+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Räkor och corydorasrom?

Smile Räkor och corydorasrom?

Eftersom jag lovat sambo att det inte blir fler akvarium så måste jag försöka hålla det. . .

Men jag är sjukt sugen på att låta corydororna leka igen, och mitt lilla räkkar på 60 liter skulle vara perfekt, med sandbotten, gömställen, stabilt etc. Men, där har jag ju räkorna och posthornen. Skulle räkorna och snäckorna hinna äta upp rommen innan de kläcks? Sist fick jag en 100-150 romkorn vid corydoras-lek och det är nog ca 60-80 körsbärsräkor och runt femtiotalet posthornsnäckor i karet.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka squamatas avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Cherrys, Amano

Mina snäckor

Gula äpplen, posthorn, MASSOR med malaysiska

Har läst nånstanns om folk som la ner räkor bland fiskägg... tror det va killis, För att hålla äggen rena från svamp o skit.
    Snäckorna e nog värre isåfall. Sen käkar väll corydoras räklingar ?!

Citat Ursprungligen postat av squamata Visa inlägg
    Har läst nånstanns om folk som la ner räkor bland fiskägg... tror det va killis, För att hålla äggen rena från svamp o skit.
    Snäckorna e nog värre isåfall. Sen käkar väll corydoras räklingar ?!
    Hrm, om jag flyttar över corydoysarna så får jag hålla koll på snäckorna.

Åfan käkar de räklingar, det var ju inte bra.
    Då får jag tänka om, tack för infon!

Räka squamatas avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Cherrys, Amano

Mina snäckor

Gula äpplen, posthorn, MASSOR med malaysiska

Ja jag e inte säker men dom tar ju det dom får tag på.. Räkor smakar säkert lika bra för corysar som för andra fiskar.
    Sen om räklingarna "hoppar" undan vet jag ju inte...

Jag låter mina Corydoras Sterbai, leka i ett större kar, och flyttar rommen till ett 54L räkkar.
    Rommen måste förståss hållas under vatten hela tiden...
    Rommen lägger jag i ett liten flytande yngelbox, som jag fäster på akvariets sida i närheten av filtrets utblås...
    De behöver ju bra cirkulation...
    Efter ca 3 dagar kläcks de och simmar själv ut i akvariet...
    Där får de gå med räkor tills de är ca 15mm stora... (det har inte försvunnit några räklingar än...) (doch kåste man ju se till att de har mat... annars kanske de börjar snegla på räkorna)

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Jag låter mina Corydoras Sterbai, leka i ett större kar, och flyttar rommen till ett 54L räkkar.
    Rommen måste förståss hållas under vatten hela tiden...
    Rommen lägger jag i ett liten flytande yngelbox, som jag fäster på akvariets sida i närheten av filtrets utblås...
    De behöver ju bra cirkulation...
    Efter ca 3 dagar kläcks de och simmar själv ut i akvariet...
    Där får de gå med räkor tills de är ca 15mm stora... (det har inte försvunnit några räklingar än...) (doch kåste man ju se till att de har mat... annars kanske de börjar snegla på räkorna)
    Ja det var ju en ide att fundera över.
    Jag fick ett gäng yngel från corydorasarna för ett halvår sedan, men inget överlevde. Eftersom jag inte fått in snitsen med artemia-kläckning så gav jag äggula, men gav nog för mycket för det började ruttna . Så när jag fått ordning på artemiakläckningen ska jag ta nya tag

Fortsätter OT. Artemia, eftersom de är levande djur, så har jag fått för mig att de inte smutsar ner lika mycket som vanlig foder gör om det inte blir uppätet. Falskt eller sant??

Fäster du yngelboxen en bit under ytan så att de kan simma ut i karet själva?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg