+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lediga dagar innebär funderingar....

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    V. Götaland

Mina räkor

CR, CB, Cherry

Mina snäckor

Vittina

Lediga dagar innebär funderingar....

Och just idag funderas det på hur jag bäst ska få plats med så mycket räkor som möjligt i lägenheten... Är ju av den sorten som inte bara kan ha ett eller två kar. Ska man ha något, så får det gärna bli allt. Konstigt hur man fungerar egentligen. Men mycket tankar blir det. Ska man köpa nya kar, eller begagnade? Med nya har man ju fördelen att det blir jäkligt snyggt på en gång, men begagnat är ju klart mycket billigare.... Ångrar att man sålde av allt från förra perioden, även om det kanske inte skulle behövas en massa jätteakvarier till detta projekt... Går ju åt ett par räkor i ett 1100-liters, om man ska få en glimt av dom ibland. Men 220-karen hade ju kommit till användning... Men nu är ju saker som dom är, och det gäller att bara gilla läget. Som tankarna går just nu så blir det ett par Edge, och ett gäng 20 och 30-literskuber. Ikea har ju en hylla som kallas Lack. Har kikat lite på den, och det borde ju funka att ha kuber på en sådan. 1 hylla till varje kar. Någon som provat? Ska väl tillbringa resten av dagen med att leta rätt på lite kar, tillbehör, och annat kul här på nätet, och kika lite på olika sorter som man vill prova. Någon som vet om det finns odlare i närheten av Falköping?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Illerper Visa inlägg
    Och just idag funderas det på hur jag bäst ska få plats med så mycket räkor som möjligt i lägenheten... Är ju av den sorten som inte bara kan ha ett eller två kar. Ska man ha något, så får det gärna bli allt. Konstigt hur man fungerar egentligen. Men mycket tankar blir det. Ska man köpa nya kar, eller begagnade? Med nya har man ju fördelen att det blir jäkligt snyggt på en gång, men begagnat är ju klart mycket billigare.... Ångrar att man sålde av allt från förra perioden, även om det kanske inte skulle behövas en massa jätteakvarier till detta projekt... Går ju åt ett par räkor i ett 1100-liters, om man ska få en glimt av dom ibland. Men 220-karen hade ju kommit till användning... Men nu är ju saker som dom är, och det gäller att bara gilla läget. Som tankarna går just nu så blir det ett par Edge, och ett gäng 20 och 30-literskuber. Ikea har ju en hylla som kallas Lack. Har kikat lite på den, och det borde ju funka att ha kuber på en sådan. 1 hylla till varje kar. Någon som provat? Ska väl tillbringa resten av dagen med att leta rätt på lite kar, tillbehör, och annat kul här på nätet, och kika lite på olika sorter som man vill prova. Någon som vet om det finns odlare i närheten av Falköping?
    Var försiktig, Lack-hyllorna är inte direkt stabila och starka....

Kan rek denna:
    På sid 244 i höst/vinter 10/11 av Biltemas katalog.
    5hyllor som klarar 265kr/hyllplan. Kostar 429kr/st.
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvar...rvaringshylla/
    Ser ut så här:
    Biltemahylla5plan.jpg
    Går ju förståss att måla ifall man vill ha den i en annan färg...

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    V. Götaland

Mina räkor

CR, CB, Cherry

Mina snäckor

Vittina

Jag vet. Men har tankarna på den lilla hyllan. Med rejäla skruvar i väggen borde det funka. Har nog 50 kg på en större hylla här hemma nu, och det går bra. Men det finns ju andra alternativ. Men vill ha det snyggt utan att det ser ut som en butik.

Tyckte du skrev att du ville ha plats med så många kar som möjligt...

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    V. Götaland

Mina räkor

CR, CB, Cherry

Mina snäckor

Vittina

Helt rätt. Men inom vissa gränser. Förra vändan var det rena zoobutiken hemma. Hade 58 kar i en trea. Det var inte speciellt snyggt, men jäklar vad kul det var. Och vad fisk det fanns. Malawi och Tanganyika i huvudsak.

Ojdå... det var inte lite...
    Har en i vår akvarieförening som har liknande... www.nvsa.se
    summa av hans vattenvolym i akvarierna ligger på ca 15000L
    Var o hälsade på där för några veckor sen... = Man stortrivs...

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    V. Götaland

Mina räkor

CR, CB, Cherry

Mina snäckor

Vittina

Det var nog något liknande hemma.... Paradnumren var 2 st 1100-liters i vardagsrummet. Ett Malawi och ett Tanganyika. Och ett 720 med Discus i hallen. Resterande var i ställningar i 2 sovrum.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg