+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: repor i karet?

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

repor i karet?

Hejsan undrar en sak jag har tömt mitt 190 literskar och skall starta om det från början efter sjukdom.
    Och nu så lyckades jag mitt klant #!"€#"!#% tappa ner rampen i karet och det blev en repa i glaset eller så lyckades jag bara se repan då?!
    Eller så är det ett gruskorn som gjort en rejäl repa är detta någon fara? vill ju inte fylla i sand och vatten och så dör karet när vi dessutom passade på att lägga in nytt golv i helgen.

Sedan så skall jag få rent sanden måste man koka all sand eller räcker det att man häller kokande vatten över sanden? Jag hade bukvattensot (eller vad det nu hette) och startar som sagt vad om från början med filter o växter men samma sand!

Tacksam för svar då jag skall börja med detta nu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Hur djup är repan? är den knappt som du känner den med nageln är det nog ingen fara, måste vara ganska djupa repor innan glaset brister.
    Skölj bara rent det om du ska göra något med det alls. Brukar endast skölja rent sanden dom få gångerna jag startar om karen. Du kan ha i salt och köra en par dagar så det tar död på lite bakterier. För jag antar du inte har haft filtret igång under flytten i en egen spann eller liknande? Har du haft det igång hela tiden så låt det då gå kvar i spannen medans du ger karet en saltkur så har du ett bra filter fullt med nyttiga bakterier, och sen ett valfritt vattenberedningsmedel som extra start. Har du kommit på varför du fick det första gången? Annars är risken stor att du kommer att få det igen.
    Gör inte rent filtret förrän det är totalt igenkletat och skölj det lätt. Och som du skrev i förra tråden så tror jag att du ska byta mer vatten än 20liter åt gången. Byter själv ca 50% varannan vecka. Och ta inte ur växterna när fiskarna är sjuka då har dom mindre med gömställen och blir mer stressade och det finns inget som tar upp nitratet som blir nitrit sen och fiskarna börjar dö.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

jag kände den med nageln och den verkade vara lite halvdjup men kom på att sambon bara är extra nojig när vi lagt nytt golv
    Så jag kokade all sand och så gjorde jag rent hela karet och så satte jag igång det igen.
    Jag har slängt filtret då jag tror att det satt dåliga bakterier i det och nu har jag mina fiskar i karantän där de har blivit medicinerade en gång till och nu funderar jag på hur länge de skall bo kvar där?
    för två dog för en vecka sedan men jag vet inte vad de dog utav och jag såg inga tecken på att de var skjuka men jag behandlar i förebyggande syfte då alla vattenvärden var jätte bra.

Ja det stora karet måste ju komma ordentligt igång innan de får flytta tillbaks men jag vet inte om jag skall ha mina fiskar i karantän i några veckor? De bor i en fodertunna med växter och en pump i och det gammla vattnet.

jag tror att de blev sjuka för att jag hade för många fiskar och att de blev övermatade och när jag opererade knät och inte klarade av vattenbyten särskilt bra så var det som gjort för sjukdom.

Fast nu får de lite mat och det är bara fem fiskar som lever så det problemet löste sig självt dessvärre.
    kanske skall köpa flera växter också och något mera gömställe.

och en annan rolig sak jag såg att jag fått räklingar för första gången

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg