+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Olika räkor i samma kar...

Superräka Räkan95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland
    Hällingsjö (ligger mellan Göteborg och Borås)

Mina räkor

Blue Tiger räkor, vanliga Tiger räkor

Mina snäckor

Rosa och lila Äppelsnäckor, Malaysiska Sandsnäckor och Posthorn.

Medaljer

Olika räkor i samma kar...

Hej!

Har läst i ett inlägg om att man skall separera alla typer av räkor, har lite frågor ang. detta:
    Jag har ju ett shrimp set 30, där i kommer om 20 dagar att finnas blue tiger samt några gula räkor, vilken av dessa sorter är dominanta och kommer att konkurera ut den andre?
    sen, hur många räkor kan man totalt ha i ett kar på 30 liter? nu syftar jag inte på mängden olika sorter utan mängden överhuvudet taget...
    MÅSTE man separera alla sorter? Blue tiger kan ju både på vanlig tiger och ev. deep blue tiger, måste dessa vara i olika kar då?:S

hoppas ni förstår
    70 liter sällskapskakvarium
    52 liter biotopakvarium (amazonas)
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Såklart måste man inte sortera räkor, det går att ha fler sorter i samma kar (om det inte finns korsningsrisk, se korsningstabell). Men vill du lyckas odla dem är det helt klart en fördel om de går separerade. Vilka sorter som är dominerande är helt omöjligt att svara på. Det beror på en mängd faktorer bla tillgång på mat, antal av varje, storlek på karet. Att man separerar de olika tigerräkorna deep blue, blue och vanlig beror enbart på att man vill få fram så blå som möjligt. Gör man det inte kommer de flesta med tiden bli vanlig tiger. I ett 30 liters kar skulle jag inte skaffa fler än max 20 st. Då har du lite plats kvar till yngel. När du kommer upp i antal runt 100 bör du definitivt tänka på att flytta en del.

Hoppas det klarnade lite
    Senast redigerad av Janne Johansson den 2011-01-10 klockan 14:07.
    There be shrimp!

Superräka Räkan95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland
    Hällingsjö (ligger mellan Göteborg och Borås)

Mina räkor

Blue Tiger räkor, vanliga Tiger räkor

Mina snäckor

Rosa och lila Äppelsnäckor, Malaysiska Sandsnäckor och Posthorn.

Medaljer

jo, nu blev det klart här

det är nog långt på yngelfronten, får jag massa räkor så att det är typ över 50 i karet kan jag ju placera några i mina andra kar (har ju ett 52 liters, sen senare på året kommer också ett på 80 liter som jag enbart kommer ha småfiskar i så som tetror...) eller sälja
    70 liter sällskapskakvarium
    52 liter biotopakvarium (amazonas)
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg