+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Rådfrågning

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Rådfrågning

Har juh som slängt upp ett 240 liters kar
    Har dribblat tankemässigt med mig själv och sambon nu i nån månads tid
    Och nu har vi kommit fram till vad vi vill ha för fiskar
    Var förbi våra hääärliga djuraffär i dag och rådfrågade om sorter
    Vill juh verkligen ha eldbuksciklider så det är bestämt
    Frågade om jag kunde ha mosaikgurami med eldbukarna och han sa att det var inga problem
    Frågade givetvis hur många av varje jag kunde ha
    Då sa han att jag kunde lätt ha 10 stycken mosaikguramisar och 6 stycken eldbuksciklider
    Kan detta verkligen stämma? känns lite väl mycke....
    Någon som har erfarenhet av just denna kombon?

Vill juh som inte ha någon fisksoppa.
    Har för övrigt ganska mycke växter i akvariet både låga höga plus musselblommor
    samt rötter,några grottor och rådasand som bottensubstrat 0,8-1,2 mm

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Du kan nog skippa gurami då dom kommer att bli ihjäl stressade av eldbukarna, som kan vara riktigt tuffa. Mina fajtades vilt med zebra ciklider när jag hade dom i 540l 4 eldbukar och ett par zebror.
    Om du vill ha en fin ciklid som är lugn så är blå ciklid att rekommendera eller ett par viltfärgade scalarer. Eller Multispinosa, Sajica ciklider.
    Så ska du ha ciklider så skaffa "kamrater" av samma storlek och kaliber. OCH skaffa arter från samma kontinent då dom har väldigt stor skillnad i vatten värden. Iaf om man vill att dom ska leka och trivas. Tycker att det verkar bli mycket med 16 fiskar som samtliga är mellan 10-20 cm. Ett bra riktmärke (gäller ej tetror och andra stimfiskar) Är 1l per cm fisk.
    Skaffa några få arter bara och någon snygg L mal. Och mycket rötter och växter sydamerikanska kar är alltid snyggast (min åsikt).
    Senast redigerad av Exelon den 2011-01-20 klockan 21:22.

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Kan ha och kan ha... sköter du karet rätt kan du ha mer fisk i ändå, men det blir inget roligt akvarium och du får troligen några dödsfall på vägen. I ett kar av den storleken skulle jag sätta två par ciklider, inte mer. Inred så de får varsin halva av akvariet som revir. Du kommer få en del gruff, men chanserna är rätt stora att det lyckas. Mosaikerna rekommenderar jag inte som sällskap, de är för veka. Bättre med någon lite större stimfisk, gärna någon som går högt. Kongotetra (8-10 st), nättetra, vinkeltetra kan vara exempel. Alternativt ett gäng lite tuffare ungfödare upptill, svärdbärare t ex. Du kan ändå råka ut för dödsfall om någon av cikliderna får ett utbrott.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

En bild på karet vore kul
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Har för tillfället lite extra röda körsbärs räkor, några rainbow (tror jag) och ett gäng som jag inte har en aning om vad det är. :P

Mina snäckor

I snäckväg så glider det fram malaysiska sandisar, lite skräpsnäckor och ett gäng bruna och rosa posthorn.

Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Kan ha och kan ha... sköter du karet rätt kan du ha mer fisk i ändå, men det blir inget roligt akvarium och du får troligen några dödsfall på vägen. I ett kar av den storleken skulle jag sätta två par ciklider, inte mer. Inred så de får varsin halva av akvariet som revir. Du kommer få en del gruff, men chanserna är rätt stora att det lyckas. Mosaikerna rekommenderar jag inte som sällskap, de är för veka. Bättre med någon lite större stimfisk, gärna någon som går högt. Kongotetra (8-10 st), nättetra, vinkeltetra kan vara exempel. Alternativt ett gäng lite tuffare ungfödare upptill, svärdbärare t ex. Du kan ändå råka ut för dödsfall om någon av cikliderna får ett utbrott.

Hilsen,

/P
    Dock så skulle det inte vara vidare lyckat att ha blå ciklider ihop med svärdbärare om man nu inte vill ha mass slakt..

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Du får nog läsa lite bättre, det var jag som rekommendera blå ciklider inte Patrik.

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Har för tillfället lite extra röda körsbärs räkor, några rainbow (tror jag) och ett gäng som jag inte har en aning om vad det är. :P

Mina snäckor

I snäckväg så glider det fram malaysiska sandisar, lite skräpsnäckor och ett gäng bruna och rosa posthorn.

Ber om ursäkt om det blev en misstolkning, kanske inte borde ha citerat dig.. :confused:

Det jag ville var mest att understryka att om hon sätter dessa ihop så kommer det bara bli mass slakt..

Ber än en gång om ursäkt för mitt lilla felsteg där..

MVH// Patrik Hammarlund

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Svärdbärare är rätt tuffa fiskar ändå, hade helt klart vågat kombinera dem med blå ciklid - iaf till cikliderna landar på drygt 10 cm. Har kört kombon svärdbärare och mindre centralare, funkar helt ok (fast visst, särdeles med svärdbäraryngel blir det inte).

Hilsen,

/P

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2011
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Mina snäckor

Svärdbärare är rätt tuffa fiskar ändå, hade helt klart vågat kombinera dem med blå ciklid - iaf till cikliderna landar på drygt 10 cm. Har kört kombon svärdbärare och mindre centralare, funkar helt ok (fast visst, särdeles med svärdbäraryngel blir det inte).

Hilsen,

/P
    Jag har haft svärdbärare ihop med blå ciklider, och blå cikliderna tog kol på svärdbärarna när de bara var 5-6 cm om jag inte minns helt fel och snabbt som fan gick det, hade tre svärdisar och två blå ciklider på mindre än en vecka var svärdisarna knalldöda.. Och då var ju ändå svärdisarna någonstans mellan 8-12 cm

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Blåååser liv i denna tråd igen
    Skaffade mig 6 stycken eldbukar för att dom skulle få bilda sina egna par själva
    Men två dog ganska snabbt av okänd anledning och nu har jag bara fyra kvar
    Problemet är att dom är SÅ fruktansvärt skygga,och håller sig mest i grotterna eller bland rötterna
    Tänkte skaffa någon mer fisk så att dom förstår att det inte alls är farligt att komma fram
    Just nu kan man tro att karet är helt tomt,vilket är jäkligt ledsamt

Någon skrev att jag kunde ha svärdbärare
    Men hur är det med segelfensmollysar månne?

*Värme*

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Segelfenor... tja, i beteende och storlek så borde det funka, krux med segelfenor är att de är rätt svåra fiskar att hålla i normala akvarium. Med högre temp (28 grader och uppåt) och en del salt i vattnet är de däremot enkla. Lite andra krav på vattenkemin än eldbukarna alltså. Däremot är idéen med lite "strykfisk" bra, lockar troligen fram eldbukarna. Kanske nättetran är ett alternativ? Vinkeltetran blir också rätt stor, och går liksom nättetran rätt högt upp i akvariet.

Hilsen,

/P

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Segelfenor... tja, i beteende och storlek så borde det funka, krux med segelfenor är att de är rätt svåra fiskar att hålla i normala akvarium. Med högre temp (28 grader och uppåt) och en del salt i vattnet är de däremot enkla. Lite andra krav på vattenkemin än eldbukarna alltså. Däremot är idéen med lite "strykfisk" bra, lockar troligen fram eldbukarna. Kanske nättetran är ett alternativ? Vinkeltetran blir också rätt stor, och går liksom nättetran rätt högt upp i akvariet.

Hilsen,

/P

Jag såg i efterhand att dom ville ha lite bräckt vatten,så typiskt när dom är rätt ståtliga i mina ögon
    Tycker verkligen tetror är fula,vette huun vad jag har i mot dom när jag tänker efter
    Men det är nog för att jag tycker att dom är ganska stissiga
    Överallt och ingestans på en och samma gång
    Och sen har jag aldrig stött på någon fin tetra heller
    Googla på vinkeltetra men det föll juh inte alls mig i smaken
    Den var juh SÅ färglös likaså med vinkeltetran,grå som en gamal räv...
    Så om jag vill ha en tetra med liiite färg vad skulle du rekommendera då,som självklart ska gå med eldbukarna.
    Men svärdbärare ska funka, platy då?
    Ge mig meeeer förslag så blir jag glader

*Värme*

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kongotetran har en hel del färg, blir stor och går högt upp. Rysligt vackra fiskar. Svärdbärare hade jag vågat köra, även om erfarenheterna i tråden går lite isär. Platyn är mindre, lite vekare och inte lika snabb - den hade jag inte kört.

Räkyngel Tines avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Län
    Västernorrland

Mina räkor

Körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor: blå och lila. Posthorn: rosa, röda. Malaysiska sandsnäckor, Elefantsnäckor

Mina krabbor

Vampyrkrabbor
    Jag har eldbukar i mitt 720L tillsammans med papegojjor, niquaragua, sajica, elfenben, nyckelhål, choklad och hantelcilkider.
    Men jag törs inte blanda in något annat än ciklider i det karet (förutom några malar), andra fiskar är oftast mer försiktiga och har svårare att anpassa sig efter revir och rangordningen som är bland cikliderna. Men de är ju individer de också, så visst kan det gå att blanda ihop eldbukar med diverse andra fiskar, men som andra också skrivit tidigare så skulle jag nog försöka skapa gott om gömställen och naturliga reviravskiljare i karet innan jag sätter ner nya fiskar.
    Anledningen till att dina eldbukar inte vill visa sig är antagligen att de inte ser några andra fiskar i karet och då tror de att det är någon rovfisk i närheten och törs inte visa sig. Ett gäng med stimfisk skulle säkert locka fram dem! Törs stimfiskarna va framme så törs eldbukarna också...
    Men mitt förslag är ciklider till sällskap åt eldbukarna. Några till storleken mindre, lite tuffare ciklider, typ elfenben, zebra, sajica eller liknande tror jag skulle funka.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    720L Ciklider, 400L Polyptherus Showelnose Öronål mm, 140L Tillväxt, 120L Sällskap/tillväxt, 54L Sällskap/snäckor, 30L Körsbär

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av Tine Visa inlägg
    Jag har eldbukar i mitt 720L tillsammans med papegojjor, niquaragua, sajica, elfenben, nyckelhål, choklad och hantelcilkider.
    Men jag törs inte blanda in något annat än ciklider i det karet (förutom några malar), andra fiskar är oftast mer försiktiga och har svårare att anpassa sig efter revir och rangordningen som är bland cikliderna. Men de är ju individer de också, så visst kan det gå att blanda ihop eldbukar med diverse andra fiskar, men som andra också skrivit tidigare så skulle jag nog försöka skapa gott om gömställen och naturliga reviravskiljare i karet innan jag sätter ner nya fiskar.
    Anledningen till att dina eldbukar inte vill visa sig är antagligen att de inte ser några andra fiskar i karet och då tror de att det är någon rovfisk i närheten och törs inte visa sig. Ett gäng med stimfisk skulle säkert locka fram dem! Törs stimfiskarna va framme så törs eldbukarna också...
    Men mitt förslag är ciklider till sällskap åt eldbukarna. Några till storleken mindre, lite tuffare ciklider, typ elfenben, zebra, sajica eller liknande tror jag skulle funka.

Har suttit och diskuterat med mig själv febrilt nu i några timmar
    Zebraciklider är väla inte så lämpligt att ha i ett kar med växter, äller?
    Vad jag har förstått så käkar dom upp dom till slut
    Så dom går bort
    Fastnade lite för elfenben cikliden
    Men vad jag har förstått så är det väl en albino variant av zebra cikliden,rätta mig om jag har fel,men skulle det vara så så går dom också bort
    Och då hamnar jag sist men inte minst på dessa sajica ciklider
    Blev stört förälskad i deras utseende, trots att dom inte är så färgglada :p
    Dom ser nästa oskyldiga ut med sina runda drag i ansiktet
    Finns det olika varienter av denna sajica ciklid?
    Har inte alls mycke kunskap av ciklider
    Så må juh fråga mig fram, hur många av dessa kan jag pytsa ner i karet?
    Utan att det blir kaos och fisk soppa?

Grottor och gömställen finns det i karet så det räcker och blir över,hade täntk att jag skulle möblera om lite så att det blir mer avskilda avdelningar i karet.

*Värme*

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg