Sidan 3 av 9 FrstaFrsta 12345 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 126

mne: Lite frgor angende Rk akvarium!

dom kostar nog s verallt.. Men dr jag handlar har jag alltid handlat sen jag brjade med akvarie.. sjlvklart brjade jag som dom flesta andra med "fisksoppa" .. och nu det senaste ret har jag ftt mycket bra "rea" priser
    iomed att jag alltid handlar s mycket och ofta.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Ngra frgor om uppstart av mitt cocoon.

1: Jag kommer anvnda shrimpsoil ebi gold och undrar om det r ngon fara att ha i fr mycket? Desto mer shrimpsoil = lgre pH eller stabiliserar det sig p 6-6,5 oavsett hur mycket man har i?

2: Kan man blanda shrimpsoil med kalkfri sand/grus? Fr att f vxterna sitta bttre. Eller skall man skippa att blanda?

3: Lampan som ingr i ett Cocoon2 r ett Red-white, undrar om detta r det mest optimala ljus fr vxter?

4: Filter systemet r en Flow60, har lst att folk inte r njda med detta. Undrar vad ni rkommenderar fr annat i karet?

5: Har bestllt vxter frn Tyskland. S det tar ngra dagar innan man har vxterna hemma. Undrar om man starta upp karet utan vxter fr att ha f igng bakteriekulturen, tillvxt av nyttobakterier? Eller r det bttre och vnta?

6: Bra bakteriekultur fr rkorna och som passar Shrimpsoil?

7: Kan man anvnda Svensk skiffer i Karet?

Hade problem med att f bort klistret efter klistermrket p karet. Hade ingen billig sprit s jag var tvungen att ppna en fin flaska diamantfiltrerad vodka
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Jag testar att svara p alla frgor som jag stt andra gra Det verka funka bra!

Citat Ursprungligen postat av Kenzo Visa inlgg
    Ngra frgor om uppstart av mitt cocoon.

1: Jag kommer anvnda shrimpsoil ebi gold och undrar om det r ngon fara att ha i fr mycket? Desto mer shrimpsoil = lgre pH eller stabiliserar det sig p 6-6,5 oavsett hur mycket man har i? du kan ha i hur mycket du vill! det stabiliserar sig bara bttre desto mer du har!

2: Kan man blanda shrimpsoil med kalkfri sand/grus? Fr att f vxterna sitta bttre. Eller skall man skippa att blanda? du kan blanda men det r mycket ondigt att frstra soilen s.

3: Lampan som ingr i ett Cocoon2 r ett Red-white, undrar om detta r det mest optimala ljus fr vxter? den kan fungera bra!annars om du vill ha annat s tror jag www.pwss.se sljer lsa andra rr...

4: Filter systemet r en Flow60, har lst att folk inte r njda med detta. Undrar vad ni ”rk”ommenderar fr annat i karet?
    det filtret fungerar bra.. men det fr sdant ovseen jag sjlv har bestllt http://www.guldfisken.se/beta/catalo...31c11545c428e0 till mina cocoon just fr att dom har strre filterutrymme och gr mycket tystare.
    5: Har bestllt vxter frn Tyskland. S det tar ngra dagar innan man har vxterna hemma. Undrar om man starta upp karet utan vxter fr att ha f igng bakteriekulturen, tillvxt av nyttobakterier? Eller r det bttre och vnta? du kan starta upp karet utan vxter ja! Men bakteriekulturen kommer inte om du inte har djur i akvariet! men visst kan du starta upp det OCH slnga i djur i vntan p vxter!

6: Bra bakteriekultur fr rkorna och som passar Shrimpsoil?
    bra bakteriekultur? den bsta bakteriekulturen r en riktig bakteriekultur som kommer av att man har djur i akvariet..
    7: Kan man anvnda Svensk skiffer i Karet?
    det gr jag personligen sjlv ocks s det ser jag inte ngon anledning till att man inte ska kunna.. kan finnas risk fr kalkhaltiga mnen i.

Hade problem med att f bort klistret efter klistermrket p karet. Hade ingen billig sprit s jag var tvungen att ppna en fin flaska diamantfiltrerad vodka hahah SLSERI... ett nytt rakblad hade fixat biffen.. om du vill att spriten som blev ver ska gra ngon nytta s kan du f min adress haha

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Tack Majki01 Vgade inte anvnda rakblad...var rdd att repa glaset. Dax fr uppstart ikvll d och sen invnta vxter. Har du vgarna frbi bjuder jag p lite finvodka

En frga till...det finns ngot stt att kolla om stenen innehller kalk, vet du (eller ngon annan) hur?

Guldrka Exelons avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ln
    Dalarna
    Inlgg
    522

Mina rkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

En undring bara, rcker den belysning som du fr med i karet, fr det r vl det du ska kra co2 i? Fr r ljuset fr kasst s kommer det bli algodling om du brjar gda och tillstta co2 med fr dlig belysning.

13w kan behva utkas. det hade varit om man typ hade cocoon 2an men kpte ljus"rampen" som hr till cocoon 5an eller 6an.

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Nu har vi varit ute och knackat lite skiffer (hade lite ver efter altanbygge) och testat lite olika frslag. Visar bilder p ett som bde jag och flickvnnen tycker blev helt okej. Det kanske blir lite ndringar nr vxterna kommer i. Testar lampan och ser hur det gr, fungerar det inte skaffar jag en till.

Funderar p vad som r det bsta vattenfrhllandet fr att ha Cr och Cb i karet?
    Typ Ph, KH, GH mm.

Ni fr grna komma med tips och vad man ska tnka p vid uppstart av nytt akvarium. Det skulle uppskattas

Precis! testa lampan ett tag frst.. Tror inte ngon annan har testat p det sttet och ngon br bli den frsta... den skiffern ser ju dock rtt kalkhaltig ut ..

Och om den nu r kalkhaltig vilket jag faktiskt tror nu nr jag ser bilderna.. d kommer den "sl" ut mnena som snker ph med soil och du kommer f ett hgre ph.

Men fyll med vatten... starta med fiskar och kolla ph om ett par dagar.. r det inte ner mot 6 om ett par dagar! d fr du nog ta ut stenarna!

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlgg
    Precis! testa lampan ett tag frst.. Tror inte ngon annan har testat p det sttet och ngon br bli den frsta... den skiffern ser ju dock rtt kalkhaltig ut ..

Och om den nu r kalkhaltig vilket jag faktiskt tror nu nr jag ser bilderna.. d kommer den "sl" ut mnena som snker ph med soil och du kommer f ett hgre ph.

Men fyll med vatten... starta med fiskar och kolla ph om ett par dagar.. r det inte ner mot 6 om ett par dagar! d fr du nog ta ut stenarna!
    Hittade hur man kan kolla om stenen innehller kalk genom att anvnda avkalkningsmedel till kaffebryggaren. Skall ivg och handla mat s det passar ju bra och kpa lite avkalkningsmedel.

Guldrka skreakalles avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    966

Mina rkor

Sakuras,Crystal Black i olika graderingar..
    Amano..

Mina krabbor

Flatlss har jag haft en gng (Crabs) inte roligt..
    Eller testa stenen med lite saltsyra;bubblar det r det kalk i.....Ser bra ut annars

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Citat Ursprungligen postat av skreakalle Visa inlgg
    Eller testa stenen med lite saltsyra;bubblar det r det kalk i.....Ser bra ut annars
    Ok tack! Var kper man saltsyra?

Reg.datum
    jan 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    966

Mina rkor

Amano..

Mina krabbor

Enklast r vl om man knner nn som jobbar p ett laboratorium ! (Som jag gr !) Annars vet jag faktiskt inte var man kper det ?! Kan funka med andra syror ox men vet inte vilka.

Rkrom
    Reg.datum
    dec 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    40

Citat Ursprungligen postat av skreakalle Visa inlgg
    Enklast r vl om man knner nn som jobbar p ett laboratorium ! (Som jag gr !) Annars vet jag faktiskt inte var man kper det ?! Kan funka med andra syror ox men vet inte vilka.
    Avkalkningsmedel fr kaffebryggare fungerar ocks. Lttare att hitta i livsmedelsbutiken!
    http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=89

Reg.datum
    jan 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    966

Mina rkor

Amano..

Mina krabbor

Skitbra beskrivning ! Oftast r det vl citronsyra man anvnder till sin kaffebryggare ? I s fall kommer man billigare undan om man gr till sin lokala frghandlare....

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Har fyllt i vatten i karet, tror att Majki01 har rtt. Misstnker att stenarna innehller lite kalk.
    PH vrdet i karet r nu 6,9 vattnet som jag hllde i ph 7,3". Skall kolla om ngra dagar och se vilket ph vrde som vattnet kommer att stabilisera sig p.

Har en frga angende ljuset till Cocoon2.
    Kommer att ha vxter som trivs med starkt ljus.

Skall kpa ett till akvariebelysning s frgan lyder,
    vilket tycker ni r bst att infrskaffa en likadant som jag har dvs. Nature Solar Duo Boy 13 W och
    kra tv st bredvid varandra eller en Aquatic Nature Solar Duo Boy 26 W och kra singel?

MVH Kenzo

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •