+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sänka gH?

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Sänka gH?

Finns det fler sätt än att tillsätta bikarbonat för att sänka gH?

Tar det lång tid för att se resultat efter att man har blandat i bikarbonat?
    Livet är inget för amatörer...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Om jag greppar det rätt, så beroende på vilket bikarbonat du tillsätter så enten höjer du gH eller så blir det opåverkat. gH står för gesamtHärte, dvs totalhårdhet. Totalhårdhet definieras som summan av de alkaliska jordartsmetallernas (kalcium, magnesium, strontium och barium) salter med karbonat, sulfat, klorid, nitrat och fosfat. På grund av mängdförhållandena kan strontium och barium försummas.

Om du med att tillsätta bikarbonat menar natriumbikarbonat så kommer gH inte att ändras åt något håll. Du har inte påverkat vare sig kalcium eller magnesium. KH, karbonathårdheten, kommer egentligen inte heller att ändras, om vi använder den korrekta definitionen (dvs KH=kalcium- och magnesiumvätekarbonat respektive karbonat). Däremot får du utslag på KH-test, som en höjning. Anledningen till det är att KH-test faktiskt inte mäter KH, de mäter alkaliniteten, dvs vattnets förmåga att neutralisera syror. Den påverkas genom tillsats av natriumbikarbonat.

För att sänka gH får du avhärda vattnet, t ex med osmosfilter, torv, syra.

Resultatet efter att ha blandat i (natrium)bikarbonat kan du mäta så fort det löst sig tillräckligt. Går snabbt, men är något helt annat än att sänka gH.

Hilsen,

/P
    Senast redigerad av PatrikMalmo den 2011-01-08 klockan 07:39.
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Har ni några tipps på hur jag kan få till vattenvärdena så att min crystals kan flytta in i nya akvariet?

Som det ser ut idag mätt med JBL stickor (jag vet vad ni tycker om stickor men det är det ända jag har och har inte råd just nu att köpa bättre tester):

NO3: 0-10 mg/l
    NO2: 0 mg/l
    GH: >14
    KH: 3
    PH: 6,4

Det är ett 112 liters akvarium med mycket rötter samt coop's kattsand som botten.

Hänger inte dessa ihop? Så om värdet på gH sjunker så stiger pH't? Har jag helt fått detta om bakfoten?

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Om nu stickorna mäter rätt så ser värdena rackarns bra ut. Bara att släppa ned räkorna.

Jag får inte ihop gH >14 och KH 3, upplever det som mycket märkligt. Fast det kanske kan tillskrivas stickorna. Borde inte vara något problem iaf.

gH, men ffa KH (eg. alkaliniteten) och pH, hänger ihop. Sänker du KH (eller gH) så brukar pH också sjunka. Försöker du sänka pH så sänker du oftast även KH.

Hilsen,

/P
    Senast redigerad av PatrikMalmo den 2011-01-08 klockan 09:42.

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Enligt räkguiden här på redbee så vill crystals ha ett gh på 1-6. Men fungerar det ändå alltså? Det är inte skadligt för dem?

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Om nu stickorna mäter rätt så ser värdena rackarns bra ut. Bara att släppa ned räkorna.

Jag får inte ihop gH >14 och KH 3, upplever det som mycket märkligt. Fast det kanske kan tillskrivas stickorna. Borde inte vara något problem iaf.

gH, men ffa KH (eg. alkaliniteten) och pH, hänger ihop. Sänker du KH (eller gH) så brukar pH också sjunka. Försöker du sänka pH så sänker du oftast även KH.

Hilsen,

/P
    Detta är något jag skulle vilja bli bättre på. Vad är det som gör att du inte får ihop "gH >14 och KH 3"?
    Om det nu går att förklara för någon som sov sig igenom kemilektionerna...

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Tja, har du ett gH på 14 eller strax under och ett KH på tre så är det något lurt enligt mig. Det stämmer inte alls med "normal jonbalans" i sötvatten, som jag vet. Ingen bra förklaring, det vet jag också, men det närmaste jag orkar nu.

Är du 110 procent på att pH ligger på 6,4 så behöver du inte bekymra dig om resten. Jag är iof tveksam till resterande vattenvärden ändå. Enligt min erfarenhet så kan inte pH sjunka under sju så länge du har KH kvar i vattnet (om du inte tillsätter koldioxid). I grunden tror jag inte dina stickor mäter rätt, det är bra märkliga samband i såfall (om de stämmer är jag grymt nyfiken!!).

Kemilektioner har jag aldrig haft, men läst, klurat och testat en del. Kanske bättre alternativ att sova sig igenom dem än att skriva "ostmacka" på alla provsvar, som en polare gjorde... *s*

Hilsen,

/P

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Ha, Ha, ostmacka, att inte jag tänkte på det! Visserligen så berättade min kemilärare så snällt så, att jag nog hade slagit bottenrekord. Men, men, det blir ju folk av sådana människor också!

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Sant, det blir folk av sådana också. Numera är han en grym gitarrist, klarar av att leva på sitt spelande. Någon kemist blir han däremot aldrig...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg