ihjäl den eller dylikt) Medans tar du en fisk utifrån och trycker ner i samma kar så tror jag den fisken lider ett tag tills dom vänjer sig. Dom har en överlevnadsinstinkt som vi människor har förlorat.
Dom kan nog känna smärta även om inte på samma sett som vi gör, men människan är ju övertygade om att djur ser i svartvitt, vad har dom fått det i från!!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
De undrar ja oxå, min hund kan skilja på färger, inte så många men dock några. Ja kan lägga 3 saker framför honom o be han peka me nosen på den röda, gula o svarta saken, kan ta vilka saker som helst. Alltså ja säger inte sakens namn utan färgen o han pekar 8 av 10 ggr på rätt färg. Men tillbaka till fiskar nu så ja tror ialf dom känner smärta, och vissa även sorg på sitt eget sätt för t ex guldguramis bildar par för livet o när den ena dör så ska tydligen den andra oxå dö av saknad el va man säger, nu vet inte ja om detta stämmer de va en i en zooaffär som berätta de för mig när ja skulle köpa guldisar.
*Skönheten sitter i betraktarens ögon*
//mvh Anki//
Bokmärken