+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Alkottar eller hela grenen?

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Alkottar eller hela grenen?

Jag ska lägga i lite alkottar i mitt kar för att få ner PH värdet. men jag undrar om någon vet om man kan lägga i hela grenen istället för bara kottarna? Det hade varit snyggt att ställa några grenar längst bak i karet i så fall.

Har varit ute och plockat idag, kan jag lägga i dem direkt eller ska de kokas först?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag tror inte det är en bra idé, den kommer ruttna ganska snart och ev förgifta vattnet.
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Attans! Hade nog varit fint annars!

Räkyngel Skogshuggarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Klibbal (alnus glutinosa) är ett av våra mest rötbeständiga trädslag. Den har förmåga att binda kväve från luften i rötterna. Detta gör att man ibland planterar al på dålig mark när man vill få bättre jordmån. Löven och grenarna är de delar av trädet som tar upp kvävet och lagrar det i rötterna.
    Venedigs hus är byggda på pålar av al, och de står än!
    Eftersom du bor i Växsjö så är det med största sannolik klibbal. Gråalen växer mest i norrland, men kan i undantagsfall även växa i södra sverige.
    Båda arter har i stort sett samma egenskaper.

Jag är ingen expert på akvarium, men träd kan jag.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Tack så jättemycket för ditt inlägg!! Det var framförallt intressant läsning :-) Det hade jag ingen aning om.

Jag ska nog testa att ställa ner någon gren och se hur det går. Det går ju lätt att byta ut dem med jämna mellanrum.

Tack igen.

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Jag är nybörjare på akvarier. Har bara haft mina räkor i ett par månader och har aldrig haft fiskar.
    Jag vet inte om grenarna kan förgifta vattnet, det enda jag kan garantera är att grenarna inte kommer att ruttna.
    Granbarr är också en PH-sänkande, men de innehåller tepentin, så det är kanske inte bra till räkor.

Räkrom
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Skogshuggaren Visa inlägg
    [...] Venedigs hus är byggda på pålar av al, och de står än! [...]
    En klibbalskvist med kottar skulle se spännande ut. Skulle man skala bort barken för att få den att hålla?

Bara en undran om rötbeständigheten... Är det inte viktigt med en ganska syrefri miljö för rötbeständigheten? Venedigs pålar står väl nere i leran? Man ser ju ibland på gamla pålverk att delen nere i leran/gyttjan har hållt sig intakt när allt ovanför försvunnit.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

hehe, här snackar vi om en riktig skogshuggare som kan sina träd .
    Ska du testa så tycker jag du ska försöka koka det hela innan du stoppar ner i karet, (vilket iof kan bli marigt med tanke på storleken). En annan nackdel med alkottarna är också det bruna vattnet du kommer att få. Vissa tycker om det men personligen tycker jag det ser lite tråkigt ut i karet.
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Färgen gör ingenting för jag försöker få det så "svartvattenlikt" som möjligt och har även i "Darkwater Conditioner" som även färgar vattnet.

Väntar till nästa vecka med att sätta i kvistar då jag ska iväg i helgen och vill hålla koll på det när jag testar. Lägger in bild om jag sätter i hela kvisten så ni ser hur det blir, tror det blir riktigt fint :-)

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Rekommenderar inte hela grenen - precis som Skogshuggaren skriver så kan al binda kväve på ett udda sätt. Det du gör med att stoppa ned hela grenen är att tillsätta en kvävekälla. Nu finns det iof kväve i kottarna också, men iaf. Jag hade verkligen dragit mig för algrenar i akvariet. Barrträd är no-no i relation till akvarier bland annat pga terpentenerna.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av Ason Visa inlägg
    En klibbalskvist med kottar skulle se spännande ut. Skulle man skala bort barken för att få den att hålla?

Bara en undran om rötbeständigheten... Är det inte viktigt med en ganska syrefri miljö för rötbeständigheten? Venedigs pålar står väl nere i leran? Man ser ju ibland på gamla pålverk att delen nere i leran/gyttjan har hållt sig intakt när allt ovanför försvunnit.
    Det är i barken som det mesta av "kemikalierna" i trä sitter. Jag skulle skala grenarna först. Den kommer troligen att falla av ändå.

Du har rätt när det gäller syret och röta, men det som orsakar röta är svampar, alger och bakterier. Alen, eken, lärkträdet och några arter till har skaffat sig ett "emunförsvar" mot dess nedbrytare. Det är därför som de klarar sig längre än andra i fuktiga miljöer. Pålverk som delvis ruttnat bort beror nästan alltid just på detta. Man har använt trä med sämre rötbeständighet som klarar sig i syrefattig lera, men ruttnat i luften eller i vattnet, som ju innehåller syre.

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Rekommenderar inte hela grenen - precis som Skogshuggaren skriver så kan al binda kväve på ett udda sätt. Det du gör med att stoppa ned hela grenen är att tillsätta en kvävekälla. Nu finns det iof kväve i kottarna också, men iaf. Jag hade verkligen dragit mig för algrenar i akvariet. Barrträd är no-no i relation till akvarier bland annat pga terpentenerna.

Hilsen,

/P
    Alen binder kvävet i knölar på rötterna. Däremot så är allt organiskt en kvävekälla, så jag tror inte alen är värre än någon annan.
    Har ingen testat bokgrenar? Boken innehåller lite syra som sänker PH-värdet men inga andra för människan skadliga kemikalier. Man använder bok till glasspinnar och skärbrädor och annat inom mathantering just för att det inte sätter smak på något.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Bok- och ek är ok material, finns en del som kör med andra träslag också. Jag är fortfarande skeptisk mot al, men kör i vind och testa!!

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Bok- och ek är ok material, finns en del som kör med andra träslag också. Jag är fortfarande skeptisk mot al, men kör i vind och testa!!

Hilsen,

/P
    när ni ändå diskuterar. vad tror ni om ett torkat bonsai träd? borde se coolt ut. när det levde var det ett lövträd. hehe

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlägg
    när ni ändå diskuterar. vad tror ni om ett torkat bonsai träd? borde se coolt ut. när det levde var det ett lövträd. hehe
    Så vitt jag vet, så är ett äkta bonsaiträd ett vanligt träd som har blivit format som liten planta. Alltså kan det lilla bonsaiträdet vara lika gammalt som ett fullvuxet träd från samma moderträd.(Det heter faktiskt moderträd.) Vilka träslag man använder vet jag inte, men om det är ok att ha ek i sitt akvarium, så kan ni ha vilket lövträslag ni vill. Eken och almen är bland de lövträd som har mest syror.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg