+ Svara p mne
Resultat 1 till 10 av 10

mne: Frutsttningar fr att lyckas

Frutsttningar fr att lyckas

Hej

Jag funderar p att brja odla rkor (crystal red) men jag undrar vad frutsttningarna r och hur man grr till vga. Hur stort kar ska man ha fr att kunna odla fram mnga och hur mnga ska man brja med unge fr och vad ska man ha i det (ass typ vxter och snt)
    Ungefr hur mycket kan det kosta att driva en odling och vad fr klass sk aman satsa p? 8) Snll Svara

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Administratr Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Ifall du inte hllt p med rkor innan s skulle jag nog inte rekommendera att brja massodla CR. Speciellt de finare klasserna r mycket knsligare n tex Neocaridina sorterna.

Hur stora akvarier du ska ha r mer som en smak sak. Vill du ha mindre men fler akvarier s finns det frdelar det med. Men vanligtvis s r strre bttre, med tanke p att vattenvrden r stabilare.

Kper du allting nytt s blir det betydligt dyrare. Kan ta ett exempel. Sjlv kpte jag precis 3 nya akvarier. De r p 112L vardera. Allt som allt kostade det ungefr 3000kr inkl. filter, belysning, hylla och grus. 1000kr fr akvarierna. 400kr fr hyllan. 500kr fr belysningarna. 500kr fr gruset. Sedan filtermatta och luftppump och llite andra sm saker kostar runt 3-400kr.

Kommer brja med runt 20st rkor i varje akvarium. Kper du tex 20st gula rkor s blir totala kostnaden fr varje akvarium runt 1500kr-2000kr/st.

Tack fr svaret men jag tnkte inte brja massodla direkt utan kanse ha dom i ett 54 litersakvarium och sedan s undrar jag hur man gr sedan nr dom fr ungar eller br p rom, ska man ha srskilda kar till det?

Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Du behver inte gra ngot speciellt alls. Det enda du mste tnka p r att nyfdda rkor bara r 2mm stora s filtret mste vara mer eller mindre anpassad fr rkor. De flesta luftfilter r i stort sett 100% yngelskra.

Superrka
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ln
    Skne
    Inlgg
    407

Mina rkor

Crystal Red
    Crystal Black

Vill bara tillgga att man helst inte ska ha fiskar ssom tetror och pansarmalar i rkakvariet. ven om dem inte g p de vuxna rkorna s har de rkyngel p matsedeln. Sg inte en enda yngel i mitt rkkar frrn jag tog bort mina kardinaltetror och pansarmalar.

Tack fr alla svaren men jag undrar fortfarande hur mng arkor man kan brja med i ett 54 litersakvarium och jag har sett p vissa bilder att ni har plastburkar som r fullt med vatten, r det till fr dom pyttesm rklingarna? I det karet som jag eventuellt ska strata uppfdning i har jag ganska mnga platy,svrdsbrar och palettciklidyngel tillsammans med mina 3 crystalred rkor, JAg skulle vilja odla crystalred eftersomjag tycker att dom r s himla vackra med sina olika kontraster (vitt mot rtt) Och jag tnker nog inte ha en s hr niv som S uten kanse A eller B, Jag tror att dom jag har nu r B.

Reg.datum
    Sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 699

Mina rkor

Opae Ula

Om du vill odla rkor i det karet fr du nog plocka bort fiskarna, annars blir ynglarna fiskmat. En grupp p 5-10st skulle nog passa i ett 54Ls.

Hej

Jag har ett p 54 L kar till mina rkor, jag kpte ca 17 st
    3 har dtt s nu r det 14 st .

Jag lovar det r Inte fr mkt fr ett kar p 54 L
    man ser knappt dessa.
    Jag skall nu kpa till ca 15 st.

Fr mig lter 5 - 10 st i ett 54 L kar vldigt lite
    d rkor tycker om att ha mnga omkring sig.
    Mvh Wilda
    190 L sllskapsfiskar
    35 L Gula rkor.
    30 L Krsbrs rkor.Rosa Posthorn.
    85 L Kampfisk
    Krabbor - Tomato Flower Krabba - RIP :-(

Jo fast man brukar brja med en mindre grupp fr att se att dom klarar sig och brjar f smttingar sjlva. Sen kan du givetvis har mycket mycket fler rkor i karet om du inte har fiskar dr. Man brukar rkna 1 st rka/1 liter vatten om man har filtrerat vatten. Men r man noga med att hlla vattnet frcht och matar lagom kan man ha mycket mer rkor n s.
    Island coolt

Sjlvklart brjar man med f, men jag tnker generellt p
    hur mnga man kan ha i ett 54 L kar .
    5 - 10 st lt vldigt lite

Att man brjar med f fiskar eller
    rkor trodde jag alla tnkte p !
    MVh Wilda
    190 L sllskapsfiskar
    35 L Gula rkor.
    30 L Krsbrs rkor.Rosa Posthorn.
    85 L Kampfisk
    Krabbor - Tomato Flower Krabba - RIP :-(