+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47

Ämne: Mountain Rock räkor

Mountain Rock räkor

Tjena!

Har ett 112 liters kar med lite mosaikguramis, zebrafiskar, sewellior och kuhliis. Här om dagen sprang jag på de ytterst coola Mountain Rock räkorna i en av djuraffärerna. Skulle de kunna klara sig i det här karet? Är det något speciellt man bör tänka på? Eller är det en väldigt dålig idé att köpa dem?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Södermanland

Du har snälla fiskar, räkorna behöver rötter som de kan klättra upp på och vifta "in mat". Tror inte att några av dina fiskar skulle ge sig på dina räkor.

Mvh Nubi

Jepp, det har jag gjort Bra artikel!

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Södermanland

JenL- Super bra artikel och den är Jätte jätte bra! och ännu bättre om man är intresserad av att odla på dem
    Jag har haft två st i lite över ett år och de behandlas likadant som mina körsbärsräkor och har ömsat många gånger. Trivs som fisken i vattnet *ler*

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Jag har en sådan liten snygging!
    Köpte den några veckor sedan
    -Lätt den coolaste räkan jag sett..!

Enda grejen jag tänkt på är att jag verkar ha för dålig cirkulation nere vid botten, så den väljer att hellre gå omkring på botten och plocka mat än att stå och bara fånga upp den med sina "solfjädrar".

Testade att sätta in ert Elite mini-innerfilter (utan skumpatron i) för att få bättre fart på vattnet.
    Men det blev lite för bra blås. Iaf tyckte akvariets övriga fiskar det!
    Tog senare bort det lilla Elite igen, men räkan verkar ha överlevt än så länge... ;p

Tuff är den också! När min ena Siamesiska algätare blev lite väl närgången så gav räkan den en snyting!
    Den knuffade bort fisken istället för att själv flytta på sig.. Så jäkla tuff alltså!

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av emill Visa inlägg

Enda grejen jag tänkt på är att jag verkar ha för dålig cirkulation nere vid botten, så den väljer att hellre gå omkring på botten och plocka mat än att stå och bara fånga upp den med sina "solfjädrar".

Testade att sätta in ert Elite mini-innerfilter (utan skumpatron i) för att få bättre fart på vattnet.
    Tog senare bort det lilla Elite igen, men räkan verkar ha överlevt än så länge... ;p

Tuff är den också! När min ena Siamesiska algätare blev lite väl närgången så gav räkan den en snyting!
    Den knuffade bort fisken istället för att själv flytta på sig.. Så jäkla tuff alltså!
    Jasså...?!
    Har inte sett mina göra det ännu iaf men de vill inte flytta på sig när någon snäcka (även om det är en rejält stor äppelsnäcka) kryper förbi och nästan klättrar över räkan...
    Inte är de rädda för mina fiskar heller fast jag har ganska snälla fiskar iof.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Miliimli Visa inlägg
    Tjena!

Har ett 112 liters kar med lite mosaikguramis, zebrafiskar, sewellior och kuhliis. Här om dagen sprang jag på de ytterst coola Mountain Rock räkorna i en av djuraffärerna. Skulle de kunna klara sig i det här karet? Är det något speciellt man bör tänka på? Eller är det en väldigt dålig idé att köpa dem?
    Håller med dig, de är riktigt coola!
    De är inte särskilt skygga heller.
    Jag har inte direkt någon erfarenhet av dina fiskarter men har man dem bara med "vanliga" normalsnälla normalstora akvariefiskar så går det nog bra.
    Det är däremot viktigt att man har en vattenström i vattnet som kan föra maten mot dem där de sitter och filtrerar vattnet med sina filter.
    Helst ett powerhead eller gör som jag, ta ett litet innerfilter som du tar bort filtret ifrån bara så suger den in vattnet och sprutar ut det ofiltrerat så att ätbara partiklar förs med vattenströmmen mot räkan.
    Helst ska de ha en sittplats mitt i vattenströmmen som en stor sten eller trärötter men det är inte så noga, huvudsaken är att de kan sitta någonstans och fånga upp partiklar från vattenströmmen.
    Jag tog ett Fluval 1plus-innerfilter som jag tog bort filtret ifrån men behöll själva underdelen på ändå bara för att få lite höjd på den och jag funderar på att dra en genomskinlig slang som är till för luftpumpar från den där lilla pumpen upp till ovanför akvariet där jag kopplar slangen till någon slags liten behållare och gör så att lite vatten med pulveriserad mat (har köpt av JenL samt man kan ta annat också som pulveriserade algtabletter osv) sakta rinner ner i karet genom slangen och direkt in i den lilla pumpen ...
    Det är inte bra om de börjar krafsa runt med sina filter på bottnen har jag hört för då kan de slita ut sina filter.
    Nu har jag en hona med rom så jag är jätteglad och tänker pröva att se om jag kan odla på dem!
    Man måste ha ett litet saltvattenskar för deras yngel precis som med amanoräkan.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av emill Visa inlägg

Jag gjorde samma sak fast med ett Fluval 1plus-filter (som jag tog bort filterpatronen ifrån) och det blev perfekt!
    Tillräckligt med sprut för att räkorna kan sitta stilla och filtrera vattnet en liten bit framför - men inte så starkt sprut så att det stör.
    Dessutom var den bra på att suga upp små partiklar när jag utfodrar fiskarna osv och spruta ut dem vidare mot filterräkorna.
    En bra grej var också att om man tar bort en av sugpropparna på baksidan så får man ett hål som jag misstänker är stort nog för att peta in en luftslang i... Funderar på att dra en liten slang till filtret som jag kan sakta droppa ner vatten med lite pulveriserat foder i... Så slipper man mata flera gånger om dagen, tänkte jag, om man kan ordna så att foder- och vattenlösningen sakta droppar ner hela dagen.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Bild på hur jag har det just nu i mitt kar där jag har bl a mountain rock-räkor.
    Obs den lilla extrapumpen jag har satt in hos dem har vridit lite på sig, det är meningen att den ska vara lite mer riktad mot stenen framför den... Fast räkorna klarar det ändå, de har bl a suttit på gruset och filtrerat, alltså inte plockat i gruset utan suttit helt stilla och bara jobbat med att filtrera vattnet.
    Bifogade bilder

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Fint, men va e de för firre på första bilden längst upp till vänster, ser helt genomskinnlig ut? El e ja helt blind?
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Varför har du filtret längst fram för, har du den som dekoration!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka Caenas avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Stockholm

visst är det en indisk glasmal?!

Verkar ju inte vara så knepigt! Bara att skaffa en liten cirkulationspump till då kanske

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    Fint, men va e de för firre på första bilden längst upp till vänster, ser helt genomskinnlig ut? El e ja helt blind?
    Caena har rätt, det är Indisk glasmal!
    Har 2 st, de är skitcoola!
    Ser nästan ut som simmande fiskskelett, hehe...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg