+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: läckande kar!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

läckande kar!

Tror att mitt 61 L kar läcker.
    det är ett sex kantigt kar och det verkar som om att baksidan börjar släppa från fogen.
    Kan man laga detta själv på något sätt utan att tömma karet?
    Eller är det bara till att införskaffa ett nytt?
    Jag har ingen stans att göra av alla räkorna och en bär på rom.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Tömma och ta bort silikon fogen där sitter och silikonera det är det bästa man kan göra.. Det finns har jag hört något man kan använda under vatten. men vet inte vad rekommendationerna säger om det.

Men det bästa och det som ger bäst resultat är att tömma det... ta bort hela silikon fogen tvätta tvätta med starka medel "t-röd" osv ..
    Och dra om hela silikon fogen.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Superräka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Om en fog släpper så kan övriga också släppa med tanke på ålder och slitage mm.
    För att eliminera risken för framtida läckage/vattenskada i huset så hade i allafall jag valt att foga om eller kompletterat alla fogar.

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Vad jag har förstått måste man dessutom se till att karet är torrt också innan man kan börja lägga nytt silikon och att man först tar bort det gamla silikonet på insidan... Sen måste det nya silikonet torka/härda någon dag.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Skit också
    Jaja får bli att hiva det karet och köpa ett nytt i stället, då jag ändå tycker det är fult suck onödiga kostnader gillas inte innan jul.
    Fast blir en fin presänt till mig själv

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Jobbigt o tråkigt men på blocket kan du säkert hitta fint litet kar för billig peng, en liten förtidig julklapp. Ja menar nåt måste man jue unna sig själv med
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

8. Like emill gillade inlägget.
    Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

fast vågar man köpa via blocket? detta 61L som håller på att gå sönder köpte jag nytt för tre år sedan och om det redan är på väg att gå sönder så vet jag inte med ett begagnat hur länge bör det hålla? Alltså silikonet.

Det har ju bara stått tomt i ca 9 månader innan jag staratade om det igen och då har det stårr i källaren på sin ställning och stått plant så jag har varit rädd om det. Men det var ju ett billigt "första akvarie kittet" på en djuraffär gav väl ca 1000 kronor för allt akvarium och bordet det stog på med pump o doppvärmare.

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg
    fast vågar man köpa via blocket? detta 61L som håller på att gå sönder köpte jag nytt för tre år sedan och om det redan är på väg att gå sönder så vet jag inte med ett begagnat hur länge bör det hålla? Alltså silikonet.

Det har ju bara stått tomt i ca 9 månader innan jag staratade om det igen och då har det stårr i källaren på sin ställning och stått plant så jag har varit rädd om det. Men det var ju ett billigt "första akvarie kittet" på en djuraffär gav väl ca 1000 kronor för allt akvarium och bordet det stog på med pump o doppvärmare.
    brukar det inte finnas billiga 54 liters kit med pump och allt för en fem hundring på affären.

Precis som wotan skrev! Där finns ju fina helglas 54 liters helt nya. med pump lysramp heltäckande så man kan ha äpplen där i med och doppvärmare ja allt.. för varierande men mellan 500-600 kr beroende på affär
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Ajdå osis...
    Precis, på Hornbach brukar de ha ett akvariepaket på 54 L tror jag det var för ca femhundra kr...
    Annars har du ju Blocket, Zoonen och Tradera där du kan fynda akvarier om du har tur så kan du få till rena vrakpriser.
    Annars är väl alternativet att tömma akvariet, torka bort rent från skit vid fogarna, riva bort silikonfogen på insidan, vänta till det är helt torrt, lägga på nytt silikon, låta det torka/härda någon dag...
    Jag går själv i valet o kvalet om jag ska våga mig på detta på ett alu 355 (?) L kar jag köpte begagnat i somras och som fortfarande står tomt...
    Karet är mycket fint men har stått tomt i ett förråd i sex år och det är lite oklart om silikonet fortfarande kommer att hålla tätt... Fast samtidigt är det kanske det klokaste att "silikona om" mitt kar nu oavsett om det läcker eller inte, då det har gått några år med fisk och har stått tomt i kanske sex år och det är så jobbigt om man måste göra det sen när karet är igång med fisk osv...

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Kan vara så att han som haft det innan har varit dum och haft det i solljus, för annars håller silikon ledigt i 10-20 år.
    Men ljust varmt,torrt och i direkt solljus avverkar livstiden på silikon(tomt alltså), hade ett kar som var över 20 gammalt och stått i ca 7 år ute i ett kall förråd. Inga problem bara att hiva i vatten och köra, silikonet var i nyskick.
    Men ett billigt aquael kit borde väl finnas i varje affär i princip.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

så nu fick det bli ett aquael shrimp set för 569 då det gammla började läcka som ett såll inte mycket att tänka på bara att köpa och vara glad.
    Lite synd att det blev mindre än det andra men det är fint och nu har jag ju två =)
    Så får vi se när nr tre flyttar in

Vet dock inte hur räkorna klarar detta då det fick bli en hastig flytt men hoppas att de klarar sig och inte led allt för mycket av detta.
    Fast herregud vad svårt det var att fånga räkor höll på att bli tokig, varje gång jag troddde jag var klar så fanns det en liten kvar. Fast nu tror jag att alla är flyttade

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har också haft läcka i ett sexkantigt kar, fattar inte hur det uppstod. Karet var bara ett par månader gammalt när det plötsligt blev en droppläcka i silikonet.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg