Hej på er
När jag tappar ur vatten ur kranen och fyller på mina kar ligger PH värdet på ca 5.5-6
Men mäter jag PH värdet i karet ligger det på 7.5-8.... Varför blir det så???
Jag har svart quartssand (tror jag den hette), några lavastenar, en mangroverot, javamossa och två växter till. Lägger i några boklöv ibland.
Varför höjs PH värdet? Någon som vet? Räkorna vill väl helst ha lite surare vatten? (körsbär och blue tiger)
garanterat att du har kalk i sanden eller i nåt annat du har i karet isf...
att bara äga ETT akvarium är omöjligt
Brukar ju oftast vara tvärtom. Tror samma sak som Icefudge för det verkar vara den enda inredningssaken du har som det kan finnas kalk i.
Vad mäter du pH med?
Imse vimse räka simmar runt i lopp
Ner kommer håvet plockar räkan opp
Upp från akvariet o i ett annat sen
Imse vimse räka simmar runt igen
Kan dels vara kalk någonstans i inredningen (troligen sanden) och dels vara CO2 i kranvattnet. Enkelt att kolla det senare, tappa upp lite vatten i en burk, lufta igenom det i någon timme och mät pH. Har du fortfarande lågt pH i det vattnet är det sannolikt något i inredningen. Du verkar inte ha så många växter att deras fotosyntes skulle kunna höja pH under dagtid, men mät för säkerhets skull innan ljuset slås på samt strax innan ljuset slås av. Har du en skillnad i pH mellan morgon och kväll är det troligen växterna som orsakar den.
Hilsen,
/P
Nothing happens until something moves (Einstein).
Okej, ska testa att mäta ph i kranvattnet efter en timme och se.
Har svårt att tänka mig att det kan vara kalk i qvartssanden... och inte i lavastenarna, och det är det enda jag har i karet förutom en rot och växter.
Men jag ska mäta innan lampan tänds också och se vad det ligger på då.
Jag mäter med ett set jag köpte i zooaffären. Ett provrör som man fyller till ett märke och sedan häller i 4 droppar av ett medel och så jämför man färgen på vattnet med en färgskala som följer med. Inga sticks alltså.
Jag tror också att sanden är boven!![]()
Kan man sänka ph på något vis? Vet massa sätt att höja ph men vet inte hur man sänker.
Rötter och löv sänker väl men det har jag ju redan.
beroende på vad du har för invånare i karet så finns det ju ph sänkade medel... ett som funkar med räkor är ek extrakt. sen finns ju seras ph minus tex. funkar dock inte med räkor!!!
att bara äga ETT akvarium är omöjligt
Hej igen
Nu blir jag snart galen!!!Jag har nu mätt PH värdet i kranen och även tappat upp och låtit stå en timme och mätt igen och då ligger det på ca 6-6.5
Men så häller jag i det i karet och vips så ligger det på mellan 7-8...
Jag har aquatic nature svart quarts som bottenmaterial som jag skrev innan. 1 växt och lite mossa. En svart lavasten. Två st mangroverötter och massor med boklöv. FATTAR INTE VAD SOM HÄNDER!!!
Fick tips här om att köpa ek-extrakt. Var i affären igår, men det hade inte det hemma så han rekommenderade istället detta: Sera Blackwater Aquatan.
Gjorde vattenbyte och städning idag i karet och hällde i medlet. Vattnet blev gulbrunt och efter en stund mätte jag PH och det ligger kvar på strax över 7.... MORR!!!! Däremot ÄLSKADE fiskarna och räkorna medlet för efter att jag hällde i det så är de som tokiga allihop. Det har varit fullt ös i karet hela eftermiddagen och kvällen.
Vad ska jag göra??? Är det enda att testa att byta till soil??
Om du kan,ta bort sanden.Kör med nått du vet är kalkfritt,typ engelskt grus eller inget alls ! Bar för att kolla OM det är ditt bottenmatrial som höjer värdet....Om det inte hjälper så är det till att fortsätta med uteslutningsmetoden,plocka ur grejjer ur karet allt eftersom..
TA det du tror höjer pH:t och häll lite citronsyra på! Om det bubblar innehåller det kalk.
Lät du kranvattnet stå med genomluftning innan du mätte pH? Har du tillgång till KH-test?
Hilsen,
/P
Nothing happens until something moves (Einstein).
Okej, ska testa med citronsyra! Pulver eller utblandad?
Hm, vad menar du med "stå med genomluftning"? Jag hällde upp det i en spann och lät det stå ca 1 timme och sen mätte jag.
Skumt, jag brukar behöva buffra vattnet med bikarbonat för att vattnet inte ska bli en aning surt (för att förhindra erosionsskador på äpplenas skal)... Ph:t sjunker ofta hos mig...
Bokmärken