jag testade att snickra ihop ett litet kolfilter härom dan. Här är en liten film som visar att filtret tar bort den gula färgen som blir av alkottarna. Vet inte hur det funkar annars men det borde ta bort en del av de skadliga ämnen som finns i vattnet.
Vattnet i hink 1 är lätt te färgat av ca 50 alkottar som har legat i hinken hela dan. Ph har sjunkit från 7,5 till 6-6,5.
En liten akvariepump flyttar vattnet till ett 40 cm långt pvc (40mm i diameter) rör fyllt med aktivt kol. Ni ser själva hur klart och fint vattnet som kommer ut ur röret är.
Men bortse från mina fötter och alla skakningar i filmen. det var inte lätt att hålla i röret och filma samtidigt.
Detta är trots allt bara ett litet test. om jag ska bygga vidare på iden så får det bli en bättre upphängning.
http://www.youtube.com/watch?v=HXmjVyvj0pE
man blir ju pinkenödig av ljudet på filmenverkar ju funka, och det renar nog bort det mesta skadliga i vattnet
![]()
att bara äga ETT akvarium är omöjligt
precissom att rena brännvin fast med kortare rör
![]()
han hade dom säkert till å rena regnvatten till dricksvatten med![]()
jag e en tråkig j*vel men jag vill gärna flika in ett citat jag hittade på nätet angående just aktivt kol . .
referenslänk för dom som vill/bör läsa på lite angående aktivt kolNär man filtrerar vatten eller sprit genom kol så är det första som händer att vattenlösliga ämnen, som finns kvar i kolets porer sedan tillverkningen, löses upp. Det är ämnen som inte förgasats och lämnat kolet och som inte tvättats bort efter tillverkningen. Det är för dyrt att tvätta kolet helt rent och alla industriella filter startas ändå upp och kolet spolas rent före användning, alla som arbetar med aktivt kol vet att dessa ämnen finns i kolet. Ämnena (salter) kan närmast beskrivas som tvålliknande.
När dessa ämnen löses upp så stiger pH från 7 till nästan 10 och kolet fungerar inte alls bra förän pH återställts till samma som vatten eller sprit, ca pH 7 (neutralt). Innan man renar sprit med kolet så måste dessa ämnen tvättas eller spolas ut.
http://hembryggning.com/rening-med-aktivt-kol/
kan vara ganska nyttig läsning för noviser på ämnet
eftersom många verkar sugna just nu
-------------------------------------------
Disclaimer :
Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.
Driver Akvariefantast.se med en polare !
Disclaimer :
med andra ord ingen större förändring ???
låter bra för framtida planer hos mig . . ska ta till mig av din beskrivning av hur du förberädde innan du använde det =)
Tack =)
Disclaimer :
Det finns aktivt kol och aktivt kol. Man bör undvika det som inte är för akvariebruk, just av de anledningar Dennis är inne på. Kolet för akvariebruk är ok direkt från start.
Annars ser filtret helt ok ut, precis vad som brukar rekommenderas - långt rör och litet flöde, båda sakerna ger lång kontakttid med kolet.
Hilsen,
/P
Nothing happens until something moves (Einstein).
Bokmärken