+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: Atyopsis moluccensis larver odlingsprojekt

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Atyopsis moluccensis larver odlingsprojekt

Startar en ny tråd för mina småttingar...
    Hoppas att de överlever bara, då kommer jag att uppdatera tråden om hur det går med dem. SDC12273.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Saltvatten

Så nu har jag lagt i salt i karet.
    Det är speciellt salt för saltvattensakvarier med tillsats av spårämnen vad nu de menar med det samt extra kalcium.
    Det var lite svårt att lösa upp saltet.
    Saltmätaren jag fick på köpet med en massa andra bra-att-ha-akvarieprylar när jag köpte några begagnade småkar har kommit mycket väl till användning nu.
    Enligt instruktionerna ska det vara 33 g salt per liter vatten. Karet ska vara ett 25 L så jag utgick först på 20 L men det räckte inte riktigt tydligen.

Jag gjorde först ett litet vattenbyte och lade i lite nytt vatten (det var ju ett bra tag sen), sen lade jag lite av akvarievattnet i en liten hink där jag blandade till saltet. Det var ett jäklar rörande.

Jag fick inte upp salthalten till önskad nivå men vågade inte riktigt lägga i mer salt eftersom vattnet var så grumligt och fullt med små vita prickar så jag misstänkte att det fortfarande fanns ännu icke upplösta saltpartiklar i vattnet och mycket riktigt, salthalten hade stigit några snäpp från ca 22 ppm till 28 ppm nu på morgonen (lade i saltvattnet på natten).

Jag hade förberett en slatt vatten med några doser salt (33 g / L) innan jag lade mig så det saltet borde nog ha löst upp sig under natten så höjs inte salthalten ytterligare snart med lite mer omrörning i karet så ska jag lägga i lite av den där salta slatten jag har i hinken.

Det blev mycket skum på vattenytan av saltet.
    Ska det vara så?
    Hoppas att det försvinner snart.
    Jag har plockat snäckor de närmaste dagarna, hoppas att jag har fått bort alla.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Skummet har i stort sett försvunnit och vattnet har klarnat upp en hel del.
    De små vita partiklarna var nog kalk har jag insett, eftersom de är så lätta och svävar omkring mycket i vattnet och det ser ut som när jag lade i ett kalk-magnesium-pulver i mina akvarium där jag har äpplen. Det lade sig efter ett antal timmar som ett tunnt, fint lager "damm" över bottnen och övrig inredning. Samma sak här.
    Är lite orolig över att jag knappt har sett någon larv idag men det är nog lättare att få dem att simma mot ficklampans sken när det är mörkt på natten så jag ska prova i natt igen.

Har insett att jag köpte fel mat till larverna...
    Det skulle ju vara liquizell eller hur...? Jag köpte mikrozell... Typiskt!
    Dyrt var det också, fick betala ca 90 spänn för den där ynka lilla burken .....
    Insåg mitt misstag när jag läste pappret i förpackningen.
    Maten är normalt till för odling av artemia-larver.
    Enligt bruksanvisningen rekommenderar de att man börjar med liquizell i början och sedan när artemia-larverna har blivit sådär en 8-10 dagar gamla övergår man till mikrozell, fodret jag köpte, eftersom då har de vuxit till sig och då också fått lite större munnar... Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, om jag måste åka dit igen och köpa liqiuzell (lång resa för mig med bussarna, har sonen hemma och han vill inte följa med) eller om jag kan klara mig med detta foder... Vet inte om artemialarver är mindre än dessa räklarver...
    Det är ju redan ett fint pulver... Hmm...
    Undrar om det hjälper om man maler fodret lite i en mortel?

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Har pratat med djuraffären (Herkules zoo) där jag köpte fodret (Mikrozell) och killen jag fick prata med föreslog att jag malde fodret lite i en mortel nu till en början så då slipper jag åka dit igen och köpa mer av det här svindyra fodret... Bra!

Synd att de inte har eller kan erbjuda vid beställning startkultur phytoplankton bara!
    När jag läste på om att odla amanoräkor (samma princip) så var det en som rekommenderade just att använda enbart levande phytoplankton som foder - som han uttryckte det; då kan man odla fram räkorna "med armarna korsade", alltså man behöver i princip inte göra ett skit sen man har lagt larverna i saltvatten utan det sköter sig själv.
    Låter ju himla praktiskt!

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Har pratat med djuraffären (Herkules zoo) där jag köpte fodret (Mikrozell) och killen jag fick prata med föreslog att jag malde fodret lite i en mortel nu till en början så då slipper jag åka dit igen och köpa mer av det här svindyra fodret... Bra!

Synd att de inte har eller kan erbjuda vid beställning startkultur phytoplankton bara!
    När jag läste på om att odla amanoräkor (samma princip) så var det en som rekommenderade just att använda enbart levande phytoplankton som foder - som han uttryckte det; då kan man odla fram räkorna "med armarna korsade", alltså man behöver i princip inte göra ett skit sen man har lagt larverna i saltvatten utan det sköter sig själv.
    Låter ju himla praktiskt!
    Jag hittade en sida om hur man odlar egna phytoplankton, http://www.melevsreef.com/phytoplankton.html + att på föredraget i UAF i december så berättade Mikael Tollesson om hur han odlar olika typer av plankton som han matar sjöhästyngel och clownfiskyngel med i sin odling. Kolla på något saltvattensforum, du kanske kan köpa en startportion av någon där om du har tur!
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Jag hittade en sida om hur man odlar egna phytoplankton, http://www.melevsreef.com/phytoplankton.html + att på föredraget i UAF i december så berättade Mikael Tollesson om hur han odlar olika typer av plankton som han matar sjöhästyngel och clownfiskyngel med i sin odling. Kolla på något saltvattensforum, du kanske kan köpa en startportion av någon där om du har tur!
    Tack för tipset!
    Jag ska titta på det.

Jag hittade en sida idag som säljer levande photoplankton och näring till den så att man kan odla själv men det verkar ganska dyrt.
    En startportion photoplankton på 300 ml kostar 120 kr och näringen kostar 90 kr, vet ej vad frakten blir... Så jag ska se om det finns något billigare alternativ först.
    Upptäckte också att det finns på E-bay men jag har inte kollat om de skickar till Sverige.

Enligt den sidan jag hittade som säljer levande photoplankton för odling så är det skitenkelt att odla den själv.
    Man behöver bara t ex en ursköljd ren pet-flaska som man har haft mineralvatten i, en luftslang och en luftpump, eventuellt också en syresten - och så bra belysning förstås.
    Man köper näring till också som man lägger i för att det ska växa bra.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Larverna borta :(

Jag kan inte längre se några räklarver i karet sedan igår.
    Sedan efter jag blandade i saltvatten i karet försvann de typ, igår och inatt såg jag inte en enda räklarv, inte ens när jag lämnade en ficklampa på karet i flera timmar under natten...
    Så de har nog dött tyvärr.
    Jaha, det gick snabbt.
    Jag visste ju att risken var stor att de dog men jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så snabbt och lätt.
    Jag försökte göra som i beskrivningen i JenLs artikel, den varianten där larverna får stanna kvar i karet där de har kläckts och man lägger saltvatten i det.
    Före jag började blanda i saltvatten fick vi alltid se runt 20 st i ficklampans sken.
    Vet inte vad som har hänt med de andra eller om det fanns fler i karet.
    Efter tillsatsen av saltvatten såg vi kanske en... Sen blev det tomt.
    Kanske blandade jag vattnet i karet för dåligt, kanske blev det för varmt, kanske jag övermatade så att vattnet började bli dåligt pga det och i kombination med ett ganska stort antal döende/döda små nematoder (pga saltet), vem vet...
    Tycker att vattnet luktar lite skumt också... Fast jag är ju inte van vid saltvattensakvarium... Kanske jag tillsatte lite för mycket mat så att vattnet började bli lite dåligt och det är det som jag känner lukten av, jag vet inte riktigt...
    Fy va trist det är, även om jag var förberedd på att det är svårt att få dem att överleva... Suck...

MEN jag ger inte upp än i alla fall. Det blir fler försök, så fort jag får en hona med rom igen.
    Nu håller jag på att dra igång odling av phytoplankton att utfodra de små liven med också.
    Använder man levande phytoplankton så slipper man problemet med foderrester som förstör vattenkvalitén, det finns ju inga städare i karet som tar hand om foderresterna.
    Dessutom borde det vara mer naturlig mat för räklarverna än torkade phytoplankton, spirulinapulver, osv.
    Jag har köpt en startportion av en mix av 5 olika phytoplanktonarter på E-bay tänkt att utfodra med i saltvattensakvariuer. Säljaren rekommenderade mig att utfodra med 75% Nannochloropsis och 25% av 5-arters-mixen så jag ska pröva det.
    Tror att Nannochloropsis är den minsta arten av de här phytoplanktonarterna men jag är inte helt säker.

Nu är frågan vad jag gör med karet.
    Tömma det helt för att bli av med fodret i vattnet och börja om från början med nytt saltvatten och låta det stå tills det kommer till användning...?

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Håller på att fundera ut ett sätt så att jag slipper sätta den rombärande honan i exilakvarium för att extrahera larverna ur vattnet... Hmm....
    Ska nog försöka med att göra i ordning ett särskilt akvarium åt mountain rock-räkorna utan inner- och ytterfilter och enbart ett luftdrivet filter som inte får bubbla så fort och så något eller några små filterlösa innerfliter som skapar tillräckligt med cirkulation för att räkorna ska kunna jobba med sina filter på rätt sätt...
    Denna / dessa kanske kan stängas av nattetid, iaf när det är larver på G.
    För att fånga upp larverna funderar jag på att rigga en lampa typ liten spotlight eller något annat lämpligt som fungerar som med metoden med ficklampa över karet på natten, samt en, kanske 2-3 slangar typ tunn luftslang som sakta suger ur vatten under natten mitt i lampans sken så att larverna lockas dit, och så åker de ut i slangen/slangarna och ner i ett litet kar eller så placerat så att de aldrig kan översvämmas utan att det stannar av efter ett tag...
    Hmmmmm........................
    Kanske man måste fylla på med vatten i mountain rock-karet samtidigt då i samma takt så att vattennivån inte blir så låg efter några liter...
    Allt blir i min lägenhet så jag kan inte ordna automatisk påfyllning av vatten / vattenbyten eller så.
    Allt måste lösas med enkla fiffiga lösningar som inte kräver så stort tekniskt kunnande..hehe...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Oj...!

Hoppsan va snabbt men det verkar som om jag redan har rom på honan igen!!
    Det var ju bara några få dagar sen jag släppte ner henne i karet igen, samma dag jag gjorde om larvernas kar till saltvatten. Då hade det gått bara några dagar sen hon släppte / kläckte sin rom men jag tror att det är samma hona, har aldrig sett rom på någon förut heller...
    Kul!
    Det måste ju betyda att de trivs bra i karet.
    När jag släppte ner henne från den avskyvärda fångenskapen i exilakvariet efter det besvärliga och stressande infångandet såg jag knappt till henne sen... Såg knappt till någon filterräka... Kanske det var det så att hanarna jagade honan för att para sig med henne så de drog sig undan lite...?
    Nu sitter plötsligt 3 av de 4 filterräkorna uppradade på "filterräk-klippan" igen.
    Så nu är det bara att räkna ner dagarna till det nya försöket!!
    Bifogade bilder

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Du måste nog flytta larverna till ett moget saltkar!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Du måste nog flytta larverna till ett moget saltkar!
    Ja, det ska jag men vad är egentligen ett moget saltkar?
    Hur länge ska det stå för att vara moget?

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Svårt att säga vad som är "moget", men iaf någon månad. Tror det är bättre om det fått gå ännu längre med belysning på så att du har en del alger i burken. För egen del hade jag dragit igång saltkaret 5-6 månader innan jag skulle satt larver i det, om jag ville ha det optimalt.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Svårt att säga vad som är "moget", men iaf någon månad. Tror det är bättre om det fått gå ännu längre med belysning på så att du har en del alger i burken. För egen del hade jag dragit igång saltkaret 5-6 månader innan jag skulle satt larver i det, om jag ville ha det optimalt.

Hilsen,

/P

Ok... Akvariet var redan inkört med med sötvatten så lite grönalger finns det redan på glasrutorna.
    Jag sparade ca 50% av vattnet och gjorde samtidigt vattenbyte och blandade till koncentrerat saltvatten beräknat på den hela volymen i karet, lade också i en dos bakteriekultur som fungerar både för söt- och saltvattensakvarium.
    Tyvärr blev vattnet dåligt av fodret så jag måste nog ta bort allt vatten och göra om allt men filtret är ju inkört iaf...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Här har ni en närbild på den rombärande honan.
    Färgen på rommen är mer rödbrun så här i början men kommer att blekna och bli mer grå-beige mot slutet.
    Bifogade bilder

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Ok... Akvariet var redan inkört med med sötvatten så lite grönalger finns det redan på glasrutorna.
    Jag sparade ca 50% av vattnet och gjorde samtidigt vattenbyte och blandade till koncentrerat saltvatten beräknat på den hela volymen i karet, lade också i en dos bakteriekultur som fungerar både för söt- och saltvattensakvarium.
    Tyvärr blev vattnet dåligt av fodret så jag måste nog ta bort allt vatten och göra om allt men filtret är ju inkört iaf...
    Det här är inte så lätt som man kan tro. De grönalger du har i sötvatten kommer sannolikt dö när det blir salt, likaså de bakterier som finns i filtret. Som jag ser det är karet inte alls inkört, det har knappast ens startat. Att skifta från sött till salt ger mängder med effekter och en saltburk tar längre tid på sig att cyklas än en sötvattensburk. Om inte de saltvattensbakterier från bakteriekulturen du tillsatt har klarat sig så är du precis i starten.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

17. Like clas gillade inlägget.
+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg