+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Amano med rom

Räka Bernkerts avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    gävleborg

Mina räkor

Atya Gabonensis
    Körsbärsräkor
    Tigerräkor
    Whitepearl

Mina snäckor

Posthorn

Amano med rom

Jag hitta en av mina amano räkor med rom idag kul tyckte jag först sen kom den bistra sanningen att jag ej kan få räklingarna att överleva.... jag har inget annat kar att dom skall få saltvatten.... ja ja huvudsaken att jag ser dom trivs....

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Om du inte har något annat kar så är det bara att låta dom va När amano väl har börjat så kommer dom nästintill alltid gå med rom.. Äggen kommer kläckas i söttvatten men efter x antal timmar så försvinner "bebisarna" endå.. utan att skadda någon/något!
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Bernkerts avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    gävleborg

Mina räkor

Atya Gabonensis
    Körsbärsräkor
    Tigerräkor
    Whitepearl

Mina snäckor

Posthorn

Men du majki är det svårt sen att få dom att överleva?

sen om man skulle skaffa sig ett till kar

Det är olika meningar på hur svårt det är .. Jag har aldrig direkt lyckats med garanti varje gång..

Däremot så vet jag folk som har lyckats OFTARE av att använda grönvatten och inte salta karet förren typ 6-7 timmar innan dom slänger i "ynglena".
    Sen är där några som håller på otroligt länge med förberedelser men oftast också misslyckas..

Men får du igång det så är ju faktiskt Amano en räka som saknas rätt mycket på den privata marknaden! Jag inväntar lite nya saker från hongkong nu sen ska jag satsa sten hårt på amano odling

Har till och med sålt av alla mina andra räkor för att bara satsa på amano räkan då jag beundrar den sorten så otroligt mycket!

Eller ja alla o alla! Jag sviker aldrig mina kardinaler
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Bernkert Visa inlägg
    Jag hitta en av mina amano räkor med rom idag kul tyckte jag först sen kom den bistra sanningen att jag ej kan få räklingarna att överleva.... jag har inget annat kar att dom skall få saltvatten.... ja ja huvudsaken att jag ser dom trivs....
    Ett litet glaskar på 12 eller 25 L kostar inte mycket på Hornbach.
    Haggan har visst lyckats att dra upp amano, fråga honom.
    Vad jag har läst om att odla på amano så är det bästa att utfodra larverna med levande phytoplanktion eftersom man då slipper risken med övermatning och att vattnet blir dåligt av överblivet foder.
    Det är lätt att odla phytoplanktion.
    Jag håller själv på att dra igång att odla phytoplanktion för att odla på mina mountin rock-räkor vars larver kräver samma saker som amano, dvs saltvatten och äter alger och phytoplankton.
    Vad gäller mountin rock iaf så kan det ta mer än en dag att släppa/kläcka äggen.
    Kläcks de i ett kar med fiskar får du räkna med att de blir uppätna.
    Finns det inner- / ytterfilter kommer de antagligen att sugas in i filtret för de är hemskt små och simmar inte så bra.
    Peckoltia kommer att försöka odla på amano när hon kommer hem från semestern i början av februari.
    Jag har rom nu igen på min mountin rock-räkahona så jag ska göra ett nytt försök inom några veckor då hennes rom ska kläckas. Under tiden ska jag köra in ett litet saltkar och komma igång med att odla phytoplanktion.
    Jag har köpt både startportion av nano phyto (nannocholoropsis) och en mix av 5 arter phyto, båda tänkt att utfodra koraller osv med i saltvattensakvarium.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg