+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Telmatherina? - Identifiera fisk i BTN Nanoguide sid 15

Räkyngel
    Reg.datum
    Jan 2008
    Län
    Östergötland

Mina räkor

Söker CR
    Byter gärna mot växter

Telmatherina? - Identifiera fisk i BTN Nanoguide sid 15

Nu kommer en nöt att knäcka.
    Sidan 15 i BTN Guide om Nanoakvarium innehåller på ett foto taget av Mikael Håkansson. Det föreställer Matano-sjön. I mitten av bilden syns två fiskar. En är blek och en är ganska färgad. Av den senares fenform gissar jag att det rör sig om en Telmatherina av något slag. Fisken har nosen vänd åt höger i bilden. Jag har googlat men inte hittat någon bild som påminner om detta. Inte heller fishbase har haft bilder.
    Någon som har en aning om vilken fisk det kan röra sig om?
    Någon som vet hur man får tag på Mikael Håkansson i hopp om att han ev. har info om vilken fisk det kan vara?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Det där är en nöt, ja. Finns en del arter därifrån som såvitt jag vet ännu inte är beskrivna. Har kontakt med Micke till och från, ska försöka komma ihåg att kolla. Tror spontant att han inte vet, mer än "åt regnbågshållet". Han är dock grym på namn/arter så det är möjligt han vet ändå. Ska se om jag kan gräva lite på annat håll också, det är roliga firrar det där.

Här är lite regnbågar att gå igenom så länge, men Telmatherina saknas (heter den fortfarande så förresten?)

http://members.optushome.com.au/rain...hes/Melano.htm

Edit: onödigt gå igenom ovanstående. Snokade lite på Fishbase som en start, hittade iaf fyra arter Telmatherina som sägs förekomma i Matanosjön. På några andra står det bara "Indonesien" vilket ju är lite vagt. Sök på t ex T. abendanoni, antoniae, prognatha samt sarasinorum.

http://www.fishbase.org/Nomenclature...elmatherinidae

Den jag kallar för Telmatherina har bytt namn iaf, från T. ladigesi till Marosatherina ladigesi.

Edit 2: Telmatherina wahjui också.

Hilsen,

/P
    Senast redigerad av PatrikMalmo den 2011-01-10 klockan 07:59.
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Hej Mikael hälsar att det troligen rör sig om Telmatherina Bonti.
    MVH /// Frasse

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg