+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46

Ämne: Varför höga amoniakhalter

Räkyngel Skogshuggarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Varför höga amoniakhalter

Min son fick ett 54-liters akvarium i julklapp. Han köpte färgad bottensand och växter, sedan fick det stå i ca en vecka innan vi köpte fiskar. Fiskarna dog efter några timmar. Vi tvättade sanden (han hade använt morsans mopphink när han sköljde sanden första gången), sköljde växterna och tvättade pump,doppvärmare och kar. Vi trodde att det kommit rester från rengöringsmedel med i vattnet från hinken. Nu stod karet några dagar, sedan köpte vi nya fiskar. De levde ca tolv timmar. Vi köpte ny sand och lämnade ett vattenprov i affären. Hem och tvätta allting igen och la i ny sand. Vattenprovet visade höga amoniakhalter. Vi gjorde vattenbyten några gånger i en vecka, sedan lämnade vi ett nytt vattenprov. Fortfarande var det hög amoniakhalt.
    Nu undrar jag: Var kommer amoniaken ifrån i ett nytt akvarium?
    Vad ska man göra för att bli av med den?
    Hoppas någon vill hjälpa en nybörjare.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Det har hänt att silikonet inte är för akvariebruk och avger något giftigt. Kolla med bara vatten i akvariet och är det då ammoniak i vattnet så lämna tillbaka det!
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

ammoniak kommer av mat, avföring och fiskarnas gälar, kan också komma av några rester från mopphinken såklart.

Vad är det för fisk och hur många är det ni har köpt?

Sanden, var den för akvariebruk eller hur är den färgad, står det inte att den är för akvariebruk kan det vara den som förgiftar vattnet?

Är mopphinken ni gör rent sanden i helt ren eller kan det ha varit rester en andra gång kvar?

Vattnet, använder ni vattenberedningsmedel eller tar ni direkt från kranen?

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Tror du ska byta gruset, vem vet hur dom har färgat gruset kan vara något som färgen släpper ut. Och köp en egen akvariehink som endast används till akvariet. Ammoniak finns i dom flesta rengöringmedlen, men eftersom ni gjort rent det efter så låter det lite konstigt att det skulle finnas kvar. Men annars så köp ett vattenberedningsmedel om ni inte redan har det och ett kolfilter sen provar ni med en fisk efter någon dag med kolfiltret.

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Vi använde en ny hink alla gånger utom den första. Andra gången fiskarna dog köpte vi ny sand. Vi har riktig akvariesand. Jag har samma sort i min räkvas, annan färg bara. Den är köpt i en djuraffär som verkar kunna sin sak. Efter att vi bytte sanden har vi inte haft fiskar i karet, men ändå höga halter av amoniak. Karet går tomt tills halterna blir tillräkligt låga för fisk. Vi fick rådet att byta vatten varje dag i tre dagar och sedan tillätta bakteriekultur i tablettform. Sedan ska det stå något dygn innan vi tar ett nytt vattenprov. Om halterna fortfarande är höga, så måste det läcka ut amoniak i karet från något. Vi har växter i och de verkar trivas. Har använt Aqua-safe vid alla vattenbyte.
    Vad för typ at kolfilter ska man ha? Var kan man köpa ett?

Den enda typ av kolfilter jag känner till används för rening av hembrännt.

"aldrig" använda färgad sand.

Starta om akvariet med ny riktig akvariebruks sand. Och släng sen i fiskar direkt det är rätt temperatur på vattnet.. att ni väntar 1 vecka med att slänga i fisk gör ingen nytta? "bakteriekulturen" startar endå inte sin påbyggnad fören där är fisk i akvariet..
    Jag tippar absolut på att det är sanden.. Eller om ni har plast växter. ut med dom också och ordna riktiga växter-.

"edit" såg inte att du svarat ovanför..
    Men att låta akvariet stå utan fiskar gör ingen nytta.. Utan fiskarna händer inget i bakterie väg osv.

Hur gammal är din son? Det är inte så att han varit duktig och hällt i mat? .. Samt står o stressar fiskarna en massa direkt dom flyttat in?
    Senast redigerad av Majki01 den 2011-01-10 klockan 09:36.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

De garanterade att det inte var sanden i affären, men ingen vill ju erkänna att de säljer skit! Om inte amoniaken är borta i morgon, så ska jag köpa ny sand i en annan affär, och aldrig mer köpa så mycket som en neontetra i den j###a affären. De har en som är riktigt duktig på akvarier, och de har bra fiskar, men man måste kunna erkänna att man har gjort ett fel.
    Har bara riktiga växter.

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Det har hänt att silikonet inte är för akvariebruk och avger något giftigt. Kolla med bara vatten i akvariet och är det då ammoniak i vattnet så lämna tillbaka det!
    Akvariet är av ett känt märke och de har sålt många. Köpte det på Grizzly zoo på Väla, men det var inte där jag köpte fiskarna och sanden.

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

gör ett vattentest på kranvattnet oxå.
    testa att sätta i en ordentlig luftpump så ni får lufta ur vattnet ordentligt.

växterna ni köpte ?
    ibland står akvarieväxter planterade i ett slags mineralull som ska vara bra för rötterna att utvecklas i ! tog ni bort mineralullen ordentligt ??
    ibland kan det hända att det ligger kvar en del " gammal " växtnäring i mineralullen.
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    gör ett vattentest på kranvattnet oxå.
    testa att sätta i en ordentlig luftpump så ni får lufta ur vattnet ordentligt.

växterna ni köpte ?
    ibland står akvarieväxter planterade i ett slags mineralull som ska vara bra för rötterna att utvecklas i ! tog ni bort mineralullen ordentligt ??
    ibland kan det hända att det ligger kvar en del " gammal " växtnäring i mineralullen.
    Vi tog växter från en kompis akvarium, och där lever och frodas både fisk och växter. Jag tog kranvatten till min räkvas, och där klarade sig både räkor och kardinaltetror dirrekt. Kardinalerna slapte jag i vattnet så fort det var någerlunda varmt.

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Skogshuggaren Visa inlägg
    Vi tog växter från en kompis akvarium, och där lever och frodas både fisk och växter. Jag tog kranvatten till min räkvas, och där klarade sig både räkor och kardinaltetror dirrekt. Kardinalerna slapte jag i vattnet så fort det var någerlunda varmt.
    ja då är det uteslutningsmetoden som gäller....

fyll akvariet med vatten , låt stå en dag eller två. utan växter och bottensubstrat. mät vattenvärde .
    lägg i bottesubstrat . . upprepa proceduren.
    plantera med samma växter och upprepa proceduren . . tillslut lär du väl hitta den felande länken.

alternativet kan ju vara att koka all sand och skölja noga samt även koka pump och andra attilraljer.
    det har jag fått göra ett par gånger för att få ett slut på en mycket aggressiv snäckinvasion som ledde till mycket konstiga värde i karet

om det nu inte är så att fiskarna varit stressade eller sjuka redan när ni köpte dom. det är ju inte omöjligt =(
    Disclaimer :

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Ja jag får testa mig fram. Det börjar bli lite frustrerande.

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

det förstår jag . . ett annat alternativ kan ju vara att spola , tvätta och rengöra akvariumet noga , gärna med en bra svamp innan du börjar felsökningen.

om inte annat för att eliminera att det skulle finnas några industrirester av främmande ämne från transport , packning och lagring i akvariet
    Disclaimer :

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    "aldrig" använda färgad sand.

Starta om akvariet med ny riktig akvariebruks sand. Och släng sen i fiskar direkt det är rätt temperatur på vattnet.. att ni väntar 1 vecka med att slänga i fisk gör ingen nytta? "bakteriekulturen" startar endå inte sin påbyggnad fören där är fisk i akvariet..
    Jag tippar absolut på att det är sanden.. Eller om ni har plast växter. ut med dom också och ordna riktiga växter-.

"edit" såg inte att du svarat ovanför..
    Men att låta akvariet stå utan fiskar gör ingen nytta.. Utan fiskarna händer inget i bakterie väg osv.

Hur gammal är din son? Det är inte så att han varit duktig och hällt i mat? .. Samt står o stressar fiskarna en massa direkt dom flyttat in?
    Han är 14 år och väldigt rädd om sitt akvarie. Jag tror också mest på att det är sanden. Om det fortfarande är amoniak ska jag köpa ny sand och köra utesalutningsmetoden tills vi hittar felet.

Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Skåne

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    det förstår jag . . ett annat alternativ kan ju vara att spola , tvätta och rengöra akvariumet noga , gärna med en bra svamp innan du börjar felsökningen.

om inte annat för att eliminera att det skulle finnas några industrirester av främmande ämne från transport , packning och lagring i akvariet
    Jag ska rengöra allt om det inte funkar denna gång. Hoppas det har löst sig.

Vad kan släppa amoniak i ett kar utan fisk? Jag vill inte släppa i fiskar om det kan bildas amoniak igen.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg