+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vill räkor ha "bra flås"

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Vill räkor ha "bra flås"

Jag har försökt hitta svar på detta genom att läsa i trådar och allmänt om räkor men hittar inte riktigt något svar.

Jag har märkt att mina räkor blir jättepigga efter jag gjort vattenbyte, men efter en dag eller två så blir de "slöare" igen. Vet inte riktigt vad det beror på men hade en tanke om att det blir mycket syre i vattnet efter vattenbyte. (?)

Mina Malawi kräver mycket flås i vattnet och hög syrehalt (eller hur man nu säger) så där får jag ha ett extra powerhead för att de ska vara pigga och glada.

Är det samma sak med räkor??? Den pumpen jag har ger inte så mycket fräs på ytan har jag märkt. Det är en plastbehållare som hänger på kanten av kuben och vattnet rinner liksom ner som ett vattenfall.
    Behöver de mer tror ni?? Jag har en dosa med 2 st syrestenar som jag kan lägga i (köpte den till Malawikaret men använder den inte).

Vad tror ni??

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Jag tror det har något med temp. skillnader att göra? Har för mig att jag läst det nånstans

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

nope! räkor vill ha ganska lugnt vatten. just efter vattenbyte brukar alla räkor bli mer aktiva. att det är så kan bero på att de i naturen tar det som om en regnperiod kommit!? skulle vara min gissning iaf... hur varmt har du i karet? mellan 22-24 grader trivs de flesta bäst i. utom sulawesi räkor då som vill ha varmare.
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Vad är det för räkor?

Mina tigerräkor är glada för strömmande vatten, däremot mina Crystals verkar föredra lite lugnare atmosfär.
    Det filtret du har är ett så kallat "ryggsäcksfilter" och brukar räcka fint i räkkar. Troligen är det något annat som gör dem slöa, hur ser dina vattenvärden ut? äter de när du matar?
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Jag har körsbär och blue tiger. Tempen ligger på 21,5. PH har legat rätt högt men jag har sista veckan kämpat med att få ner det med hjälp av alkottar. Har fått ner det till ca 7 nu. Lagt i några kottar till och väntar ett par dagar för att se vad som händer.

(Se foruminlägg "lågt PH blir högt")

Japp, de äter som de ska. De är bara väldigt stilla. Förutom när jag bytt vatten, då är det full fräs i karet!!

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Hmmmm, värdena borde funka bra. Är det svenskodlade tigrar eller är de köpta i Tyskland?
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Det är svenskodlade tigrar. Körsbären och tigrarna beter sig likadant så det verkar inte vara ngn skillnad när det gäller det.

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Sitter de inte och plockar med något? Sitter de passiva? Mina räkor har 25 grader i vattnet, prova att höja värmen lite.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Jo, visst gör de det. Men inte hela tiden kanske. Men just efter vattenbyte så simmar de omkring och promenerar omkring på botten hela tiden och är nästan aldrig stilla så det är sådan markant skillnad.

Ska prova att höja värmen lite. Jag hade 24-25 innan men då sa någon att jag skulle sänka till runt 20-21 så då gjorde jag det. Men jag provar att höja igen.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Det är troligen inte vattenbytena som gör att de blir livliga utan att det rörs runt en massa skit/mat i karet vid vattenbyte. Prova att röra runt lite i bottenmaterialet med baksidan av håven tex. Du kommer troligen få se räkorna betydligt aktivare en timme eller 2 precis som vid vattenbyte.
    There be shrimp!

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Okej, ska testa det!

Jag har märkt en sak nu i eftermiddag dock. Jag håller på att försöka sänka PH värdet i karet med hjälp av alkottar och har slängt i fler och fler varje dag för att få ner det. Nu ligger det ca 10-14 kottar i karet och idag först märkte jag en svag sänkning och idag är det full fart på de små liven.

Kanske det är det som gjort det. Kanske PHt sänks en aning när jag gör vattenbyte då jag har lågt ph i vattnet direkt men det höjs sedan när det kommer i karet.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

ph 7 funkar fint här i Malmö, men det kanske är annorlunda i Växjö. Blir de piggare av sänkt ph är det kanon
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg