+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mountain Rock Räka - Könsskillnader?

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Mountain Rock Räka - Könsskillnader?

Hej!

Jag har en liten klumpig Mountain Rock, som jag köpte för ett tag sedan. Jag bestämde mig för att skaffa en kompis till den ifall den överlevde tills efter nyår.
    Och.. det är ju nu!

-Hur ser jag skillnad på hona/hane? Spelar det någon roll om den får en tjej- eller killkompis?
    Jag vet inte vad det är jag har Men den är rätt mycket mindre än dom jag såg i affären här om dan.

Borde jag köpa en som är lite mindre än den jag har nu, eller spelar det någon roll om den nya är större?
    Tänkte på revir/rang..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av emill Visa inlägg
    Hej!

Jag har en liten klumpig Mountain Rock, som jag köpte för ett tag sedan. Jag bestämde mig för att skaffa en kompis till den ifall den överlevde tills efter nyår.
    Och.. det är ju nu!

-Hur ser jag skillnad på hona/hane? Spelar det någon roll om den får en tjej- eller killkompis?
    Jag vet inte vad det är jag har Men den är rätt mycket mindre än dom jag såg i affären här om dan.

Borde jag köpa en som är lite mindre än den jag har nu, eller spelar det någon roll om den nya är större?
    Tänkte på revir/rang..

Det finns nog de som är bättre på att svara på det än mig men jag har för mig att hanarnas främre benpar är mycket längre... De kan också bli större som fullvuxna.
    Jag tror att det är att föredra att ha en grupp av dem och flera av båda könen eftersom de verkar föredra att ha sällskap.
    När mina satt och filtrerade på sin klippa så satt de alltid flera st tillsammans.
    När jag tog ut honan med rom till exilakvariet vantrivdes hon något fruktansvärt och satt bara och tryckte i något hörn och de återstående tre räkorna i det ordinarie karet visade sig knappt förrän hon kom tillbaka efter drygt två veckor... Då satt de plötsligt igen tillsammans och filtrerade på sin klippa igen, så det är tydligt både att de avskyr stora förändringar i sin miljö och att de gillar att ha sällskap av några artfränder.

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Mina snäckor

Okej. Jag tror att de jag såg i djuraffären igår kan vara samma "kull" som den jag har kommer ifrån.. För de är lika många kvar varje gång jag är där inne och kollar

Min Rocky verkar inte vantrivas iaf. Den sitter på sin kokosnöt och filtrerar mest hela dagarna
    Men ändå, klart hon/han ska få en kompis! Hade de inte vart så dyra så hade jag köpt fler på en gång!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Jag har tyvärr förlorat min hona med rom pga min sons elaka tilltag igår samt en del fisk och minst en elefant, har lyckats rädda 2 räkor (mountin rock alltså) och saknar fortfarande en... Vet inte om den lever eller ej...
    Ganska fantastiskt att 2 överlevde natten iaf...
    Lyckades fånga en stor (hane tror jag) som satt uppe på BTN-bakgrunden (alltså ovanpå, ovan vatten) för en stund sen så nu har jag iaf 2 av mina 4 kvar... Och ja, de är ju rätt så dyra men verkar vara rätt så tåliga och leva länge så jag har inget emot att köpa några till bara jag har ett bra kar i ordning åt dem igen så småningom, blir väl om någon vecka eller så... Kommer nog att starta upp ett eget kar åt dem denna gång för att försöka klura ut ett sätt att suga ut larverna utan att sätta honorna i exilakvarium...

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Mina snäckor

Åh, nej.. Vad synd! Och jag som planerat att köpa MR-bäbisar av dig..! Vad gjorde han?

Som tur är (för mig) så har jag varken barn eller syskon här i min lilla etta som kan tänkas utföra diverse djävulskap i mina akvarier..
    Och min flickvän tycker att det är äckligt att pilla ner i vattnet (där bajsar ju fiskarna.. blä!!) xD

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av emill Visa inlägg
    Åh, nej.. Vad synd! Och jag som planerat att köpa MR-bäbisar av dig..! Vad gjorde han?

Som tur är (för mig) så har jag varken barn eller syskon här i min lilla etta som kan tänkas utföra diverse djävulskap i mina akvarier..
    Och min flickvän tycker att det är äckligt att pilla ner i vattnet (där bajsar ju fiskarna.. blä!!) xD
    Ja, det är bedrövligt... Jag kommer att försöka igen iaf och skaffa nya, har nu räddat 2 MR till ett annat kar, saknar fortfarande en... Synd att just honan med rom dog...
    Sonen hällde ut en 1-litersburk flingfoder i akvariet, burken var ganska full, åtminstone 80% full så det blev många dl flingfoder som åkte ner i karet... Jag upptäckte det inte förrän senare på kvällen och då hade vattnet redan börjat att lukta illa.
    Jag har försökt att suga upp flingfodret men det är omöjligt att få upp allt eftersom det virvlar upp och åker runt i vattnet när man börjar att försöka göra något där...
    Nu är åtminstone drivorna av flingfoder borta från bottnen men det finns ändå massor av mer finfördelade rester överallt i karet och vattnet är hemskt grumligt trots att jag har bytt så mycket vatten nu 2 ggr...
    Det känns sorgligt att plocka upp sina favoritfiskar också... Som min vackra fjärilsciklidhona och de 2 coola indiska glasmalarna... Detta innebär nog slutet för det lilla som var kvar av mitt vildguppystim också.

Hehe, vattnet äckligt att pilla i för att fiskarna bajsar där...?
    Jag misstänker att hon aldrig skulle palla att rensa ett innerfilter då...

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Mina snäckor

Aj då. Kanske borde byta burk till flingfodret? Tänkte om man tvättar ur en gammal flaska med "barnsäker" kork på? Typ en Happy Life eller nåt? Vet inte om det är så bra, det var bara en tanke som slog mig.
    Du hade ju riktigt snyggt i akvariet innan!

Ja, precis! Hon är inte ett dugg intresserad av akvarier tyvärr
    Tråkigt och äckligt är det ju!
    Jaja, vi får väl se om hon ändrar inställning med åren..

Tänkte att hon skulle få fria händer och göra i ordning ett eget akvarium när vi flyttar ihop. Då kanske det tänds en liten låga, och även hon får upp ögonen för akvarie-hobbyn!
    -Om jag nu ens vågar drömma om att skaffa ett kar till

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg