+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ni som jobbar natt!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

ni som jobbar natt!

Jag har sökt nattjobb och har aldrig jobbat natt.
    Jag vill jätte gärna höra era åsikter om hur det är att jobba natt och hur ni får vardagen att fungera och om era fördelar och nakdelar med att jobba nätter!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka ansjos avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Län
    Halland

Mina räkor

Orange sakura
    Sakura red
    Yellow sakura
    Rili röd
    Rili orange
    Kardinalräkor

Mina snäckor

3 sorters Tylomelania
    Faunus ater
    Anentome helena
    Posthornssnäckor

Jag jobbar blandat skift, och då ingår det nätter. Kanske inte det roligaste man kan göra men får man bara sovit dels före nattskiftet men framför allt efter skiftet går det ganska bra. Hur nattjobb funkar är så fruktansvärt individuellt mellan olika människor, och det brukar ta några år innan nackdelarna kommer med dålig sömn osv...
    Vet du om det bara blir nattjobb eller är det blandade skift?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Just det är ett rent nattjobb. Men har även funderingar på om jag inte skall gå brevid för att kunna jobba natt om natten på mitt timjobb blir sjuka allt för att få mera jobb

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ja kan skriva ett längre inlägg om de sen, ja e inbiten nattjobberska, e på jobbet just nu men de blir lite hackigt om ja måste gå på larm så du de kommer lite senare. De positiva e att man kan ha tid att va på redbee lite ibland
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

haha ja det är ju inte helt fel
    Du får ha en bra natt!
    Själv skall jag nana nu.

Superräka MrDooZeRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White pearl, Tigerräkor och Chrystal Red

Mina snäckor

Äppelsnäckor i färgerna: Brun,Gul, Rosa, Lila, Blå, Jade och Vit

Jag är personlig assistent åt en jämngammal kille, jobbar blandat! Jobbar 3 dagar, ledig 3 jobbar 3 nätter sen börjar de om igen
    Vi har tillåtelse av familjen att sova om det är lugnt även om vi har vaken natt vilket är väldigt snällt av dom.
    Oftast kan man sova iallafall 3-4 timmar och det funkar ju när det högst är 3 nätter på rad man jobbar.
    På dagarna efter en natt är jag oftast vaken, ibland händer det att jag sover lite eftersom det kan vara full fart även nattetid
    Är hur nöjd som helst och kan inte tänka mig annat jobb. Nackdelen är att det är svårt att varva ner och kunna somna
    när det är ljust ute men brukar ta ungefär 1 timme sen sover jag. Hoppas det löser sig för dig!
    Detta är såklart en vanesak och inte heller alla som klarar av att jobba natt men ska säkert inte vara några problem
    Äppelsnäckor + Räkor!
    Totalt hopplöst, Vill bara ha mer o mer! Men kul är det =)

Räkyngel
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Ch. red//black, Tiger, Körsbär (även red fire),Yellow, Snowwite, Golden,
    Deep Blue tiger, Green, White Pearl

Fiskar: Scalarer massor, Ancistrus flera sorter, Apistogramma, Guppys av rena stammar samt olika sorter av svärdbärare

PH Värde?

Är det någon som har bra tips för att hålla rätt PH värde i mina räkburkar burkarna är på 45 liter, vårt kranvatten ligger på ph 8. Jag vill komma ner till drygt 6. Vill ogärna tillsätta sera ph minus

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ok såhär tycker ja att de e att jobba natt: har alltid varit kvälls-och nattuggla så de föll sig naturligt för mig. Viktigast e att kunna sova lite dagen innan man går, på till kl 12 brukar va bra (gäller att hålla sig vaken lite på natten innan då, jabrukar lägga mig runt 3 tiden). Jobbar me så sjuka så vi har inget sovande vak, klart man har lite tid till återhämtning ibland, allt e beroende på hur dom man jobbar för mår för stunden. Ibland sitter ja inte ner alls på hela natten,arb 21-07.15 o ibland e de lugnt så man kan relaxa o koppla av ganska bra. Personligen tycker ja inte om att lägga mig en stund då för sen blir man så seeeeeeeeg. Har man bara möjlighet o sova dagarna emellan en 5-6 tim på raken så e de inge problem för mig att köra en 3-4 nätter på raken, blir sömnen på dagen däremot hackig el störd då e ja sjukt trött 3:e el 4:e natten, men de går. Små barn hemma o nattjobb e nog ingen hits direkt, finns säkert dom som klarar de oxå. Vintern e skön o jobba natt för då e de mörkt ialf,sommaren e värre, ljust varm o soligt, svårt o få till de me sömnen på dagarna då tycker ja, vilket resulterar i övertrötthet tills man nästan känner sig sjuk. ibland varvar ja me lite kvällspass för o få en någorlunda dygnsrytmn o ha chans att träffa lite folk, men sen när man kör natt efter de så e de ändå de som ja gillar bäst. De mest negativa me nattjobb,för mig e att man äter på helt skruvade tider o mitt i natten så till slut säger magen ifrån o då får man skärpa till sig. När ja vakar av dvs slutar efter en 3 el 4 nätter brukar ja inte sova så länge på dan kansek från 8.30 till 13, så man inte sover bort dagen helt. Några problem o svänga min dygnsrytmn har ja inte för ja har överhuvudtagen ingen dygnsrytmn alls

//mvh Anki//

Räkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Skåne
    Blogginlägg
    1

Mina räkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snäckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Adam: Kanske lite fel ställe att fråga på
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Kronoberg

Jobbar inte själv natt , men börjar kl 5 , så jag har mörkläggningsgardiner o mörkt i sovrummet.
    Ska man gå o lägga sig kl 21 en junikväll är det rätt kört. Sen låter jag det vara svalt på sommaren om man nu har möjlighet till det.
    Lycka till med jobbandet.
    Mvh Pia.L

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Södermanland

Hej!
    Jag har jobbat nätter hela sommaren på ett gruppboende, VAKEN natt.
    Det har inte varit några som helst problem för mig att vända på dygnet. Inte heller att sova under sommarens heta dagar (sov på balkongen).
    Jag började 20:45 och gick av 07:30 men fick gå redan vid 07:00. Snälla arb.kompisar.

När jag kliver av så går inte jag och lägger mig på en gång. Jag försöker lägga mig runt 09 för att bli mer trött. På med öronproppar och såndär ögonbindel man får när man flyger. Mörka gardiner och sen i sängs. (har inga barn så det funkar för mig)
    Äter frukost innan jag går och lägger mig.
    vaknar runt fyra eller fem. Äter middag och sen gör mig iordning till jobbet. Det är inte mkt socialliv när man jobbar nätter men jag jobbar 5 nätter på raken sen ledig 1 vecka, så den veckan man är ledig kan man vara social.

Under natten äter jag inget, blir jag småhungrig tar jag en smoothis, alltid innan 24.00. Aldrig efter. För då har jag svårt att somna på morgonen av ngn konstig anledning.

Att sen kliva av ett skift är inte svårt heller. när du jobbar sista natten går du och lägger dig så fort du kommer hem. ställ klockan på 13 eller 14. Sen håller du dig vaken till 22, du ska känna dig trött. det är meningen det . sen går du och lägger dig igen, ställer kl på 09 till nästa dag. Detta är vad som funkar för MIG.

Jag kan sova varstans så jag har inga problem med att jobba nätter. Ta t.ex. när jag och sambon skulle på semester, kliver av skiftet, blir upp hämtad och sen for vi till västkusten. På med öronproppar och ögonbindel och kudde. Vaknade när vi var 4 mil från västkusten hade sovit igenom 36 mil *hihi*

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

He,he sov du på balkongensmart! Antar de e hyfsat tyst där utanför då el? Skulle va de ultimata att kunna sova ute på balkongen på sommaren, men en hel omöjlighet för mig som har sol från 11 till 17 o hörnbalkong där de gassar för fullt

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

vad kul att få höra om era sätt att göra på =)
    Verkar ändå som om att man kan få det att fungera bra
    har ju inga barn och hunden kan ju både jag o sambon hjälpas åt med.

Jag hoppas att jag får ett nattjob så att jag kan få pröva då jag alldrig gjort det hittils är det bara korta vik som ajg har sökt men känns bra att börja så

Dock så är det över 200 sökande på varje jobb men skam den som ger sig

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

De e bara o ligga i som attan,skam den som ger sig, de va 186 st som sökte mitt jobb som JAG fick så kan ja, så kan du. Helt plötsligt smäller de bara till o pang så har man drömjobbet. Du märker va som funkar bäst för dig när du sen jobbar natt me rutiner o så. Själv har ja nu börjat växla lite mellan natt o kvällar, jobbade kväll rätt mycket förut o då kör man typ från kl 13-14-15 till 21.15. Å de funkar fint, sen e de skönt o få träffa lite folk oxå till skillnad från natten då man e 2 personal på 31 boende.

//mvh Anki//

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Södermanland

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    He,he sov du på balkongensmart! Antar de e hyfsat tyst där utanför då el? Skulle va de ultimata att kunna sova ute på balkongen på sommaren, men en hel omöjlighet för mig som har sol från 11 till 17 o hörnbalkong där de gassar för fullt
    Hihih, jag hade sol från 07-13. jag älskar sol och somnar när jag solar, hade en snygg solbränna
    Men annars en madrass i vardagsrummet med balkongdörren öppen, och sen när man vaknar upp kan man flytta sig ut till balkongen

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg