+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svårt att veta hur mycket jag ska mata

Svårt att veta hur mycket jag ska mata

Har lite problem med fodermängden...
    Har såntdär räkpellets typ, som man ska ge en plupp/räka. So far so good. Funkade super när jag bara hade mina 8 vuxna räkor. Nu har jag 8 vuxna räkor + 30-50 räklingar på snart två månader. Att räkna dem är i princip omöjligt... Och de är fortfarande så små så flera kan dela på samma plupp.
    Men hur många pluppar (på ett ungefär) borde jag slänga i?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Superräka Räkan95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland
    Hällingsjö (ligger mellan Göteborg och Borås)

Mina räkor

Blue Tiger räkor, vanliga Tiger räkor

Mina snäckor

Rosa och lila Äppelsnäckor, Malaysiska Sandsnäckor och Posthorn.

Medaljer

Räkor klarar ju sig på relativt lite mat...

Uttrycket "ju mer destu bättre" passar inte in här, det är bättre ju mindre det är enligt min mening... Det är lättare att mata ihjäl än att svälta fiskar, det samma gäller räkor! Sen så kan ju vattenvärderna rubbas om det ligger massa mat kvar och ruttnar... Sen beror det ju lite på vad det är för sorts räksort du har, har du stora räkor så krävs ju såklart mer, är de små räkor krävs mindre...

Jag har ca 8-10 räkor i mitt kar och jag slänger ner kanske 2 eller 3 sådanna "pluppar" per dag som de får mumsa på...

alltså borde du slänga i ungifär 15-20 per dag om jag tänker rätt här, men som sagt, släng hellre i några mindre än några fler så minimerar du risken för att räkorna äter ihjäl sig eller att de dör pga möglig mat i vattnet.

Slarvigt skrivet, jag vet! hoppas du förstår

Lycka till!
    70 liter sällskapskakvarium
    52 liter biotopakvarium (amazonas)
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

De ska ha ätit upp på ca en timme. Ligger det kvar mat flera timmar senare har de fått för mycket.
    There be shrimp!

Ja de får mat var tredje dag ungefär, och jag har aldrig sett att det skulle ligga kvar någon mat. De samlas direkt och tar sina pluppar och sätter sig och äter. De vuxna brukar ta varsin medan räklingarna kan samsas tre eller fler/plupp

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

då är du säkert rätt på det
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer