+ Svara p mne
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Berkning av volym, hjlp nskas!

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Berkning av volym, hjlp nskas!

Kpte ett stort begagnat alu-akvarium i somras och har inte koll p den exakta volymen p det.

Sljaren sa att det var 120 cm brett och 375 L stort men jag antog senare att det var 265 eftersom det r mera en standardstorlek men nu nr jag mtte det s insg jag att det r ver 124 cm brett...
    Hur jag n gr s fr jag det inte till 120 cm, inte ens exakt 124 eller 125 cm utan ngonstans mellan 124,7 - 124,8 cm...

S hr blev mtten i cm:
    50 djupt
    50 hgt
    124,7 brett / 124,8 brett

Enligt en sida jag hittade ska man rkna hjd x bredd x djup och sedan (om man rknar i cm och vill ha till liter) dela det med 1000...
    Resultatet blev 311,75, allts ca 311 L... Rknar jag med bredden 124,8 cm blir det 312 L.
    r det rtt? Det lter ju som en udda storlek, ja ven bredden (124,7 cm) r ju lite udda eller hur...?
    Har sett ett kar som ser (ungefr?) likadant ut som mitt p Blocket, men som r 150 cm brett (150 x 50 x 50) och r 375 L stort... http://www.blocket.se/goteborg/Akvar....htm?ca=15&w=1
    S hr ser mitt kar ut iaf:
    SDC12748.jpg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    1 337

Mina rkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula rkor.

Mina snckor

Bl Posthorn
    Rosa Posthorn.

Yttermtt eller innermtt?? Lter som en ngot frvirrad situation med alla siffror..

Spelar inte s stor roll med de mtten du angav...men det kan aldrig bli 375 liter

Ditt kar r p 312 liter...eller mindre om du anvnder innermtt...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utkar mina kar med Galaxy....

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av CatsWhisker Visa inlgg
    Yttermtt eller innermtt?? Lter som en ngot frvirrad situation med alla siffror..

Spelar inte s stor roll med de mtten du angav...men det kan aldrig bli 375 liter

Ditt kar r p 312 liter...eller mindre om du anvnder innermtt...
    Ja, det r frvirrande!
    Ok, men innermtt var lite svrt att mta upp med tumstocken och alu-kanterna och det ganska tjocka mittenslaget som r lite ivgen...
    Det var lite ver 122 cm, svrt att sga eftersom tumstocken viker sig dr och det inte finns plats att flla ut en ny del men ngra mm till var det, hgst en halv cm... Hittar jag ett mttband kanske jag kan f mer exakta siffror p innermttet...

Enklaste sttet att rkna ut hur mnga liter det r p r att rkna om innermtten i dm, eftersom 1 liter = 1 dm3. Ngon mm gr ingen skillnad, men rknar man yttermtt fr man med volymen p glaset. I ditt fall blir det: 5 x 5 x 12,48=312, eller 5 x 5 x 12,47=311,75. Allts r ditt akvarium p 312 liter.

Guldrka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    522

Mina rkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Om det r standard mtt s r det 125x50x50 hade det varit ett 375 hade mtten varit 150x50x50

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlgg
    Om det r standard mtt s r det 125x50x50 hade det varit ett 375 hade mtten varit 150x50x50
    Tja, d r det vl inte standard d... Jag kan inte f det till 125 cm brett ens nr jag mter yttermttet, det saknas ngra mm dit...
    Nr jag frskte mta innermttet s blev det ju mindre, jag har inte ftt ett exakt mtt n fr det funkade inte med tumstocken men det verkar vara typ 123 cm eller s, jag mste anvnda mig av ngot annat istllet fr att f ett exakt innermtt...

Det verkar ju som om sljaren antingen inte hade koll p saken eller blste mig lite fr han pstod att det var typ 375 L - eller kanske 365 L men det var ju bra mycket mindre.

Det enklaste sttet att rkna ut det p r ! http://www.kalkyleramera.se/vardag/v....php?shape=kub
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

312 liter r ditt akvarie!

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlgg
    312 liter r ditt akvarie!
    Ok, tack fr lnken ocks ... men kanske de har rtt, borde man inte mta innermttet p akvariet egentligen...? Fr att f den egentliga volymen p insidan av akvariet...?
    Eller mter ni alltid utsidan av akvariet nr ni berknar volymen?
    Jag har funderat p det nu, det r lite svrt att gra det med en tumstock bara men det mste ju g att lsa...

Tar alltid yttermtten sen avrundar du till nrmsta tiotal under.. s brukar det stmma!

det finns mycket udda mtt ocks.. mitt senaste jag slde va 97*48*62 och det r inte s vanligt

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlgg
    det finns mycket udda mtt ocks.. mitt senaste jag slde va 97*48*62 och det r inte s vanligt
    Ok, d utgr jag ifrn yttermtten om det r vad man brukar gra.
    Fast det vore kanske en bra id att ta reda p den exakta volymen nr man fyller upp akvariet, jag menar inte bara hur stort akvariet r utan hur mycket vatten det egentligen innehller...?
    Jag tnker p nr man ska dosera vxtnring, ektosonsalt, eventuell medicin i framtiden, eller r det inte s petigt egentligen?

Aha, jo det lt ju lite udda...

nja s petigt r det inte inte i min vrld i alla fall! har alltid doserat till yttermtten!

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg