+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: flytta ett kar?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

flytta ett kar?

Nu håller vi på att byta golven i huset och vi har presis bytt hallgolv (fick dit sista golvplankan nu och då såg jag för mig ett juwel Lido akvarium i hallen och försökte övertyga sambon om varför vi måste köpa det. Dock så gick det inte hem hos honom.
    Och nu skall vi snart byta golvet i vardagsrummet och där har jag mitt 190L juwel hörnakvarium och jag har ingen aning om hur jag skall gå tillväga?

Jag har inga andra kar som de fiskarna kan bo i därför jag funderade på att köpa ett nytt och låta fiskarna flytta och sälja hörnakvariet. Men det blev totalstopp!

Men hur gör man då? kan man ha fiskarna i hinkar och fylla upp ca 10 hinkar med gammalt vatten och sedan hoppas att vi hinner lägga golv och lister fort som bara den för att sedan få dem tillbaks i hörnkaret?

Det har varit bukspottspest i det karet så det är inte många fiskar kvar men de är nu helt friska men jag vill inte stressa de mera än nödvändigt.

Tacksam för snabb hjälp då sambon bara väntar på att jag tömmer karet

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Någon dag sedan du skrev så du har kanske redan löst problemet men kan i vilket fall beskriva hur jag gjorde när jag tömde mitt 180 L för att montera en slimline bakgrund. Jag använde mig av en ca 30 L fodertunna (väl rengjord), fyllde tunnan med vatten från akvariet och satte in både värmare, filter samt en mindre växt. Övriga växter fick ligga i vanliga 10 L spannar. Satte ett lock löst på tunnan för att fiskarna inte skulle kunna hoppa ur men lämnade en luft spalt så att det ej skulle bli för tätt, vet inte om detta har någon betydelse men jag tyckte att det kändes rätt. Jag hade fiskarna på detta sätt i ca 2,5 dygn och det gick hur bra som helst, förlorade inte en enda fisk, även mina två amano räkor klarade det tillfälliga boendet utan några probem. En ytterligare fördel (tror jag) med detta sätt var att jag hade ca 50 L gammalt akvarie vatten + ett väl inkört filter att "nystarta" akvariet med.

Så gjorde jag och det funkade för mig.

Lycka till

Du kan använda badkaret också... tvätta ur badkaret helt.. fyll det med akvarie vattnet i med alla fiskar och flytta ditt din pump också.. flytta akvariet och fyll på det igen

Du tar med filtret och använder det i badkaret i samma akvarie vatten endast för att bibehålla din bakteriekultur i filtret
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Har tyver inte något badkar, annars var det smart.

Ah perfekt en foder tunna får det bli vad smart
    Nu kan man väl ta och göra rent sanden ordentligt och hela karet då för att vara säker på att jag blir av med sjukrummen för gott om den finns kvar? För det borde väl inte vara farligt för fiskarna?
    Skall man byta rötter o växter också efter sjukdom eller kan jag ha dem kvar?
    jag trodde sjukdomen var borta men igår dog min skalar vet inte varför då jag inte kunde öppna magen på den då sambon spolade ner den innan jag kom hem. Men jag har sett att en av fiskarna varit jätte elak mot skalaren och jagat och bitit på honom.
    Tror det gått ca åtta veckor sedan jag medicinerade fiskarna.

Sjukdomar är jag än så länge förskonad från så där kan inte jag hjälpa dig. Hur gick det med det tillfälliga boendet, klarade sig fiskarna?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av JonasHol Visa inlägg
    Sjukdomar är jag än så länge förskonad från så där kan inte jag hjälpa dig. Hur gick det med det tillfälliga boendet, klarade sig fiskarna?
    Skönt att du inte haft några sjukdomar det var jobbigt.
    Just nu bor de i en fodertunna med lite växter och en pump och så får de vara i karantän där så nu är de inne på femte dagen och akvariet startades om och nu bara väntar jag på att de kan flytta in

Blev nöjd med nya placeringen av karet så skall ta kort och lägga upp här och visa det tänkte jag =)

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg