+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Vad för slags phytoplankton?

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Vad för slags phytoplankton?

Levande phytoplankton ska visst vara den bästa födan för amano- och mountin rock-räkans larver om växer upp i saltvatten.
    Efter att ha kollat in det där med att odla phytoplankton så har jag insett att det finns mer än en sort phytoplankton som man kan odla för att bl a utfodra koraller med.
    Frågan är, behöver man bara vad som verkar vara den vanligaste sorten (Nannochloropsis) eller är det intressant att få tag i en blandning av olika sorter?
    Ser på E-bay just nu att det finns blandningar av både 3, 5 och 6 olika arter av levande phytoplankton som man kan köpa för att odla på hemma.
    Är det någon som har en aning eller kan tipsa om var man kan vända sig med frågan?
    Jag har googlat på det men det har inte gett något... Ännu...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

larverna lever ju på alla sorters plankton så det spelar nog ingen större roll..
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Tror inte heller det spelar någon större roll vilka phytoplankton du matar med. Har iof sett någon diskussion om grönvatten vs "rotifiers", där "rotifiers" påstods vara bättre. Har inte satt mig in i det, så jag vet inte. Har heller inte koll på exakt skillnad mellan de två, om det nu ens är någon. Kanske något att googla på ändå. Kul om du lyckas!!

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Tror inte heller det spelar någon större roll vilka phytoplankton du matar med. Har iof sett någon diskussion om grönvatten vs "rotifiers", där "rotifiers" påstods vara bättre. Har inte satt mig in i det, så jag vet inte. Har heller inte koll på exakt skillnad mellan de två, om det nu ens är någon. Kanske något att googla på ändå. Kul om du lyckas!!

Hilsen,

/P
    Jag är ju fortfarande nybörjare på det här men jag tror att det ska vara phytoplankton till de här räklarverna... Rotifiers lever på plankton, vad jag har förstått, och är mikroskopiska (eller nästan mikroskopiska) smådjur som man använder till att utfodra vissa koraller med, t ex.
    Så jag ska inrikta mig på photyplankton.
    Om Rotifiers på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotifers

Har just köpt en startportion en mix av 5 olika phytoplankton på E-bay som är tänkt att utfodra med i saltvattensakvarium.
    Tyvärr verkar mina räklarver ha dött, jag kan inte längre se dem...
    Vet inte riktigt vad som gick fel... Om det var något med blandningen av saltvattnet eller något annat... Himla trist men jag ger inte upp ÄN...

Jag ska försöka igen när jag får en hona med rom igen så jag ska börja att odla phytoplankton.
    Jag frågade säljaren om saken och hon skrev att hon skulle utfodra med 75% Nannochloropsis och 25% med den där 5-sorters-mixen, så jag ska pröva det.
    Nu måste bara jag få tag i någon som kan sälja Nannochloropsis billigt.
    Tyvärr fanns det inte på E-bay (bara i USA enbart för leverans till USA) och den svenska butiken jag hittade var hemskt dyr... Så jag ska se om jag hittar något billigare...
    Måste köpa lämplig näring till phytoplanktonodlingen också.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

saltkaret kanske inte vart igång så länge med saltblandningen i innan du satte i larverna?? isf är det orsaken till att de dog...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg
    saltkaret kanske inte vart igång så länge med saltblandningen i innan du satte i larverna?? isf är det orsaken till att de dog...
    Nej, jag lade ju i koncentrerat saltvatten (några liter) i karet och blandade om.
    Det är karet larverna har kläckts i, som var exilakvariet åt honan.
    Karet har varit igång i några månader med snäckor bl a.
    Man ska ju kunna göra på det sättet, det står ju bl a i JenLs artikel om hur man kan odla på dessa räkor.
    Då finns det två alternativ: antingen flyttar man larverna från exilakvariet till ett saltvattenskar eller så lägger man saltvatten i karet där larverna har kläckts efter att man har flyttat honan (och tagit bort eventuella växter och sötvattenssnäckor).
    Jag gjorde som man skulle men jag tror att det blev för mycket foder i vattnet (spirulinapulver och mikrozell) vilket snabbt försämrade vattenkvalién.
    Nu ska jag övergå till enbart levande utfodra med levande phytoplankton, då slipper man vara orolig för att man råkar övermata lite och att vattnet blir dåligt av foderresterna.
    Det går fort med det här pulvret, det är samma sak när jag bereder en blandning åt mina mountin rock-räkor.
    Jag tar lite vatten i en burk och rör i lite pulver, t ex pulver från olika blad, spirulina osv som jag köpte av JenL för att utfodra filterräkor med.
    Sen sprutar jag ner lite av blandningen med en pipett i karet.
    Redan efter någon dag börjar blandningen att lukta lite sunkigt. Har jag lämnat det över en natt till så att det har blivit två dagar gammalt så stinker det rejält och är bara att slänga.
    Det är den lukten jag känner igen från saltvattenskaret. Sen fanns det en hel del små vita nematoder i karet och de verkar ha dött i samband med övergången till saltvatten så det kan ju också ha påverkat vattenkvalitén också...
    Kan ju också ha missat någon snäcka där, det kan ju också ha påverkat...
    Sen upptäckte jag en kväll att temperaturen hade blivit lite oroande hög, typ 28 gr eller strax över 28, svårt att se för mig, fast doppvärmaren (med termostat) var inställd på någonstans runt 26 tror jag, det var då inställt på något snäpp INNAN 28 gr på skalan....
    Så det är bara att börja om!
    Denna gång blir det med levande phytopklankton, ska bli spännande att komma igång med det.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

ok. jag har läst att saltvattnet måste få "lufta" några dagar innan man sätter i larverna i det för annars dör dom

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg
    ok. jag har läst att saltvattnet måste få "lufta" några dagar innan man sätter i larverna i det för annars dör dom
    Ok, var har du läst det?
    Jag vet faktiskt inte...

Här har jag kopierat ur JenLs artikel om hur man odlar dessa räkor, det var efter detta jag gick:

Now the waiting starts. It takes between 21 and 28 days until the larvae are released. (It is best to leave mom in her normal aquarium as long as possible to reduce the stress) When the eggs are white-greyish, then it is soon time. One day, mostly at night, she will start to release the larvae. When you look into the aquarium you will recognize them easily, no worries. (See photo above) Now you wait another day and hope that mom will release the larvae quickly. 1-3 days in freshwater is no problem for the larvae, remember they travel downstream in nature until they reach the sea and that takes also time. Once mom has no visible eggs left (or only a few), put her gently back into her normal aquarium after you got her used to that water again. And take the snails out !

Next you need to add the salt. When it is dark, you shine a light into one of the corners of the aquarium. When the larvae swim to the light, you can safely suck some aquarium water into a bucket (8 Liters is good). You need to know exactly how many liters of water are in the larvae aquarium. Measure the right amount of salt for the whole aquarium (33g salt per liter) and dissolve it in the bucket of aquarium water. Use a small cirkulation pump and make sure the water is around 25°C. Once the salt has completely dissolved, you add the bucket of concentrated saltwater back to the larvae aquarium. You need to stirr the water very well so that the freshwater and the concentrated saltwater from the bucket mix quickly to the right salt concentration in the whole larvae tank. Don't worry, the larvae are tough, they can take the stirring. If you do not mix well, the larvae will die.

Done. Now comes the difficult part, keeping the larvae alive :-)

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Åh, jag såg nu att det stod också att man ska försäkra sig att temperaturen är runt 25 C...
    Jag behövde få upp temperaturen någon grad och råkade få upp den strax över 28 C trots att doppvärmaren med termostat var inställd på ett snäpp innan 28 C, borde vara runt 26 C tror jag...

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

läste det i en artikel om att odla amano. men säger JenL att det e så man ska göra så borde det funka. hon brukar ha koll

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Brukar vara bättre med moget saltvatten. Det händer något när du blandar salt rakt ned i vattnet, det ska stå till sig något dygn innan du använder det, om jag greppat det rätt. Testa två varianter om du har möjlighet, ett där du kör som du kör nu och ett med moget saltvatten. Övertygad om att det senare går bättre. För att samla in larver är det med nattlampa slugt, larverna dras mot ljuset.

Om akvariet "stinker" efter matning så har du troligen matat för mycket, ja. När jag körde Amanos funkade det ok om vattnet var lätt disigt, dvs fortfarande sikt kvar i akvariet.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Brukar vara bättre med moget saltvatten. Det händer något när du blandar salt rakt ned i vattnet, det ska stå till sig något dygn innan du använder det, om jag greppat det rätt. Testa två varianter om du har möjlighet, ett där du kör som du kör nu och ett med moget saltvatten. Övertygad om att det senare går bättre. För att samla in larver är det med nattlampa slugt, larverna dras mot ljuset.

Om akvariet "stinker" efter matning så har du troligen matat för mycket, ja. När jag körde Amanos funkade det ok om vattnet var lätt disigt, dvs fortfarande sikt kvar i akvariet.

Hilsen,

/P
    Ja, du har nog rätt...
    Nu ska jag köra med ett saltvattenskar som står redo och är inkört ett tag, iaf några veckor eller så.
    Fast jag har inga fiskar eller snäckor som kan leva i saltvatten som kan hjälpa mig att köra in det men det kanske bara räcker med att låta det stå och puttra på med en dos bakteriekultur i början.
    Jag ska tömma ur karet, skölja ur det något för att få bort ruttnande foder och fylla på med nytt saltvatten och låta det stå tills jag har nya larver igen vilket säkert kommer att ta mer än en månad för jag ser ingen hona med rom just nu.
    Under tiden ska jag starta upp odling av phytoplankton och i fortsättningen ska jag enbart mata med det (med förbehåll för att jag hittar annat som jag bör komplettera med).
    Vattnet var något disigt men har blivit grumligare.
    Sen igår började det att lukta illa.
    Jag vet att larverna dras till ljus, jag vill utforma en metod som skippar steget där man sätter honan i ett exilakvarium och man halvautomatiskt suger upp larver under natten till ett ställe där de sedan enkelt kan föras över till det väntande saltvattenskaret.
    Jag ser hemskt dåligt så det är svårt för mig att se larverna och det var tydligt att honan blev mycket stressad och vantrivdes med den tillfälliga flytten och så var så jobbigt att fånga henne båda gångerna och jag är lite rädd att råka skada henne när jag gör det...

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Helt övertygad om att ett inkört saltkar funkar bättre. Tror också att det inte bara ska vara inkört utan att allra bäst är ett kar som fått puttra på under ett par månader, med bra ljus plus lite slam från ett inkört saltkar. Skulle jag köra Amano igen eller för den delen filterräkor, så hade jag satsat på det. Har faktiskt förberett mig, med två 10-liters burkar, men sas missat tillfället. Salt kryper och vatten dunstar...

Låter som en bra plan annars. Kör på den. Något du kan blanda upp matningen med, men rackarns försiktigt, är jäst. Det var vad som gällde när jag körde Amano. Idag finns betydligt bättre saker, t ex det som du är inne på. En liten gnutta jäst kan dock ge mat till plankton i larvburken. Kom bara ihåg att det ska vara grymt lite.

Finns en del kluriga metoder att separera larverna i den burk där honan går, men det är i princip lika mycket jobb att få till en fungerande anläggning som att suga upp dem med pipett av det jag vet hittills. Hittar du något slugt sätt som är fruktansvärt enkelt så posta på. De sätt jag känner till kräver mängder med jobb. Sen är iof grejen en baggis.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Helt övertygad om att ett inkört saltkar funkar bättre. Tror också att det inte bara ska vara inkört utan att allra bäst är ett kar som fått puttra på under ett par månader, med bra ljus plus lite slam från ett inkört saltkar. Skulle jag köra Amano igen eller för den delen filterräkor, så hade jag satsat på det. Har faktiskt förberett mig, med två 10-liters burkar, men sas missat tillfället. Salt kryper och vatten dunstar...

Låter som en bra plan annars. Kör på den. Något du kan blanda upp matningen med, men rackarns försiktigt, är jäst. Det var vad som gällde när jag körde Amano. Idag finns betydligt bättre saker, t ex det som du är inne på. En liten gnutta jäst kan dock ge mat till plankton i larvburken. Kom bara ihåg att det ska vara grymt lite.

Finns en del kluriga metoder att separera larverna i den burk där honan går, men det är i princip lika mycket jobb att få till en fungerande anläggning som att suga upp dem med pipett av det jag vet hittills. Hittar du något slugt sätt som är fruktansvärt enkelt så posta på. De sätt jag känner till kräver mängder med jobb. Sen är iof grejen en baggis.

Hilsen,

/P
    Vad menar du med att salt kryper?

Tyvärr har jag inget inkört saltkar och känner ingen som har det heller...
    Får väl försöka köra in mitt lilla saltkar med bakterier på flaska och hoppas att det blir tillräckligt inkört på ca en månad... Annars är det väl bara att försöka igen om larverna dör igen, gör jag inget kommer larverna att dö i det ordinarie karet hur som helst...

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Salt kryper - du kommer snart att se saltavlagringar på ovansidan av din saltburk. Saltet "tar sig ur" akvariet, dvs kryper.

Annars helt rätt, det är bara att ge sig på det igen!!

Hilsen,

/P

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg