+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Teorier, myter och egenheter hos snäckor

Teorier, myter och egenheter hos snäckor

Hej allihopa

Vi är nog många som har snäckor hemma i sina burkar.
    Innan vi köpte dom är det nog många(som mig) som söker information på nätet efter snäckor för att se hur dom hålls.
    Som ni vet när man söker på nätet så hittar man ofta en massa information om en del konstiga egenheter snäckor har, en del myter om mördarsniglar som äter allt ifrån räkor till fiskar och vissa som magiskt gör rent allt.
    Oftast brukar man se dessa teorier på amerikanska forum och oftast är inläggen helt okritiserade eller utan källhänvisning.

Tänkte det var kul att samla alla dessa myter och teorier som ni har stött på för att se om andra på detta forum har stött på det eller rent av har hittat någon sanning i dom.

Jag börjar med en del som jag har hittat.

Asolene Spixi(zebraäppelsnäcka)

Teori/myt:

Enligt en forumist på ett amerikanskt forum så äter asolene spixi hydra om den kommer i kontakt med den.

Sant?, falskt?, några erfarenheter från oss?

Egenhet, Teori, observation:
    Jag hade många skräpsniglar alá kanelbulle och physa innan jag skaffade asolene spixi, efter införandet så har "skräpsniglarna" minskat markant, dock ej av vuxna exemplar utan av nyfödda. Min teori är att asolenen helt enkelt äter upp äggen för skräpsniglarna. Det som stödjer teorin är att elefanterna får nya ungar hela tiden och dom lägger ju inte ägg.

Några fler som har observerat samma sak?

Observation:

Asolenen har rapporterats äta växter. Jag har observerat samma sak i mina kar men då är det bara nykläckta ungar under 6 månader som äter på växter, vuxna exemplar bryr sig inte om växter.

Någon mer som har observerat samma sak?

Klicka på bilden för en större version

Namn:	003.jpg
Visningar:	158
Storlek:	318.3 KB
ID:	4403

Tylomelania (diverse arter) Elefantsnäcka

Teori/observation

Många är vi som har tylomelania av olika sorter.
    Är det ingen som undrar varför varför nya utväxter på gamla exemplar oftas ser ljusare och mer färglösa ut?
    Varför ser snäcklingar kläckta i våra akvarium så färglösa ut i skalen?

Jag har en teori om det som troligtvis är fel. Eller så är det fler som tänker som jag

Teori: I sulawesi så är många stenar rödaktiga.
    Vad brukar bli rött i vatten?
    Jo järn.
    Använder tylomelania järn från stenarna för att få deras distinkta ursprungliga färg?
    Eller kan det vara något annat som fattas i våra vatten som snäckorna behöver för att få sin färg?

_____

Det är dom myter, teorier jag har stött på hittills. Observera att dom inte har mycket till källor eller har blivit kritiserade så ta dom för vad dom är.

Fyll gärna på med saker ni har stött på i eran resa på nätet efter information.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Kul tråd

Oxå väldigt nyfiken på varförTylosarnas skalutväxt är så "gultråkig".
    Vackert rödbruna skal blir gröngulagrå & svarta skal blir........ljusare.

Känns instinktivt som att de saknar nåt i kosten.

Flamingo blir ju vita i fångenskap pga att de inte äter räkor/kräftdjur. Zoo matar sina med färgat foder. Oftast gillar inte nån enstaka individ fodret och äter annat.Därför blir dessa vitare.(Läst på infoskylt. Mins tyvärr ej var. Skansen? Ölands Djurpark?
    Senast redigerad av Bladet den 2011-01-12 klockan 13:38.
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Jo precis, det kan ju vara något med dom inhemska svamparna som växer där med som påverkar skalen.
    Har sett på flera användares bilder att deras snäcklingar är lite mer gulaktiga i skalen istället för rostbruna, det var det som fick mig att börja fundera på det.

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Mina thylosar är Svensk födda och de har mörkt skal likaså de som finns hos vår djurbutik som jag vet är uppfödda där
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Intressant tråd

Hur är det med myten om "Anetoma Helena" den såkallade mördarsnäckan. Äter den levande räkor?
    There be shrimp!

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlägg
    Mina thylosar är Svensk födda och de har mörkt skal likaså de som finns hos vår djurbutik som jag vet är uppfödda där
    Mm, just oranga snäcklingar brukar hålla färgen bra(kommer från towutisjön?) medans dom gula tylosarna(poso?) verkar få snäcklingar som det lyser gult igenom där det egentligen ska vara svart.
    På andra typer av snäckor brukar det vara ett tecken på för lite kalk i vattnet men skalet verkar inte vara tunt på dessa snäcklingar, bara färglöst. Har av båda sorter och den oranga har inga problem med skalen.

Är det då något som dom gula behöver som dom oranga klarar sig utan tro?

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

de som är i djurbutiken är inte oranga det är yellow antenna och de är kolsvarta i skalen även de nyfödda.

Ang Helenorna om de äter räkor vet jag inget faktiskt vet bara att de förökar sig som kaniner

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlägg
    Intressant tråd

Hur är det med myten om "Anetoma Helena" den såkallade mördarsnäckan. Äter den levande räkor?
    Jag har en liten teori om det också faktiskt.
    CR räkor är ju dom som ska ha blivit uppätna enligt myten, kan det då tänkas att anentome helena inte finns naturligt i deras biotop utan dom snäckor som normalt lever med CR är fredliga och snarare en indikator på att inga rovfiskar är på gång.
    Då kommer den thailändska elaka mördarsnigeln och smyger sig på den ej ont anande räkan som bara ser en snäcka komma emot sig.
    Anentomen kommer närmare och närmare tills den är nära nog att faktiskt suga tag i den intet ont anande räkan och börjar smaska på den.
    eller som en sa på aquaticquotientforumet: maybe the shrimp don't realize the snail is dangerous (until it is too late!)

det är min teori utan att ha ägt en anentome helena.

Eller så är det bara dåliga räkor(sjuka, ej kapabla till att fly) som blir uppätna.

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlägg
    de som är i djurbutiken är inte oranga det är yellow antenna och de är kolsvarta i skalen även de nyfödda.
    Hm, det är intressant. mina precis nykläckta gula tylosar brukar vara kolsvarta för att sedan bli sådär genomskinliga som jag pratade om. Men dom i djuraffären hos dig fortsätter alltså att vara kolsvarta även när dom blir större?

Ni kanske har något i jönköpingsvattnet som vi inte har då? Det som fattas så att säga.

Vet att uppsala har ett onaturligt vatten med högt ph(8,5), ganska lågt kh(4-5) och en konduktivitet runt 40. Brist på någon mineral då kanske?

Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Thylomenia sp orange

Medaljer

Vet att akvariefolket i stan klagar på vårat vatten då det mesta dör vilket även djurbutiken berättat...detta har jag dock inte märkt något av då både mina fiskar och räkor förökar sig och blir stora o fina. Vet att vi har kloraminer i vattnet sen hittar jag inte mer än detta: http://jonkoping.se/toppmeny/omkommu...080008496.html
    Jag använder easy life vid alla mina vattenbyten för att ta bort kloraminerna vet att djurbutiken INTE använder det men de har ett helt nytt sump system till dessa karen där thylosarna går, och ja de behåller sin svarta färg när de växer.

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av grottbert Visa inlägg
    Jag har en liten teori om det också faktiskt.
    CR räkor är ju dom som ska ha blivit uppätna enligt myten, kan det då tänkas att anentome helena inte finns naturligt i deras biotop utan dom snäckor som normalt lever med CR är fredliga och snarare en indikator på att inga rovfiskar är på gång.
    Då kommer den thailändska elaka mördarsnigeln och smyger sig på den ej ont anande räkan som bara ser en snäcka komma emot sig.
    Anentomen kommer närmare och närmare tills den är nära nog att faktiskt suga tag i den intet ont anande räkan och börjar smaska på den.
    eller som en sa på aquaticquotientforumet: maybe the shrimp don't realize the snail is dangerous (until it is too late!)

det är min teori utan att ha ägt en anentome helena.

Eller så är det bara dåliga räkor(sjuka, ej kapabla till att fly) som blir uppätna.
    tror inte på den teorin. jag provade ju att sätta ner 5st cr ihop med 25-30st helenor. hade dom där i en vecka och matade som vanligt, ingen räka blev tagen. gick en vecka till fast med bara pulvermat nån dag ibland endast för räkorna. och ingen blev tagen. så jag sätter mina pengar på att helenorna bara tar räkor som inte mår bra....
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Jo jag har ju ingen anentome att testa teorin med så det är bara en teori, det är som du säger troligtvis dåliga räkor redan.
    Fast min teori är kanske lite mer spännande

Lite som att en dörr slår igen plötsligt. Det är troligtvis vinden men mer spännande att säga att det är spöken

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

hahaha jo så e det väl
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka Katjas avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Län
    Skåne

Mina räkor

Atya Gabonensis, RCS, Amano

Mina snäckor

Thylomania sp yellow, Brotia pagodula, Neritina sp, Mysteriesnegle(Äpplesnäckor), Posthorn, anatome helene.

kampbørgen 033.jpgSådan ser mine små gule babyer ud i Helsingborg Det er bare nogen af mine store snegle som får grim udvækst på skallen, men jeg ved ikke hvorfor?
    Mvh Katja!
    www.bettasite.se

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ser ut som du har korsat phoso gul med sp. gul, har du dina Tylomelania blandade??
    Sp. yellow har grönbrunt skal och gröngul lite randig kropp medans phoso gul har svart skal och ljusgul kropp.

Jag har observerat någonting annat och det är Tylomelania perfecta, när man köper dem har de en beläggning som starkt påminner om betong, när de föds här får de inte denna beläggning utan får normalt skal.

Min teori är att någon där nere kommit på idé att doppa dessa snäckor med brunt skal och brun kropp i någonting betongliknande för att de på så sett ska bli aktraktivare och därmed lättsålda plus att de inbringar mer pengar, snäckan bildar defentivt inte den här betongliknande beläggningen själv och av någon anledning slutar den alltid någon milimeter ner från skalöppningen.

Detta är en teori jag har och om det ligger till så låter jag vara osagt
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg