+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: 30 l Svartvatten - inte nöjd :-(

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

30 l Svartvatten - inte nöjd :-(

Jag har ett 30 liters svartvattenkar som är så fult :-( Jag får verkligen inte till det så att det blir fint och ser naturligt ut. Snälla hjälp mig med lite tips och råd.

Ska säga också att jag just nu har svart quartssand, 2 st mangroverötter, 1 st svart lavasten (syns ej på bilden men den är rätt snygg med hålor och gropar i) lite jawamossa, någon annan mossa/tång som jag inte vet vad det är, men har bara lite grand av den. En växt i bakgrunden som jag inte heller vet vad det är.
    Dessutom ligger det boklöv och alkottar i karet.

Invånarna är ca 30 st körsbärsräkor och ca 5-8 st blue tiger samt 15 st små boraras merah (eller hur det nu stavas).

Nackdelarna just när är att det först och främst är fult.... dessutom syns nästan aldrig de blå räkorna för de är så mörka och allt i karet är också mörkt. De sitter gärna på rötterna eller på sanden. De syns bara om de sätter sig på löven eller på mossan.

Vad kan jag göra för att få karet snyggare?? (byta sand? inreda på annat vis? skaffa andra växter eller prylar?)

Alla tips är välkomna!!!

(har dessutom fullt sjå att hålla PH t nere så INGET som höjer PH i karet)

Skickar med en bild på mitt gräsliga kar :-(PICT0006 liten.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Det ser väl inte dumt ut? Jag tycker du har lyckats med en svartvatten biotop. Kanske ett dumt val att köra svartvatten till räkor då man inte ser blue tigerna så ofta men dina små rasboror måste ju stortrivas. Vad har du för ph?

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Jag har en annan tråd (högt ph blir lågt) där jag skriver om mina problem med att hålla PH lågt. Nu har jag lyckats komma ner till 7 men jag kämpar för att få ner det mer. Men det vill inte riktigt tyvärr.

Jo, det var nog inte så smart.... Kanske jag får starta ett till och ha tigrarna där istället. Borde ha dem på vit sand... då hade de synts fint :-)

Superräka Räkan95s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland
    Hällingsjö (ligger mellan Göteborg och Borås)

Mina räkor

Blue Tiger räkor, vanliga Tiger räkor

Mina snäckor

Rosa och lila Äppelsnäckor, Malaysiska Sandsnäckor och Posthorn.

Medaljer

#3 gula körsbär hade ju varit skitsnyggt i de där karet! som små lysande prickar som vandrar runt! Snyggt kar med!
    70 liter sällskapskakvarium
    52 liter biotopakvarium (amazonas)
    30 liter räkakvarium

Mvh Niklas

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Ja verkligen!!! Men jag kan väl inte blanda gula och röda körsbär antar jag. De lär väl korsa sig.

Hade jag tänkt på det innan så hade jag nog inte valt just blue tiger. Men det är lätt att vara efterklok... :-)

Guldräka Champis_Sannas avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Län
    Västergötland

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Mina snäckor

Posthorn

Jag tycker att ditt kar är riktigt fint ju!

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Hur vill du att ditt akvarium ska se ut? Vad är "fint" för dej? Vad ska synas mest? Räkor, växter - eller en snygg helhet.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Det är nog det som är så svårt... :-) Att jag inte riktigt vet. Men jag vill att räkor och fiskar ska synas mest. Resten ska liksom bara vara "bakgrunder" eller hur man nu ska säga.

Jag vill inte ha för rörigt i karet. Och det tycker jag att det är just nu. Jag håller på och möblerar om just nu så jag lägger in en bild sedan när jag är klar så får ni se hur det blev.

Jag har 4 st kar och är aldrig riktigt nöjd med något av dem. Jo, det stora Malawikaret är jag nöjd med ibland, men de är sådana envetna grävare så när jag gjort "fint" så dröjer det bara en dag eller två så har de möblerat om igen... haha. Men det är lite kul det med.

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Torreador Visa inlägg
    Jag har ett 30 liters svartvattenkar som är så fult :-( Jag får verkligen inte till det så att det blir fint och ser naturligt ut. Snälla hjälp mig med lite tips och råd.

Ska säga också att jag just nu har svart quartssand, 2 st mangroverötter, 1 st svart lavasten (syns ej på bilden men den är rätt snygg med hålor och gropar i) lite jawamossa, någon annan mossa/tång som jag inte vet vad det är, men har bara lite grand av den. En växt i bakgrunden som jag inte heller vet vad det är.
    Dessutom ligger det boklöv och alkottar i karet.

Invånarna är ca 30 st körsbärsräkor och ca 5-8 st blue tiger samt 15 st små boraras merah (eller hur det nu stavas).

Nackdelarna just när är att det först och främst är fult.... dessutom syns nästan aldrig de blå räkorna för de är så mörka och allt i karet är också mörkt. De sitter gärna på rötterna eller på sanden. De syns bara om de sätter sig på löven eller på mossan.

Vad kan jag göra för att få karet snyggare?? (byta sand? inreda på annat vis? skaffa andra växter eller prylar?)

Alla tips är välkomna!!!

(har dessutom fullt sjå att hålla PH t nere så INGET som höjer PH i karet)

Skickar med en bild på mitt gräsliga kar :-(Bifogad fil 4523

jag tyckte det där såg väldigt naturligt ut.

Guldräka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Roliga, läs låggraderade CR & CB
    Sakura (från JanneJ, Paris2011)
    WP
    Körsbär, röda

Mina snäckor

Här är akvariets städpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig snäcka.
    Sandsnäckor, Mönstrade
    sandsnäckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div färger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Det är nog det som är så svårt... :-) Att jag inte riktigt vet. Men jag vill att räkor och fiskar ska synas mest. Resten ska liksom bara vara "bakgrunder" eller hur man nu ska säga.
    Jag vill inte ha för rörigt i karet. Och det tycker jag att det är just nu.
    STOR parantes;
    Jag vet inget om svartvatten. Så mitt svar ignorerar detta då jag inte vet hur man tänker/prioriterar i dessa kar. Kanske en lösning vore just att ha fiskarna du nämnde och bara gula räkor i detta kar.............men jag vet inte HUR gula, gula räkorna verkligen blir i det vattnet/ljuset...............SLUT parantes

Om du håller dej till en (mörk,matt) färg i karet, både på substrat och rot/stenar, med enstaka växter(gröna) så blir räkorna "färgklickarna" (.......Oavsett färg(!) ) som ögat dras till då räkorna är det enda som "rör sig".

Tips!.Jag har sett Arek s kar i verkligheten. De finns även på bild i hans album, "Räk hyllan". Han vill att räkorna ska synas. Personligen tycker jag hans räkhylla är lagom stram/manlig/ombonad.
    .............och räkorna syns!!!!

Jag har 4 st kar och är aldrig riktigt nöjd med något av dem. Jo, det stora Malawikaret är jag nöjd med ibland, men de är sådana envetna grävare så när jag gjort "fint" så dröjer det bara en dag eller två så har de möblerat om igen... haha. Men det är lite kul det med.

Lägg gärna in bilder (4 kar) i ditt eget Album under publikt så kan du få konkretare råd.
    Här älskar vi bilder..........

.........Lycka till med räkandet........
    220L Fisk, mal och Fire&körsbär.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(räk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svängd Hörnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

Hej igen
    Nu har jag möblerat om och ändrat lite och NU är jag nöjd :-D

Jag tycker det ser naturligt ut men det finns mer öppen yta och man ser både räkor och fiskar bättre. Colaflaskan tyckte jag faktiskt var ett naturligt inslag den med.... Det ligger mycket i våra sjöar, det vet jag som gillar att snorkla omkring, haha

I colaflaskan har jag lagt en liten bit rot, lite "tång" och ett löv. Det är jättefint när räkorna kryper in där :-)

En av rötterna jag hade innan lindade jag in i javamossa och ställde upp så fick den långa roten vila på den. Den långa roten sticker upp en liten bit ur karet, (vilket den iof gjorde tidigare med). Jag klippte isär växten och delade upp den i flera mindre delar, satte några på roten, en på stenen och en i gruset. Jag vet inte om den klarar sig på roten och på stenen men annars får jag köpa en annan.

Ska gå in och kolla på Areks kar också. Japp, jag ska slänga in lite bilder. Kanske ikväll annars får det bli en annan dag. Jag älskar själv att kolla in alla andras kar så jag vet precis vad du menar
    Bifogade bilder

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

Om du önskar tips hade jag...(jag tycker inte att karet är så illa som du skriver)

Vänt roten om då jag tycker att man titta direkt mot den som sticker mot framrutan...kanske vrida den så att de är mot högra hörnet bak istället..
    Och sedan ahde jag endast lagt ner 3 blad åt gången precis som du har det vid framrutan vänster...
    Det hade nog gjort det mindre rörigt....

Jag ser inte mina tigrar heller så mycket...men jag känner att det är okej...då jag vet att de trivs...
    Men ett tips är då för dig att tex mata i vänster hörn så kommer de ju fram...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Mossan är lite för spretig för min smak. Tror du skulle få ned ph lite om du bytte till shrimpsoil.
    MVH /// Frasse

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Kronoberg

Mina räkor

Körsbärsräkor
    Blue Tiger
    Chrystal Red
    Chrystal Black

Mina snäckor

Posthornssnäckor

CatsWhisker och Frasse: Har ni kollat på de två sista bilderna jag lade in? Efter att jag ändrat i karet?

Eller menar ni den första bilden jag lade in?

CatsWhisker och Frasse: Har ni kollat på de två sista bilderna jag lade in? Efter att jag ändrat i karet?

Eller menar ni den första bilden jag lade in?
    Ah fler bilder det missade jag nu ser det bättre ut men vet inte om anubiasen på stenen passar in. Whats up with the glasflaska?
    MVH /// Frasse

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg