Honorna får en rosa färg på magen.... Svårt att se färgerna på den första men den andra är en hane.
hon är lite rödaktig på buken, men varför hetsar han henne så innihelvete då hon sitter mest uppe på pumpen o gömmer sig, kan det vara så att han e lite eller snarare gör sugen på lek.
Skulle säga två hanar.. tyvärr..
Andra ryggstrålen e lång på båda..
En honas nr 2- ryggstråle sticker inte upp över "resten" bakom..
svårt att illustrera så skickar länk istället..
fan!! jag vill ju ha ett par och jag antar att den lilla kommer bli ihjäl jagad, jag skulle kunna flytta han till ett annat kar men då får han gå ensam skulle dock villja ha ett helt nytt par som är lite finare i färgerna men jag får vänta tills växterna i karet kommit igång (allt är väldigt lågt ingen volym atm) ordentligt så kanske dessa får lite bättre färg dom oxå eller vad tror ni?
Tyvärr brukar en ful fisk alltid vara en ful fisk. Dvs har den inte så starka färger i affären så kommer den inte att ha det sen heller, förutom när den vill leka och blir "snygg" när den leker.
jag tycker faktiskt det ser ut som en hona och hane.. har själv ett par som förökat sig friskt..
Färgerna kommer bli lite klarare när dom "flyttat" in ordentligt. och stressen försvinner..
Att den ena jagar den andra hela tiden betyder inte att det är 2 hanar.. Hanen visar bara att han bestämmer.. och så kan det vara så att dom inte är ett "par" för fjärilsciklider väljer själv sina partner precis som människor dom "har inte sex" med alla..
Så hanen kanske hade en annan fjälla i affären så han vill kanske inte ha denna.. men låt det va ett tag så ska det nog gå bra tillslut..
OM jag nu inte har fel och det är 2 hanar.. men dom ser exakt likadana ut som mina.
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
Skulle säga att Saga09 har lite fel, en ful fisk i affären betyder inte att den aldrig färgar ut och blir fin..
Däremot finns det ju olika linjer som blir olika fina så klart...
Pratat med många som köpt fiskar som ser ok/bleka ut i affären och ser efter bara timmar skitsnygga ut, ibland tar det så klart längre tid , helst om en av dem jagar den andra.
Kommer de inte överens så kan det vara svårare, och som Majki01 säger så kan det vara så att en hane har en fjälla i affären..
Men själv som sagt tror jag det e två hanar, inte pga färgerna utan pga strålarna..
Jag menar att det är bättre att köpa en snygg, färgstark fisk med "rätt" utseende från början än att chansa på att den blir snygg senare
![]()
Jag håller med er båda!
Vad jag tror så är det oftast så att dom "mest" utfärgade i affären om dom går massa av samma sort i ett akvarie vill säga...
Så tror jag att den "mest" utfärgade just då är den som är "mest" dominat bara.. tar du bort den så tror jag att någon annan hane färgar ut och blir lika klar i färgerna som den som va mest "färgad" innan!..
det är iofs bara vad jag tror! För det tycker jag mig ha skådat några gånger! Och framförallt gällande malawi ciklider!
Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!
tack för svaren jag e lite inne på Majkis spår tycker han/hon är lite rödaktig på buken så vi avvaktar, tur för dom att det inte fanns några fina fjärilar på zoo igår då hade dom fått flytta isär blev ett gäng mosquito rasboror istället och det var nog fan de dyraste fiskarna jag köpt om man ser till kilopriset
Tror att Majki01 har rätt..
Jag köpte 4 st fjärilsciklider och bad om att få 2 hanar och 2 honor men de var inte helt utfärgade i butiken så lite senare när de började att känna sig trygga i sitt ny akvarium, efter ca 2 dygn, insåg jag att jag hade fått 1 hane och 3 honor.
Då parade hanen och en av honorna ihop sig och jagade outtröttligt de andra 2 stackarna - konstant...
De fick inte vara ifred någonstans så jag blev tvungen att flytta de 2 stackars mobbade fjärilarna.
De 2 som hade parat ihop sig fick väldigt fina starka färger, även mycket svart på sig också.
De 2 som blev mobbade blev hemskt bleka, färgerna försvann mer eller mindre, det var en enorm skillnad.
Så jag flyttade de 2 mobbade fjärilarna till barnens sällskapsakvarium för att de skulle få lugn och ro.
Först var det lugnt med de utflyttade mobbade fjärilarna, de fick tillbaka färgerna men efter några dagar började jag att notera att en av dem började att bli dominant och jaga undan de andra. I början var det inte så mycket men det blev mer med tiden, när det började att öka så blev den jagade fjärilen blek i färgerna igen... Jag hade inget annat kar att lägga den i och sen dog den.
Den som blev kvar i barnens lilla sällskapsakvarium verkade må bra men jag tror att den blev stressad av de andra fiskarna i karet för den dog efter någon månad.
Kvar är bara honan i det större karet, hennes partner dog tyvärr i somras under värmeböljan då jag jag hade lite för mycket växter i karet så man knappt såg fiskarna och jag märkte inte att en död ancistrusmal låg och ruttnade bland växterna... Den honan lever och mår bra nu i alla fall och har fortfarande kvar de starka fina färger hon fick när hon gick in i lek med bortgångne partner i början av sommaren.
Jag är sugen på att skaffa en ny hane åt henne men vet inte om hon kan acceptera någon ny då hon fortfarande har de starka färgerna och är rätt så dominant i karet men det skulle vara kul att få odla på henne för hon är ju rätt så grann och har överlevt en de så hon verkar vara rätt så tålig...
En sak som är facinerande med dessa firrar är hur de kan ändra färgerna efter sinnesstämning och att det kan gå på bara någon sekund.
Senast redigerad av AromaJohanna den 2011-01-04 klockan 13:26.
Den större har nu lugnat ner sig något och den mindre får simma fritt i karet, jag avvaktar och ser vad som händer
Bokmärken