+ Svara p mne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 48

mne: Akvarieutstllning + Aquascape-tvling + Discuschampionat i Malm 2011

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Akvarieutstllning + Aquascape-tvling + Discuschampionat i Malm 2011

Frn Daniel i MAF:

En liten teaser...

Den 4-6 november 2011 kommer Malm att arrangera en stor akvarieutstllning. P utstllningen kommer det bland annat att hllas aquascapingtvling och nordiskt diskuschampionat och fredrag av internationella storheter.

Tvlingarna r ppna ven fr icke-medlemmar och alla gstutstllare r varmt vlkomna inom eller utom tvlan!

Passa p att visa upp ngot som du brinner fr inom akvariehobbyn och p ett kul stt gra reklam fr vr fantastiska hobby. P vra utstllningar brukar alltid flera specialfreningar och andra vara representerade fr att gra reklam fr sin gren av hobbyn.

Nano-aquascapingtvlingen r inspirerad av utstllningen i Hannover och deltagarna r begrnsade till Cocoon 2 eller Dennerle 20-kuber. Vi har lyckats fixa ett fantastiskt pris p Cocoon 20 till MAF-medlemmar som vill vara med och tvla: 450 kr. De som varit medlemmar under 2010 fr frtur p akvarierna. Drefter fr nytillkomna medlemmar chansen. Det gr naturligtvis bra att tvla ven om man skaffat sin kub p annat stt och om man inte r MAF-medlem.

Vr tanke r att vi ska ha ca fyra vlkvalificerade domare, och att en eller tv av dessa ska vara icke-akvarister, men sdana som kan tnkas ha ett gott estetiskt ga, tex trdgrdsexpert, landskapsarkitekt, konstnr eller liknande.

Frutom nano-tvlingen kommer vi precis som p vra tidigare utstllningar att tvla i kategorierna sllskapsakvarium, biotopakvarium och artakvarium. Det gr naturligtvis bra att stlla ut ven utom tvlan.

Heiko Bleher, en av akvaristikens internationella superkndisar skriver s hr om den kommande utstllningen:
    Ursprungligen postat av Heiko Bleher
    'will be the greatest Championship and ornamental fish event ever to take place in the history of Scandinavia. No one should miss it.'

Kjell har en artikel och bilder frn MAFs frra utstllning, 2006, hr.

Mer information kommer!

-------------

Be there or be square!!

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Tackar Patrik fr denna informationen!
    Jag kommer inte att delta i tvlingen, men kommer att beska tvlingen!

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Urskta en dum frga frn ett blbr men hur gr det till nr man tvlar i sdant?
    Tar man med sig egna akvarium, fiskar / rkor, vxter osv eller...?
    Har man med sig ett redan iordningstllt kar eller stter man ihop (startar upp) allt p plats?
    Har aldrig beskt en sdan tvling / utstllning men grna skulle ka dit.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 740

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsncka

Medaljer

Tack Patrik!
    Det ska bli riktigt intressant att flja. Jag tror minsann jag drar i gng ett Cocoon 2 nu i vr och ser hur det tar sig. Fuskar man med CO2 borde det vxa till sig bra
    There be shrimp!

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlgg
    Urskta en dum frga frn ett blbr men hur gr det till nr man tvlar i sdant?
    Tar man med sig egna akvarium, fiskar / rkor, vxter osv eller...?
    Har man med sig ett redan iordningstllt kar eller stter man ihop (startar upp) allt p plats?
    Har aldrig beskt en sdan tvling / utstllning men grna skulle ka dit.
    Finns inga dumma frgor...

Man kan tvla p mnga olika stt i det hr. En aquascapetvling betyder att man ordnar till mnga akvarium med snygga inredningar, som sedan bedms efter olika kriterier. Man kan ha krt igng akvariet hemma i frvg eller stta upp det p plats. Man har troligen strst chans att f till ngot snyggt om man kr igng det hemma frst. Sm akvarium r ltta att flytta till tvlingen, man tmmer burken p djur/vatten, lgger folie ver hela rasket fr att hindra uttorkning och knkar ivg akvariet med inredning och allt. Funkar iof med lite strre akvarium ocks.

Med strre akvarium r det vanligast att man ordnar till en bra inredning i "torrt" tillstnd och sedan stter ihop allt p plats. Fr att tvla med ett sllskapsakvarium gller vissa regler, fr biotopakvarium andra regler och fr artakvarium ytterligare andra regler. Brukar ocks vara en omrstning kring "publikens favorit".

Ett diskuschampionat handlar om att kora den snyggaste diskusen. Finns ett gng kriterier fr hur en snygg diskus ska se ut. Brukar vara uppdelat i olika klasser som vildform/odlad/frgform etc. Finns ven tvlingar fr guppy, kampfisk, rkor och killis.

Hjrtligt vlkommen p besk, brukar vara rtt inspirerande!!

Janne,
    jag blev ocks sugen p en liten burk... lurar p att gra samma sak som du. Men vi fr se, ska komma ifrn nuvarande sits frst och skaffa mig ett liv.

Hilsen,

/P
    Senast redigerad av PatrikMalmo den 2010-12-22 klockan 05:15.

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Tiger/Blue tiger/deep blue tiger
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

Spnnande!

Fr vl kpa en liten Coccon, hr ska det tvlas

Ska bara hra med pappa om vi r lediga den dagen...
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Citat Ursprungligen postat av Dodat Visa inlgg
    Spnnande!

Fr vl kpa en liten Coccon, hr ska det tvlas

Ska bara hra med pappa om vi r lediga den dagen...
    Jttekul om du r med p utstllningen!

Lite uppdatering:

Intresset fr nanotvlingen har varit riktigt stort!

De frsta 20 rabatterade akvarierna bokades omedelbart, och fler var intresserade s vi planerar en ny bestllning p ytterligare 20 akvarium.

Kravet fr att f kpa ett komplett AN Cocoon 2 fr det fantastiska priset 450 kr r
    1. Medlem i MAF. Medlemskapet kostar 250 kr. Mer info: http://www.malmoakvarieforening.se
    2. Frbinder dig att stlla ut akvariet p vr utstllning.

Akvariet hmtas i Malm. Kan skickas mot portokostnad. Som prisjmfrelse tar http://www.pwss.se 966 kronor fr samma akvarium.

Nu nr vi dubblar vr bestllning finns det utrymme ocks att f kpa mer n ett akvarium per person.

Det gr sjlvklart ven bra att stlla upp med akvarium som du kpt p egen hand och inte genom MAF, bara det r ngon av de tv godknda modellerna.

Som det ser ut nu kommer det bli tminstone 25 akvarier i nanotvlingen - och kanske betydligt fler!

P utstllningen i helhet siktar vi p att n minst 100 akvarium (frutom de akvarier som ingr i det nordiska diskuschampionatet). Frra gngen (2006) hade vi 97 st.

Gstutstllare r mycket vlkomna! Ta chansen att tvla p ett lttsamt stt och samtidigt gra reklam fr vr fantastiska hobby!

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

Kul att ni fr tar in fler kar
    "I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones."

Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 740

Mina rkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av daniel_i_malm Visa inlgg
    Jttekul om du r med p utstllningen!

Lite uppdatering:

Intresset fr nanotvlingen har varit riktigt stort!

De frsta 20 rabatterade akvarierna bokades omedelbart, och fler var intresserade s vi planerar en ny bestllning p ytterligare 20 akvarium.

Kravet fr att f kpa ett komplett AN Cocoon 2 fr det fantastiska priset 450 kr r
    1. Medlem i MAF. Medlemskapet kostar 250 kr. Mer info: http://www.malmoakvarieforening.se
    2. Frbinder dig att stlla ut akvariet p vr utstllning.

Akvariet hmtas i Malm. Kan skickas mot portokostnad. Som prisjmfrelse tar http://www.pwss.se 966 kronor fr samma akvarium.

Nu nr vi dubblar vr bestllning finns det utrymme ocks att f kpa mer n ett akvarium per person.

Det gr sjlvklart ven bra att stlla upp med akvarium som du kpt p egen hand och inte genom MAF, bara det r ngon av de tv godknda modellerna.

Som det ser ut nu kommer det bli tminstone 25 akvarier i nanotvlingen - och kanske betydligt fler!

P utstllningen i helhet siktar vi p att n minst 100 akvarium (frutom de akvarier som ingr i det nordiska diskuschampionatet). Frra gngen (2006) hade vi 97 st.

Gstutstllare r mycket vlkomna! Ta chansen att tvla p ett lttsamt stt och samtidigt gra reklam fr vr fantastiska hobby!
    Kanon Daniel!

Riktigt kul att det verkar bli en stor grej. Jag ska genast g in p lnken ovan och bli medlem (borde redan varit det) d jag bor i Malm
    There be shrimp!

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

Nr fr ni in karen?
    Och hur "bokar" man?

Ska bli medlem dr idag ^^

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

Roliga, ls lggraderade CR & CB
    Sakura (frn JanneJ, Paris2011)
    WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Hr r akvariets stdpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig sncka.
    Sandsnckor, Mnstrade
    sandsnckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Flytta trden?

Borde inte denna trd ligga under Frening/Trff/Mssa

Glmmer alltid hur jag komm hit och sker runt.

Jag som r ny tittar ofta p F/T/M fliken d jag vill hitta nt kul men de ggr jag blivit tipsad Typ Bollmora eller Redbeetrffar s har de legat lite olika.
    Hur hrda r kraven att det r OT nr eventen ska sorteras in . Kns lite som att F/T/M fliken r underutnyttjad. Fr man lgga info om "vanliga akvariefrenningars" mten/auktioner. Det r ju alltid kul att trffas .
    .......kanske bara jag som missfrsttt rubrikerna. Detta r mitt frsta riktiga forum p mnga r........
    Senast redigerad av Bladet den 2011-02-09 klockan 11:37.
    220L Fisk, mal och Fire&krsbr.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(rk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svngd Hrnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Reg.datum
    Jun 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    3 740

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

Har du ngra tips om vanliga akvariefrenningars" mten/auktioner r det bara att lgga in dem under F/T/M.
    Just den hr trden tycker jag kan ligga bde i Acuascaping och F/T/M.
    Jag skall erknna att jag personligen inte "kollar" att trdarna ligger p rtt stlle. .
    Ser ni felaktigheter r det bara att skicka pm till ngon av moderatorerna eller admin s fixar vi till det
    There be shrimp!

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

JAg tycker detta r jttespnnande

Finns det ngon mer info?
    Vet inget om sna tvlingar, som om man fr ha djur med, och liknande x)

Vill ocks f tag i ett av dom nya karen ni tar in, hur fr man tag i ett?

Rkmaniac Dodats avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ln
    Skne
    Inlgg
    1 604
    Blogginlgg
    1

Mina rkor

Cherry
    Rili
    PRL
    Sakura
    Amano

Mina snckor

En massa anentome helena
    Physa
    Malaysisk sandsncka

Medaljer

Jag har ftt tag i ett nu!

Vilka ska stlla ut?

Guldrka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ln
    Skne
    Inlgg
    778

Mina rkor

Det r ver 20 akvarium bokade, men de enda jag knner till kommer att stlla ut r jag och Janne. Har fr mig att Gasse p Plantswap ocks kommer ordna till ett kar, plus minst en kille frn Danmark. Blir kul!!

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg