+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sortering

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

White Pearl, Blue Pearl, Black Crystal, Red Crystal, Körsbärsräkor, Gula Körsbär.

Mina snäckor

Blå, Rosa och röda Posthorn

Sortering

Hur tidigt börjar ni sortera ur "fel" färgade räkor, tex körsbärs, blue pearl och white pearl som inte är tillräckligt, röda, blå eller vita?
    Kan färgen förändras medans yngeln växer upp`
    Lägger ni alla utsorterade i samma slaskakvarie, eller håller ni dem i olika då med?
    Har ju läst om detta med urvalsodling och att man ska behålla de individer som har bäst/starkast färg.
    Så vill veta hur ni gör, jag måste nämligen börja sortera nu...
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se
    Fourm-Nybörjarinfo-Genetik

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Citat Ursprungligen postat av mollsan Visa inlägg
    Hur tidigt börjar ni sortera ur "fel" färgade räkor, tex körsbärs, blue pearl och white pearl som inte är tillräckligt, röda, blå eller vita?
    Kan färgen förändras medans yngeln växer upp`
    Lägger ni alla utsorterade i samma slaskakvarie, eller håller ni dem i olika då med?
    Har ju läst om detta med urvalsodling och att man ska behålla de individer som har bäst/starkast färg.
    Så vill veta hur ni gör, jag måste nämligen börja sortera nu...

Jag har alltid sorterat så snabbt som möjligt.. Ett måste att göra innan dom blir könsmogna. Dom räkor som inte färgat ut helt dom blir foder hos mig. Till andra djur " o inte till mig" haha.

Däremot när jag hade körsbär så tog jag bort dom som inte blev röda.. men sen dom som blev jätte jätte röda dom tog jag till ett akvarie för att försöka få fram sakura.. dock gjorde jag mig av med alla räkor innan jag kom så långt.
    Nu satsar jag bara på amano o kardinaler

Färgen brukar bli "slutgiltig" precis innan dom är könsmogna.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

White Pearl, Blue Pearl, Black Crystal, Red Crystal, Körsbärsräkor, Gula Körsbär.

Mina snäckor

Guppys äter inte räkor... inte stora iallafall
    Hur stora är de när de blir könsmogna då, ungefär?
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se

Superräka fremars avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S, CR SS & Amano

Mina snäckor

Clithon brenspinas

Hur fångar man de små räklingarna i ett litet kar med massa sten, rötter och växter då? Ska starta upp en 30 liters Dennerlekub som jag hade tänkt att ha S graderade CR och CB räkor i. Så jag måste alltså hålla på och plocka ur de räklingarna som blir en lägre gradering och tex släppa ner dem i mitt SA kar eller försöka kränga dem i akvariebutiken?

Superräka
    Reg.datum
    Apr 2010

Mina räkor

Mina snäckor

hihi... ja du har skaffat dig en skoj sysselsättning
    Fast jag vet inte hur det funkar med graderinga på crystals, dem sorterar jag inte. Vad det gäller infångning så har jag en finmaskig vanlig håv och sen har jag den söta lilla trekantiga räkhåven från ebishop som jag typ motar dem med, in i den större håven!
    Svenska GuppySällskapet
    www.guppys.se

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg