+ Svara p mne
Sidan 1 av 9 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 126

mne: Lite frgor angende Rk akvarium!

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Lite frgor angende Rk akvarium!

Efter flera timmars sittande framfr datorn och frskt lra mig s mycket om rkor allmnt i denna forumet s har jag lrt mig en liten del p kort tid. Vill tacka alla som r flitiga p att dela med sig av sina kunskaper i denna nya vrd fr oss nybrjare.

Har en gel del funderingar fortfarande.

Frgorna gller ett akvarium p 23liter

1: Kan man kra Co2 i ett akvarium dr man har planerat att ha mycket fina vxter och rkor?

2: Vet att det r bra att ha lv i karet tex bok, mandel hassel mm. Men r det fr att snka Ph vrdet i karet eller ter rkorna av lven?

3: Hur mnga lv skall man ha i karet och nr skall man byta ut lvet?

4: Byter ca 20% vatten i veckan. Hur mnga rkor i ett Fluval edge 23liter akvarium tycker ni att man skall ha?

5: Har lst att semester foder minskar ddligheten hos rkor. Ni som anvnder semester foder vilken sort kr ni med och hur sm bitar?

6: Ni som matar era rkor ibland med tex ekologiskt spenatblad mm. Lgger ni in hela tex spenatblad i karet? Tar man upp bladet efter en stund eller hur gr man?

Brjar med dessa frgor,

Med vnlig hlsning
    en mycket intresserad nybrjare Kenzo

Ps Bilder p mitt nystartade Fluval Edge kommer snart

2. Like wrang gillade inlgget.
  3. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    1 337

Mina rkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula rkor.

Mina snckor

Bl Posthorn
    Rosa Posthorn.

1: Kan man kra Co2 i ett akvarium dr man har planerat att ha mycket fina vxter och rkor?
    ja det kan man..vad jag vet har bland annat clas och Majki p detta forum det s...
    2: Vet att det r bra att ha lv i karet tex bok, mandel hassel mm. Men r det fr att snka Ph vrdet i karet eller ter rkorna av lven? bda delarna..finns mycket att ta av bladen..de hjlper att snka viss ph och tillfr snygg del i inredningen..

3: Hur mnga lv skall man ha i karet och nr skall man byta ut lvet?
    Jag har tv stycken i mina kar p 30 liter...byter nr de nstan r upptna..jag anvnder ek och lnn...kokade innan..
    4: Byter ca 20% vatten i veckan. Hur mnga rkor i ett Fluval edge 23liter akvarium tycker ni att man skall ha?
    drom tvistar de lrde...jag har ca 50 rainbow i mina kar p 30 liter..men cr & cb har jag endast 15 st...
    5: Har lst att semester foder minskar ddligheten hos rkor. Ni som anvnder semester foder vilken sort kr ni med och hur sm bitar? har du ett vl fungerande kar som inte blir fr varmt sommartid s klarar de sig lnge p de organismer som finns..
    jag la i vanligt semesterfoder fr fiskar i somras..vi var ivg tv veckor..inget ddsfall..jag bytte 50% vatten vid hemkomst..

6: Ni som matar era rkor ibland med tex ekologiskt spenatblad mm. Lgger ni in hela tex spenatblad i karet? Tar man upp bladet efter en stund eller hur gr man? jag ger broccoli, spenat , mortter och kombinerar detta med vanligt rkfoder. jag matar s att all mat skall vara uppten inom 3-4 timmar..matar var tredje - var fjrde dag..

Bara frga p ...hr finns hur mycket kunskap som helst...och mnga med otroligt breda och nya upplevelser hela tiden...
    VLKOMMEN DJUPT NER I RKTRSKET...
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utkar mina kar med Galaxy....

5. Thanks Kenzo tackade fr inlgget.
    Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

1000 tack Catswhisker, uppskattar svaren..

Rkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Vrmland
    Inlgg
    1 414

Mina rkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila pplen

1. Man kan gasa ihjl rkor och fiskar med co2 om man verdoserar! Den r inte giftig i sig utan bara om man verdoserar. CR/CB tl inte gdningar s bra s om du ska ha co2 och kra med gdning tex pmdd s satsa p lttare rkor (vet iofs en del som kr gdning men de frkar sig inte s bra trots lg dosering). I mitt hightech med co2 och pmdd har jag krsbr rainbow och amano. Planen r att kpa en splitter till co2:n och brja med det till cr/cb-karet fr att kunna snka pH:t dock med controller fr att ha extrem koll p doseringen s att inte mina rkor dr av verdos.

clas

8. Thanks Kenzo tackade fr inlgget.
    Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

Jag matar en del med weekendfoder, men en gng i veckan 1/4 dels liten bit r nog lagom. Svrt att sga hur mycket man ska mata men de ter upp det p ett dygn. Nr jag matade fr mnga dagar i strck steg gh vrdet i akvariet. Det var ltt tgrdat med 20%vb varannan dag i en vecka.

10. Thanks Kenzo tackade fr inlgget.
    Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlgg
    1. Man kan gasa ihjl rkor och fiskar med co2 om man verdoserar! Den r inte giftig i sig utan bara om man verdoserar. CR/CB tl inte gdningar s bra s om du ska ha co2 och kra med gdning tex pmdd s satsa p lttare rkor (vet iofs en del som kr gdning men de frkar sig inte s bra trots lg dosering). I mitt hightech med co2 och pmdd har jag krsbr rainbow och amano. Planen r att kpa en splitter till co2:n och brja med det till cr/cb-karet fr att kunna snka pH:t dock med controller fr att ha extrem koll p doseringen s att inte mina rkor dr av verdos.

clas
    Tack Clas fr info. Har haft vxt akvarium i ngra r, kr med co2 och pmdd. Som du skriver s kanske det r helt ondigt och brassa p co2 i karet om man ej kan ha tillrkligt med Pmdd + ljuset r kass i ett fluval edge kar. Typiskt skulle ha CR s och CB s i karet . D fr jag behlla mina enkla vxter i karet.

Bilden: 3veckor efter uppstart + min CR test rka

DSC00131.jpg

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlgg
    Jag matar en del med weekendfoder, men en gng i veckan 1/4 dels liten bit r nog lagom. Svrt att sga hur mycket man ska mata men de ter upp det p ett dygn. Nr jag matade fr mnga dagar i strck steg gh vrdet i akvariet. Det var ltt tgrdat med 20%vb varannan dag i en vecka.
    Tack Saga09,
    Kr du med ngon speciell semester foder fr rkor eller vanliga till fiskar?

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

Roliga, ls lggraderade CR & CB
    Sakura (frn JanneJ, Paris2011)
    WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Hr r akvariets stdpatruller !!!
    Clithon corona, humlerandig taggig sncka.
    Sandsnckor, Mnstrade
    sandsnckor, svarta ( mini?)
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp blandat ;)
    Tylomelania sp Orange
    Tylomelania sp Towutensis

Citat Ursprungligen postat av Kenzo Visa inlgg
    Har haft vxt akvarium i ngra r, kr med co2 och pmdd. Som du skriver s kanske det r helt ondigt och brassa p co2 i karet om man ej kan ha tillrkligt med Pmdd + ljuset r kass i ett fluval edge kar.

D fr jag behlla mina enkla vxter i karet.

Bifogad fil 4649

Jippi. du verkar kunna vxter (det gr inte jag.........)

Vill inte ha co2 eller pmdd i karen. (20L, 30L) Vad tycker du r "enkla" (antar kravlsa) vxter till ett rkakvarium.

............Gillar vxterna p din bild..........Gissar p anubis,javamossa,Thailand stjrna(Pomo??Heli?? nnting)
    220L Fisk, mal och Fire&krsbr.......................Kommande filterprojekt
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(rk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens
    56L Platy, Tylos, Posthorn...svngd Hrnfiltermatta+ Eheim compact 300
    20L WhitePearl..................Svampfilter+luftpump & AquaFlow60
    31L Cocoon CR CB.............Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300

Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

Tack Saga09,
    Kr du med ngon speciell semester foder fr rkor eller vanliga till fiskar?
    Jag anvnder vanligt weekendfoder till fiskar, det billigaste jag kan hitta. Brukar landa p 14kr fr en karta med 5 sm block.

15. Thanks Kenzo tackade fr inlgget.
    Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Citat Ursprungligen postat av Bladet Visa inlgg
    Jippi. du verkar kunna vxter (det gr inte jag.........)

Vill inte ha co2 eller pmdd i karen. (20L, 30L) Vad tycker du r "enkla" (antar kravlsa) vxter till ett rkakvarium.

............Gillar vxterna p din bild..........Gissar p anubis,javamossa,Thailand stjrna(Pomo??Heli?? nnting)
    Tjena

Har dessa vxter i karet. Anser att dessa r ganska lmpliga vxter att ha utan Co2 och pmdd. Men anvnder nrings tabletter JBL ferrotabs i gruset, vet dock om det r bra fr rkorna.
      • Pogostemon helferi Thailand stjrna tycker jag r riktig fina och dom r ltta.
      • Java mossa p en gren. Fina och ganska ltta ibland blir mossan bruna och trista. mossan sprider sig och fastnar p ALLT.
      • Anubias nana: Mycket ltta, brukar placera denna vxt dr det r minst ljus
      • Staurogyne sp: fina och lga vxter. Ganska ltta, Se bildDSC00158.jpg

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Sandsnckor, Mnstrade
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Tack!!!!

Ngon annan som vet ifall JBL Ferrotabs r ok fr rkor?...................(Antar din mening var nekande)
    31L Cocoon, Sakura Fisksson ...........................Slimline m filtermaterial + Eheim compact 300
    20L IKEA(rk)vas, Sakura avkommor,Paris ........Slimline m filtermatrial+ powerhead

Barnens

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Ngon annan som vet ifall JBL Ferrotabs r ok fr rkor?...................(Antar din mening var nekande)
    Nice Cocoon akvarium du har. Hade varit riktigt snyggt med ngra Pogostemon helferi mellan stenen och roten...
    r du njd med karet? Funderar starkt p att inhandla cocoon 31 liters. Bra ljus fr vxterna men har hrt att filtret r lite kass.
    MVH Kenzo

Guldrka Bladets avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    797

Mina rkor

WP
    Krsbr, rda

Mina snckor

Sandsnckor, Mnstrade
    Posthorn, div frger
    Elefanter dvs
    Tylomelania sp Orange

Nice Cocoon akvarium du har. Hade varit riktigt snyggt med ngra Pogostemon helferi mellan stenen och roten...
    Tack. r p jakt efter Pogostemon helferi men den r slut i Uppsala och norra Stockholm (E4:an).

r du njd med karet? Funderar starkt p att inhandla cocoon 31 liters. Bra ljus fr vxterna men har hrt att filtret r lite kass.
    MVH Kenzo
    KP
    Jag lskar mitt cocoon 31L (6:an) . Gtt och suktat ett r innan jag slog till.

Det r just de rundade hrnen som ger sn effekt. Liknar lite ett konstverk med rrligt inre........jaja....flum flum......men har man sett dem p riktigt s blir man lite kr.

ven lite Feng Shui att inte ha vassa kanter ut mot rummet och rkor knns lite Japanskt s varfr inte.

Det som inte knns bra r att kasta (sopbergen vxer nd) ett nytt filter men tyvrr fr man nog inse de.............OM man behller cocoonfiltret s rkskra det !!! Enklast r att kpa en extra "filterpatron" som inte r genomborrad, dvs ej titthl underifrn och tr p.

Lycka till........... Rkliga hlsningar

Blev tvungen att lmna in datorn (strul) s nu blir det Kvll/helg dator nn vecka. D "gubbens" gr till jobbet .

Har lite smdliga bilder p VisningsCocoonerna p BrommaZoo. Tyvrr i fel dator. Fr jag till det nd s lgger jag dem i denna trd senare.

Barnens

Rka Kenzos avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    213

Mina rkor

KK, Panda, BB
    Snow White/Rosa
    CR/CB SSS, SS, S+, S
    Braviata

Tack. r p jakt efter Pogostemon helferi men den r slut i Uppsala och norra Stockholm (E4:an).

KP
    Jag lskar mitt cocoon 31L (6:an) . Gtt och suktat ett r innan jag slog till.

Det r just de rundade hrnen som ger sn effekt. Liknar lite ett konstverk med rrligt inre........jaja....flum flum......men har man sett dem p riktigt s blir man lite kr.

ven lite Feng Shui att inte ha vassa kanter ut mot rummet och rkor knns lite Japanskt s varfr inte.

Det som inte knns bra r att kasta (sopbergen vxer nd) ett nytt filter men tyvrr fr man nog inse de.............OM man behller cocoonfiltret s rkskra det !!! Enklast r att kpa en extra "filterpatron" som inte r genomborrad, dvs ej titthl underifrn och tr p.

Lycka till........... Rkliga hlsningar

Blev tvungen att lmna in datorn (strul) s nu blir det Kvll/helg dator nn vecka. D "gubbens" gr till jobbet .

Har lite smdliga bilder p VisningsCocoonerna p BrommaZoo. Tyvrr i fel dator. Fr jag till det nd s lgger jag dem i denna trd senare.

Tack fr info Bladet !
    Skulle bestlla Cocoon 6 men det var slut s det blev en 2a istllet. Gillar sm akvarium och har sett p ntet att de som tvlar anvnder denna size. S det blev en tva, kper nog en 6a lite senare.

Fick allt som jag bestllde idag. Tnkte starta en trd dr man kan flja mitt projekt Cocoon 2 uppstart!

Med vnlig hlsning Kenzo

21. Like Bladet gillade inlgget.
    vet inte om ngon skrivit det. men om du kr co2 i rkkaret ocks.. s slng inte ner massa lv osv .. co2 snker phn mer n tillrckligt om du d har en massa annat som ocks snker ph vrdet s ja d fr du fr lgt ph

Annars vet jag faktiskt inga direkta negativa saker med att kra co2 i rk akvarie. s lnge man gr det p ett smart stt och inte "co2"frgiftar djuren.. "har rkat gra det en gng" nr jag inte anvnde magnetventil och hade co2:n igng hela dygnet..

Pmdd i sig klarar ju rkorna.. kan inte komma p nu p rak arm vilket av mnena det va CR/CB r knsliga mot... Kanske va det just micro:n eller ngon av dom andra.. men om du d vill att ex cr/cb ska leva friskt i akvariet s r det ju bara att skippa just micron av pmdd:n.. "om det nu r micron dom r extra knsliga mot"..

Samtidigt s vet jag folk som frkat dom utan problem med pmdd fullgdning...
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg