+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 34

Ämne: Dags för plantering av chili

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Dags för plantering av chili

Jag gillar verkligen inte vintern med kylan och mörkret utan längtar bara intensivt till våren och sommaren men en ljuspunkt den här tiden på året som piggar upp lite är ju bl a att nu är det äntligen dags att börja planera och plantera den kommande säsongens chilifröer!
    Jag har övervintrat 10 sorter chili och ska plantera 8 nya sorter.
    Så här ser min lista ut just nu, ska börja plantera idag. Med en viss reservation för att en sort kan tillkomma senare, det blir lätt så hehe...
    Har funderat på att införskaffa frön av 7 pod yellow och Bih jolokia, världens starkaste chili som också lär vara mycket god... Har lite för dåligt med plats bara om jag inte får tag på ett växthus!
    Det är som med akvarium, fiskar och räkor osv, svårt att begränsa sig ......

Nr 1 - 10 har jag redan som övervintrade plantor, nr 11 och uppåt är nya sorter jag ska plantera:
    1 Aji cristal
    2 Aji panca
    3 Cacho de cabra
    4 Jalapenño
    5 Jalapenño purple
    6 7 pod / pot
    7 Trinidad seassoning
    8 Hot lemon
    9 Fatali
    10 Scotch bonnet orange
    11 Datil
    12 Scotch bonnet yellow
    13 Jamaican Chocolate Habanero
    14 Aji Amarillo
    15 Cherio white
    16 Thai dragon
    17 Rocoto röd
    18 Aji Omnicolour

Det ska bli jättekul att få se dem växa upp och få skörda chilifrukterna under hösten, kanske börja rentav under sommaren om jag har tur...
    Vissa sorter kan man äta omogona (gröna) men jag föredrar att vänta tills de har mognat så att man får smaka på dem ordentligt.
    Det var någon sort som var tidiga förra sommaren, som började mogna i juli-augusti så jag hoppas på att ha samma tur i år om jag är mycket tidig med planteringen.
    Aji cristal (C. baccutum) var en positiv överaskning, mycket starkare och fruktigare än jag hade vågat hoppas på så jag övervintrade 3 st plantor men de ser fördjävliga ut från bladlössens framfart. Hoppas att de tar sig!
    Kanske man kan införskaffa någon bra växtbelysning också och lura dem i blomning lite tidigare också.
    Synd att det är så lååång tid innan man kan börja få mogna chilisar att plocka!
    Här är en "lånad" bild på Aji omnicolour, en av de nya sorterna jag ska pröva i år.
    Aji Omnicolour 4.JPG

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Man blir imponerad...
    Skulle kunna tänka mig: Jalapenño purple (brukar äta röda o gröna...)
    Var kan man få tag på dem?

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Man blir imponerad...
    Den finns på Tradera, E-bay och du har tur kanske hos någon fröfirma med lite speciella sorter och så säljer jag också sådana frön samt lite andra chilifrön från mina plantor men de är alltså hobbyodlade och inte isolerade från andra sorter och arter.
    Jag befruktar dem med pensel, en för varje sort så klart men det finns ju ändå ingen 100%-ig garanti att inte korsningar uppstår så länge man har mer än en sort hemma...
    På sommaren står många av plantorna ute på balkongen och blir ibland befruktade av insekter trots att vi bor på tredje våningen så då blir risken för korsningar större men det är ju sällan hobbyodlare talar om detta...
    Jag har fröer som jag har tagit från egna plantor (av frön jag köpte förra vintern) av sorterna:

(C. annuum)
    Jalapenño purple, eventuellt något enstaka frö av vanlig Jalapeño
    Cacho de cabra, chilensk gammal sortklenod som är original-chilin till den chilenska chilisåsen "Aji"
    Jamaican yellow, gul stark sort, kan bli mycket stora plantor

(C. baccutum)
    Aji panca, en smakrik mild peruansk sort
    Aji, orange med mild-medelstark med doft som påminner om Habanero
    Hot lemon, medelstark med lite citrus/citronsmak i smaken
    Minibonnet, mild med kul form o aprikosaroma

(C. chinense)
    7 pod / 7 pot, mytomspunnen extremt het (flera gånger starkare än Habanero) sort från Trinidad, aromatisk smak, storvuxna plantor
    Trinidad seassoning, har jag kanske något frö kvar av, en mild sort med underbar papayaliknande fruktig doft, grodde dåligt men storvuxna plantor

Vad gäller Jalapeño generellt men även purple-varianten så är de inte så starka och smaken är väl ok men inte så speciell, jag är mer förtjust i de starka sorterna och helst då de som har lite speciell smak så jag har mer eller mindre lagt ner alla milda och knappt medelstarka sorter nu.
    Provade bl a en Habanero-sort som helt saknade hetta förra sommaren.

Jalapeño purple blev en av favoriterna ändå bara för att den är så dekorativ, både de fina lila blommorna och frukterna både som omogna och mogna är dekorativa och de var tidiga med att blomma och sätta frukt och gav bra med skörd under lång tid trots att de var små unga plantor så det ska bli kul att se hur bra skörd de kommer att ge nu det andra året (chilis ger alltid bättre skörd andra året eftersom de har redan vuxit till sig då).
    Hade egentligen tänkt att göra inlagda chilis av mina Jalapeño purple-frukter, det skulle bli väldigt snyggt med en stor genomskinlig glasburk med enbart Jalapeño purple-frukter i lite olika mognadsstadier inlagt i lite ättika och salt så att man kan skära upp små bitar till taco-mat eller sallad, osv men jag kunde inte hålla mig utan käkade upp så många att det inte blev något av de planerna...

Har en hel del inköpta fröer från både fröfirmor och hobbyodlare, flera lite udda sorter, som jag behöver gå igenom och bestämma mig för om inte jag ska använda dem i år annars måste jag sälja dem vidare eller kan tänka mig byta mot något så att de inte bara blir liggande och blir för gamla...

Hade jag haft tillräckligt med utrymme att bre ut mig på hade jag nog lätt haft åtminstone ett 50-tal chilisorter.
    Som den där beundransvärde killen i Finland som driver Fatali-sidan... Niiice...
    http://www.fatalii.net/growing/

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Några egna bilder på Jalapeño purple.

Måste samtidigt göra reklam för baccutum-sorten Aji cristal, jag har inte frön kvar av den men den var grymt god och härligt het, en klar hit förra sommaren och dessutom var den mycket lätt att gro och var mycket livskraftig, gav tidig och bra skörd. Har sett att Örtagården har en sån i sortimentet men jag kan inte svära på att det är exakt samma sort... De har också en sort som borde vara lite liknande, en baccutum som är både förvånandsvärt het för en baccutum och ska visst ha mycket god fruktig smak som heter Red tip så jag funderar på att köpa den och addera den till min lista över den nya säsongens chiilsar...
    De har även Bih jolokia om man vill prova något riktigt extremt... Världens starkaste chili som också ska vara riktigt god.
    Bifogade bilder

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

Alltså . . ärligt talat . . hur kan du skriva att Aji Cristal är mycket het , jag vill nog påstå att du är ute på cyckelturné.
    jag har odlat Aji cristal i snart 10 år och den klassar absolut inte jag som mycket het . . den använder vi som tilltugg till ölen när vi grillar på sena sommarkvällar.

Nåja . . önskar någon fröer av Aji Cristal eller Aji Blanco cristal så är det bara att slänga iväg ett pm, till mig då jag om jag inte missminner mig har en hel del fröer av dessa liggande .
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

i övrigt kommer jag troligtvis att sätta dessa fröer i i mitten på februari

Malaqueta
    Korean hot
    Monkey face
    Chocolate scotch bonnet
    Mini bonnet
    Kongo bell
    jamaican bell
    Omnicolor
    Fireworks
    Maldiviansk habanero
    Red Savina™
    Bih jolokia
    Bolivian red
    Hot lemon
    Czhekoslovakian black
    Hot palett
    Sweet Chocolate ( het brun paprika )
    Umba
    Aji Blanco Cristal ( ABC )
    Aji Cristal
    Ethiopian pepper tree
    Fatali
    Orange Rocoto
    Röd Rocoto
    Fatali
    Hot Lemon
    Red savina
    Mini Bonnet
    Kongo bell
    Aji cristal
    Aji Blanco cristal
    Disclaimer :

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg

Malaqueta
    Korean hot
    Monkey face
    Chocolate scotch bonnet
    Mini bonnet
    Kongo bell
    jamaican bell
    Omnicolor
    Fireworks
    Maldiviansk habanero
    Red Savina™
    Bih jolokia
    Bolivian red
    Hot lemon
    Czhekoslovakian black
    Hot palett
    Umba
    Aji Cristal
    Ethiopian pepper tree
    Fatali
    Orange Rocoto
    Röd Rocoto
    Fatali
    Hot Lemon
    Red savina
    Mini Bonnet
    Kongo bell
    Aji cristal
    Aji Blanco cristal
    Ok, tja den Aji cristal jag har var iaf het.
    Jag menar inte att den är lika het som Habanero, i jämförelse med Habanero är de ju medelheta men det finns många medelheta som är mycket mildare än den Aji cristal jag har men den var helt klart hetare än Jalapeño och Hot lemon. De var i det närmaste milda i jämförelsem, även Jalapeño purple som ska vara en hyfsat het Jalapeño-variant...
    Även Fatali var något av en besvikelse, den var inte alls så het som jag hade förväntat mig.
    Är det en baccutum du menar, den där Aji cristal du hade?
    Jag har märkt att det finns flera sorter som heter nästan likadant, man kastar bara om orden, som både baccutum och annuum.
    Den jag tänker på är en baccutum, får relativt små frukter som först är ljusgröna nästan åt det gula hållet som sedan blir vackert glänsande röda.
    Bifogar bild.
    Vet inte om min är en "vanlig" Aji cristal, om det är samma som du refererar till och du tål mycket hetta eller om det är en annan sort eller annan strain som jag har fått tag på.
    Får väl försöka skicka över någon frukt av den till dig för jämförelse sen men det dröjer ju innan det blir dags.
    Jäkligt god var den iaf, gav både en trevlig liten hetta och mycket god fruktig lite nypon-citrus-aktig smak till mina grillmackor.
    aji cristal 1 tradera 3.jpgaji cristal 4 tradera 2.jpgaji cristal (2).jpgaji cristal 3.jpgAji cristal 3 mogna frukter tradera.jpg

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

jag skulle nog vilja påstå att det knappt är lönt att övervintra Aji blanco cristal eller aji cristal då dessa sorter är fruktansvärt tidiga och snabba och den sort man oftast får frukt på först även om man inte leker humla och själv polinerar med pensel.
    förkultiverar man dessa i ett soligt läge i mitten av februari har man frukt redan innan midsommar som är klara för grillning.

Jag hade lagt mitt krut chinense sorterna då min erfarenhet säger att dessa är de som behöver längst tid för att sätta blommor samt mogna i vårt annars kyliga klimat.

Jag odlar i både växthus , på friland , i uterummet samt i krukor utplacerade på tomten.
    Genomsnittligt ligger jag på runt 200-250 plantor / ungefär 48 sorter varje år.

i år ska jag dock skala ner detta till nånstans runt 100 plantor då min fritid och min övriga örtträdgård på 60m² tar ganska mycket tid i anspråk av det lilla som blir över när familjen och hunden . . och akvarierna fått sitt
    Disclaimer :

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Det du beskriver är samma som jag odlar.

Den sort som marknadsförs i sverige samt chiliinstitutet ( http://www.chilepepperinstitute.org/ )
    är den sort jag odlar.
    det e ju dock inte omöjligt att dina kanske korspolinerat sig och därmed blivit starkare.
    Själv har jag fördelen att kunna gruppera mina sorter efter styrka/familjegren runt om i trädgården och därmed undvika det mesta i korspolineringsväg.

själv har jag ett år lyckats få en korsning mellan Blondie och cristal . . detta var en mycket obehaglig upplevelse som smärtade i säkert 10 minuter.
    Båda är av grenen baccatum.

själv kommer jag att lägga mycket krut på baccatum sorterna i år då dessa generellt sätt är dom mest intressanta att slänga på grillen när man väntar på resten ska bli klart.

även en sort som de senaste 3 åren har livit en självklarhet i både frysen , på grillen och vanliga matlagningen är " monkey face yellow "
    denna är solklart en av de mest uppskattade och en delad första plats på listan med Aji Blanco Cristal ( ABC ) av de grillchilisarna vi odlar
    Disclaimer :

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Man blir imponerad...
    hon säljer på tradera.. hehe

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Jag kan kolla över mina Fatalii frö och se om jag har så jag kan skicka dig för mina var ingen besvikelse när det gällde styrkan och fruktighet . .

Jag fick mina frö av Philippe Plöninge http://www.norstedts.se/Forfattare/A...ippe-Ploninge/ och dom var dunder.

http://www.chilipeppar.se
    Disclaimer :

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Malaqueta
    Korean hot
    Monkey face
    Chocolate scotch bonnet
    Mini bonnet
    Kongo bell
    jamaican bell
    Omnicolor
    Fireworks
    Maldiviansk habanero
    Red Savina™
    Bih jolokia
    Bolivian red
    Hot lemon
    Czhekoslovakian black
    Hot palett
    Umba
    Aji Cristal
    Ethiopian pepper tree
    Fatali
    Orange Rocoto
    Röd Rocoto
    Fatali
    Hot Lemon
    Red savina
    Mini Bonnet
    Kongo bell
    Aji cristal
    Aji Blanco cristal
    du har möjligtvis inte några Czhekoslovakian black fröer över?=)

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlägg
    du har möjligtvis inte några Czhekoslovakian black fröer över?=)
    jag kan kolla . . det borde finnas några om jag inte missminner mig =)
    Disclaimer :

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Jag kan kolla över mina Fatalii frö och se om jag har så jag kan skicka dig för mina var ingen besvikelse när det gällde styrkan och fruktighet . .

Jag fick mina frö av Philippe Plöninge http://www.norstedts.se/Forfattare/A...ippe-Ploninge/ och dom var dunder.

http://www.chilipeppar.se
    Tack det var intressant, jag vill gärna ha några av dina Fatali-frön då...
    Jag skulle gärna ha som dig, det vore kul men har bara min lilla lägenhet och balkong att bre ut mig över och det är ju mycket annat som ska rymmas här, hehe... Som barnens grejer, akvarierna, osv...
    Jag lämnade 2 st 7 pod-plantor hos en massörkompis som har sin lokal här i stan för att han skulle sköta om dem åt mig och hålla dem isolerade från andra chili- och paprikasorter för att hålla fröna fria från korsningar men det sket sig, han tog inte vara på fröna och hans nya massörpartner slängde in en del frukter i frysen... Vet inte om fröna kan gro efter nedfrysning så jag gav upp planerana på att sälja några frön därifrån.

Frukterna av den Aji cristal jag har är inte från egna frön.
    Förra sommaren var min första säsong med chiliodling så det var inköpta frön men jag minns inte varifrån jag har köpt dem men har för mig att jag fick dem av samma kille som skickade Cacho de cabra-fröna till mig från Odla.nu.
    Såg att Red tip hos Örtagården verkar vara liknande i smak och ska vara het för en baccutum, skulle vara kul att pröva den...

Nu har jag iaf köpt Yellow 7 pot-frön från Urbangården, ska bli kul att pröva dem till hösten.

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Jag kan helt klart rekommendera att handla av Rune och Bitte på örtagården . . fruktansvärt trevliga och genuint intresserade av chilipeppar . . Rune var en av 3 ( Rune , philippe plöninge och Jonas Borsen ) som grundade svenska chilipepparföreningen . . tyvär var det inget hett intresse i sverige när det begav sig så dom la ner hela projektet ( mycket synd enl mig ).

Rune och Bitte har jag handlat av i alla år jag syslat med chili men tyvärr är dom inte så noga som man kan önska med att håla sina sorter åtskilda och på senare tid har jag bland annat handlat " white fire " av honom som sedan blev små gula bollar( som ethiopian pepper tree fast gula ) . . inte alls vad " white fire " ska vara.

har du nånsin vägarna ner så rekommenderar jag helt klart ett besök på den pitoreska lilla gårdsbutiken dom har.
    om inte annat får du väl komma förbi här och titta på min örtträdgård *skrattar*
    Disclaimer :

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg