+ Svara p mne
Resultat 1 till 7 av 7

mne: Hjlp tack! Rkor i Fiskakvarium, risker, milj??

Question Hjlp tack! Rkor i Fiskakvarium, risker, milj??

Nybrjare hr s ha verseende tack Mitt frsk med rkor misslyckades tyvrr och undrar nu om det r id att testa igen?? Utan att slnga pengarna i sjn, igen....

Jag har ett 54 liters akvarium, en stor vattenpump, 24grader. Med 4 platys + 2bebisar, 8 neontetror, 5 kulilar, 2 gubbys, en mal. + de tre verlevande rkorna.

Byter 1/3 vatten varannan vecka, suger upp skit med sughverten. Har i sn vattenberedning som ska gra vattnet fiskvnligt. Har ox i tv msk upplst havssalt. Jag har egen brunn s det r inte kommunalt vatten.

Nr jag byter vatten brukar jag ta upp vxterna mblera om lite t dom, r det dumt fr rkorna?? Fiskarna gillar det ju.

Har en del vxter, mossa, 2 fuskberg - en med grottor i, en kruka, lite strre stenar etc. ( har just gallarat ut en heldel vxter fr det var helt igenvuxet, men ska kpa lite till.) Se bilden:

Bild0135.jpg

Kpte tre red crystal rkor i djuraffr, och 10 st p blocket som jag fick p posten, dock va mossan typ fryst fyra rkor va dda Nu har alla rkor dtt frutom tre stycken.

Har lst p en del nu och dels r dom ju knnsliga fr vattenberedning, hur r det med upplst havssalt (det r ju fortfarande stvattens akvarium)?

- Jag vill att rkorna ska frka sej sklart, vad behver jag mer fr strsta chans att de klarar sej?

- Hur mnga rkor r en bra start om man vill att de ska frka sej?

- Vilken sort frkar sej bst och r mest tlig, Krsbrs rkan eller Red Crystal?

- Hur ska jag gra med vattnet jag har i nu, sjlvklart ska jag inte hlla i mer vattenberedning men det r ju redan i det vattnet som finns i akvariet???

Nu har rkorna inte ftt ngon speciell mat, de p djuraffren sa att nr de bor med fiskar ter dom fiskrester s, har gtt dom lite broccoli ibland, matar fiskarna 2ggr/dag med flingfoder och rda mygglarver ibland.

- Vad ska jag komplettera med fr mat till rkorna? Och hur mycket ca??

Jtte tacksam fr svar!!!

//Kattastrof

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Hej, jag r inte s erfaren nnu men tror att det r bttre att gra vattenbyten varje vecka (25 - 30%)...
    Tetrorna, r inte det dr kardinaltetror? Neonteteror brukar inte ha rtt hela vgen under magen.
    Krsbrsrkorna ska visst vara mycket ltta och de frkar sig ltt ocks - de ska vara mycket tligare n red crystal vad jag har hrt...
    Det finns speciellt foder fr rkor som man kan ge dem men de ter ju det som blir ver frn fiskarna ocks, de brukar visst gilla kokta rtor med...
    Att ta upp vxterna r nog ngot man ska undvika om det inte r ndvndigt, samma med att stka runt mycket i akvariet varje gng man gr lite vattenbyten det tror jag inte r ndvndigt...
    Man kan ju passa p att suga upp skrp och slamsuga lite nr man gr vattenbyte men man behver inte grva runt s mycket.
    Det r bra om man ser till att inte rengra filtret i pumpen samtidigt nr du gr vattenbyte eftersom man frlorar s mycket av de nyttiga bakterierna d.
    Det var trkigt att det gick s illa med transporten av rkorna som du kpte via Blocket och att du frlorade s mnga av dem sedan hemma!
    Hade de ingen heatpack med sig som hll vattnet (ngorlunda) varmt?
    Ibland kan sljarna erbjuda rkor som ersttning om ngra rkor dr av transporten, alternativt att de lgger i ngra extra bonusrkor i fall att ngra stryker med...

AromaJohanna:

Supertack fr ditt svar!! Joo, tack det r ju kardinaltetror, glmmer alltid va de heter

N, det tog ver en mnad innan jag fick rkorna, jag frskte ha en vnlig kommunikation men den ena urskten efter den andra dk upp sen hade han "skickat" rkorna som han sa att posten slarvat bort, vet inte om jag tror p det riktigt, massa strul jag bad extra om att de skulle va vl "isolerade" fr kylan, de kom i en colaflaska i ett vanligt tunt fodrat kuvr men de rcker ju inte nr de r kallt.. jag mailade honom om att fyra var dda, men fick inget svar.....

Ganska surt fr jag lever p existensminimum..

D byter jag mindre vatten oftare, inte lika mycket mblerande

~*~

S frgorna som terstr r :

1. Hur ska jag gra med vattnet jag har som innehller vattenberedning?

2. r 2msk upplst rent havssalt dligt fr rkorna? Om inte hur ofta kan/ska jag ha i det?

3. Hur mnga ska jag kpa som start fr att de ska frka sej?

4. Ska jag inreda akvariet p ntt speciellt stt fr att bebisarna ska ha strst chans att verleva?

Dom ser ut exakt som mina vanliga neontetror dom r rda hela vgen under magen.. Crystal r svrare n krsbr jag hade rek dig att kra krsbr.. och sen ska du ju absolut inte dra upp vxter osv vid varje vatten byte. varje gng du drar upp vxter s drar du ocks upp mnen ur botten som inte ska upp.. botten fungerar ocks som en bakterie kultur nr du drar i vxterna spkar du till vatten vrdena och dr har du skerligen anledningen till att dina rkor gr hdan.. det r absolut inte bra att dra i botten.

Nej saltet r inte dlig men varfr? det anvnds vid "sjukdom", stress och framfrallt vid nitritspikar. ondigt att ha i det alltid.. S det kan du ocks sluta med. "tycker jag!"
    Du ska ha mycket gmstlle typ mossor osv ..
    Vattenbrednings medel r bra.
    Jag kr p easy life alltid.
    Senast redigerad av Majki01 den 2010-11-30 klockan 15:27.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Majki01 Tanx fr svar, tacksam fr all info

Okej, jag ska sluta mblera om *men det r ju s roligt * Men lite slam frn botten ska jag vll suga upp med sughverten??

Det r Aqua Safe jag har, lste att rkor r knsliga fr tillsatser, men d funkar allts det jag har?

Ja du kan alltid suga upp verfldigt men du ska dra runt i stenen och rtterna p vxterna ja nstan aldrig.. s sllan som mjligt.

Men risken lr bli rtt stor att du kommer suga upp lite rkyngel med.

Ja dom medlena funkar inte direkt som en tillsats.. utan dom slr ut mnen i vattnet som inte r bra fr djuren.. s vattenbredningsmedel r bara bra!
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Du fick ju bra svar dr av Majki01.

Det lt illa att sljaren skickade rkor utan heatpack nr det r s kallt ute och det lt inte s bra packat heller med tanke p att det r kallt osv... Surt att kommunikationen inte fungerade ngot vidare.
    Sen har det visat sig mnga gnger att postgngen i Stockholmsomrdet fungerar dligt tyvrr s det tar ondigt lng tid att skicka grejer till och frn Stockholm, det r flera som har kommenterat det till mig och jag mrkte det sjlv nr tv olika sljare skickade mig snckor samma dag och brevet med snckor frn den som bodde i norra Sverige kom fram nsta dag medan brevet med snckor frn den som bodde i Stockholm tog tre dagar innan den kom hit s jag skulle inte vga kpa rkor av ngon som ska skicka dem frn Stockholm till mig...

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg