+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur länge går dom med rom?

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

4 st Amano räkor, 3,1

Hur länge går dom med rom?

Som ny medlem och ny räkägare (amano) så har ja lite funderingar

Satte upp mitt akvarium lördagskväll (köpt begagnat med tillhörande fiskar och räkor)
    När jag kom hem igår efter jobbet så tyckte jag att räkorna betedde sig annorlunda. Jag kan verkligen INGENTING om räkor än =P
    Iaf så kändes det som att dom hade nån typ av parningslek. Efter ett litet tag så började dom faktiskt att para sig! superroligt.
    Efter att ha läst på lite nu så förstår jag att är det väldigt lätt att få rom på honorna så ska väl inte se detta som ngt unikt...
    När jag kom hem idag så är honan FULL av ägg! går det verkligen så fort? Helt galet!
    Men jag klagar inte =)

har läst lite om uppfödning av Amano och har förtstått att det är lite pyssligt. Får se om jag skulle orka försöka nån gång... kanske skulle vara rätt kul att lyckas om det är så svårt som folk säger

Hur ofta befruktas honorna och hur länge går dem med äggen innan hon släpper dem?
    Det jag läst är att man bör byta kar på honan när det börjar bli dags att släppa larverna. Men när är det då?
    Om det går så här fort som det gjort nu så känns det som att man måste vara snabb...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Amanolarverna behöver bräckt vatten för att utvecklas så det blir inga räklingar tyvärr!

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

det hänger lite på temp i karet. hade en hona som gick med rom i 5veckor i 22graders vatten. försökte odla fram hennes larver men det gick inget vidare. troligtvis hade jag ett för nystartat saltvattenkar. gör väl ett försök senare igen...
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

4 st Amano räkor, 3,1

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg
    det hänger lite på temp i karet. hade en hona som gick med rom i 5veckor i 22graders vatten. försökte odla fram hennes larver men det gick inget vidare. troligtvis hade jag ett för nystartat saltvattenkar. gör väl ett försök senare igen...
    Oj så länge. Ja i så fall har jag ju inte brottom Antar att det går snabbare i varmare vatten då, vilket mitt är (25 grader).
    Men kommer nog att vänta, måste nog införskaffa en del grejer och läsa på lite mer innan jag ger mig på ett försök.
    Larverna får bli fiskmat så länge =)

vet du hur ofta honorna blir befruktade?

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ja i 25 grader är det nog ca 4 veckor. finns en del du får förbereda innan ja de kan bära rom igen redan en vecka efter de släppt larver.
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg