+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: någon som har bytt fönster?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

någon som har bytt fönster?

Jippie det kommer bli 20 minus i natt och i morgon kommer snickarna och byter fönster och jag har mitt 190L kar där vad skall jag göra?
    Jag har doppvärmare och ja sedan då?
    Suck jag o min sambo väljer då rätt tillfälle att byta fönster o fasad på fast tror inte det blir till att byta fasad jag får nog vänta med det men ja imorgon ryker både fönster och dörr och det är det akvariet där fiskarna varit sjuka så jag är rädd att de inte klarar sig om tempen sjunker allt för mycket. Kan man lägga över karet med en massa duntäcken hjälper det?

Har någon bytt fönster och vet hur fort detta går frågade snickaren och han svarade det brukar gå fort.
    Jaha det säger inte mig så mycket vad som är fort för en snickare verkar inte vara det samma som för mig för snabbt för mig hade inneburit att vi redan hade bytt fönster och fasad för två månader sedan när jag ville göra det.

Fast jag klagar inte för de är jätte duktiga.
    Det är bara det att detta är vårat första hus och jag har lärt mig den hårda vägen att allt tar längre tid än man tror!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Stoppa ner en extra doppvärmare, det kan väl inte ta så lång tid att byta fönstren så jag tror de klarar sej, doppvärmaren kommer att gå mer bara!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Har nya fönster i hela mitt hus.. Det tar inte alls lång tid! så det är nog inget att oroa sig för!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

ahh vad bra blev lite nervös men kommer stoppa ner en till doppvärmare och lägga över en filt så de inte blir stressade i onödan Nä inte alls överbeskyddande men har märkt att de blivit skyggare det senaste! I alla fall mina praktbotior fast den största fick en presänt från Ebi shop ett sådant dära bamburör var egentligen inte till honom men nu bor han där och han backar ur röret och låter ingen annan komma nära

ojsan såg just vad kl är och jag som skulle plugga hum får börja med datorförbud här märker jag

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Nä just det, jag har en brukare som bytte fönster i villan och det gick jättefort!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Västra Götaland

Vi bytte fönster i somras och det var absolut max fem minuter som det inte satt något i öppningen (dvs tiden för hantverkarna att gå iväg med det gamla och hämta det nya, själva monteringen går jättefort)

edit: och nu ser jag att det var en skiiiiitgammal tråd, jag är van vid forum med mer fart än det här
    Senast redigerad av Bäckåbölja den 2010-12-03 klockan 12:18. Anledning: tillägg

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

vi har fönster nu och en ny dörr dock så är det inte så tätt än men det blir det förhoppningsvis nästa vecka då de skall ta finichen inomhus

Och med hjälp av dubbla doppvärmare så har jag nästan lyckats hålla värmen i det stora karet då snickarna har byggt om antren. Men men nu är det bara fem grader kallare i hela huset och nu kommer det väl snabbt bli varmare igen

Hadde otur att ena snickaren blev sjuk en dag så arbetet fick pausa tills en annan kunde komma och fortsätta. Skall bli så skönt när det blir klart och man kan återställa ordningen och få fint hemma och ta fram adventsjusstakar och hänga upp gardiner

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Skulle man kanske ta och inreda akvariet med lite julsaker också..?
    Det hade nog sett ganska roligt ut!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

haha ja ta stora röda julgranskulor det hade blivit fint kontrast till min svarta sand
    Och en liten julgran hade varit sött!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Detta med hus är ganska roligt. Fast nu kom vi på att vi måste lägga ett nytt (då golvet inte blev så fint efter renoveringen) golv så jag funderar på om man någonsin blir klar med ett hus. Vi har tre golv som vi inte har bytt och två av dem är nu trasiga och i behov av detta.
    Hallen behöver få ny tapet då vi ändrade utgångsdörren och så skall vi sätta upp fasaden och våran dedline är den 13 december.
    Jag inser att det inte finns en chans att vi skall hina detta.

Så nya målet får nog bli att hinna få upp adventsjustakarna innan år 2011 och lära sig sy så att vi har gardiner (råkade glömma det igår och gick förbi fönstren väldigt lättklädd )
    Känner att en tur til ikea och köpa persienner och billigt golv eller en snygg matta som man kan lägga över det skadade golvet är den smidigaste lösningen undra om sambon köper den lösningen :confused:

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg
    jag funderar på om man någonsin blir klar med ett hus.
    Känner att en tur til ikea och köpa persienner och billigt golv eller en snygg matta som man kan lägga över det skadade golvet är den smidigaste lösningen undra om sambon köper den lösningen :confused:
    Nej Man blir aldrig klar med ett hus... så se det som ett löpande projekt...

Köp ett golv som passar rummet... dvs var skall det ligga...
    I sovrum kan man ha "billiga" golv, då de inte belastas så hårt.
    Men i typ en hall bör de vara av bra kvalitet och tåla stort slitage...
    Annars får du byta ofta...

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Nej Man blir aldrig klar med ett hus... så se det som ett löpande projekt...

Köp ett golv som passar rummet... dvs var skall det ligga...
    I sovrum kan man ha "billiga" golv, då de inte belastas så hårt.
    Men i typ en hall bör de vara av bra kvalitet och tåla stort slitage...
    Annars får du byta ofta...
    hihi de va kanske de hon ville, kunna byta hallgolvet lite sådär ibland, du vet vi tjejer e lite ombytliga av oss. O då har vi en bra ursäkt till att golvet måste bytas "titta så slitet de blivit, såhär kan vi inte ha de"
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

haha nä jag är snarare den snåla typen som tänker vi tar ett bra golv som är tåligt och stark och så får man spara ihop till det men alldrig byta igen
    För jag vill ha nya tapeter i två rum haha är jätte trött på dem och så vill jag köpa nya möbler istället och det och det och ja det kan vi med köpa
    Men var o kollade idag och oj vad dyrt. Vi har billiga golv i sovrummen men hallen behöver tåla en del då hunden får ha sitt märgben i hallen och det slänger han mer än gärna i golvet.

Sedan hittade vi ett fint parkett golv men är lite osäker på det har ju en hund och man kanske får barn någon gång så då funderar jag ju på om man kan ha det i vardagsrummet utan att det blir förstört, fast det golvet kommer vi inte byta nu såg att det ligger från 7000 och uppåt och jag vill ju ha en uteplats först. Älskar att kunna sitta ute och grilla o njuta av en kall öl eller en kopp kaffe.

Problemet är att det finns så mycket som man behöver göra med detta huset och ekonomin hindrar en lite då man vill göra allt samtidigt men det går ju inte

men kul att fundera och kolla runt och få inspiration

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg