+ Svara p mne
Resultat 1 till 14 av 14

mne: Nybrjare och osker p syrebrist? 4xCR Miniakvarium

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Myskskldpadda, nstan som en krabba! ;)

Nybrjare och osker p syrebrist? 4xCR Miniakvarium

I mitt lilla kar (5.7l) s huserade 6st Crystal Red, tills imorse d 2st hade dtt.
    Inhandlade alltihop i lrdags och har tagit 50% vatten frn sambons fiskakvarie, s bakteriekulturen br vara fungerande.
    Nu har resterande klamrat sig fast hgst upp p grenen som nr nda upp till vattenytan och gr ytterst sllan ngra strre aktiviteter - det r vl mest ned till botten fr att ta lite och sen upp igen.

Jag frstr att "akvariet" r i absolut minsta laget fr rkor men jag har samtidigt inga planer p att plocka fram strre kolonier, n. 120l fiskakvarium samt 180l skldpaddsakvarium tar fr stor plats s det fick helt enkelt bli ett litet.

Sambon bytte lite vatten under dagen idag och d fungerade det bra fr iallafall 3 av de 4 som r kvar, tills nu framt kvllen.
    Har frskt lsa p s gott det gr men jag r nd vldigt osker p hur jag ska agera.

Syretabletter, inget att tnka p? Sg ngon liten rad nr jag googlade att ett mne dri r giftigt fr rkor, gller detta alla sorters syretabletter?

Hoppas p verseende och snabba svar.
    God afton!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

har du pump i karet? temp? ph?
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Guldrka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Ack Vrmland du skna
    Inlgg
    860

Mina rkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

har du ingen pump s tycker jag att du ska skippa rkorna. varfr skaffa s svra djur till ett s litet kar. Personligen tycker inte JAG att man ska ha ngot levande i pyttesm akvarier, frutom vxter d. 20 liter r minimum enligt mig, fr det r skit svrt att f stabila och bra vattenvrden i mindre kar.

Men okej. PH, nitrat och nitrit r skitviktigt att du hller koll p. Ph br ligga runt 6,5. nitrat och nitrit ska vara noll!

So I take it that the aquarium wasn't "inkrt" other than taking some water from another aquarium ? 50% old aquarium water doesn't hold enough bacteria to make an aquarium ready to move rkor inside.

What about the inredning ? New plants ? New plants should be watered for at least a week with daily water changes so that all the chemicals go away.

In general I agree with Wotan though. 5 liter is way too small. 20l aquariums are not that big at all.

As a quick fix, put in a syresten with a luftpump and see how they react. In the long run, get a larger aquarium and "inkr" it correctly (5-6 weeks without rkor).

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    har du pump i karet? temp? ph?
    Det r med bottenfilter, s pump finns, om n liten. PH-stickor har jag inte lyckats f tag p idag, dvs hos den lokala djuraffren.
    Tempen ligger p ca 20-25 grader.

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlgg
    har du ingen pump s tycker jag att du ska skippa rkorna. varfr skaffa s svra djur till ett s litet kar. Personligen tycker inte JAG att man ska ha ngot levande i pyttesm akvarier, frutom vxter d. 20 liter r minimum enligt mig, fr det r skit svrt att f stabila och bra vattenvrden i mindre kar.

Men okej. PH, nitrat och nitrit r skitviktigt att du hller koll p. Ph br ligga runt 6,5. nitrat och nitrit ska vara noll!
    Se nedan.

Citat Ursprungligen postat av JenL Visa inlgg
    So I take it that the aquarium wasn't "inkrt" other than taking some water from another aquarium ? 50% old aquarium water doesn't hold enough bacteria to make an aquarium ready to move rkor inside.

What about the inredning ? New plants ? New plants should be watered for at least a week with daily water changes so that all the chemicals go away.

In general I agree with Wotan though. 5 liter is way too small. 20l aquariums are not that big at all.

As a quick fix, put in a syresten with a luftpump and see how they react. In the long run, get a larger aquarium and "inkr" it correctly (5-6 weeks without rkor).
    Jag frstr att det absolut inte r optimalt fr fem re fr rkorna att leva i spass trng milj. Testade tidigare att ha rkor i fiskakvariet men de blev snabbt upptna och detta blev en snabb lsning, om n dumdristig s vill jag de bara vl.
    Givetvis vill jag lyckas rdda de terstende 3 (1 dog under natten) men det ser mrkt ut. Fungerar det inte, s vad har ni fr tips? Kra in karet i ngra veckor utan inneboende?

Min sambo har jobbat med allehanda akvariehantering tidigare och tyckte att skopa ver "gammalt" vatten br vl fungera, men det kanske inte rckte fullt ut. Notera dock att hon pysslade med fiskar, ej rkor, s det var en chansning.

Nya plantor var det och en ny redwood-bit som jag nu i efterhand inser att jag kanske borde preparerat bttre, men nu r skadan skedd.

Jag ska nog ta och kolla efter ett lite strre akvarium nd, sambon lr halshugga mig men vad gr man inte fr de sm liven.
    Nvl.

Rkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, bl tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, mnga varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: krsbr, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Rosa och bl posthorn, malaysiska sandsnckor, physor,

Medaljer

Jag gissar p att du frgiftat dina rkor, att vxterna och ev roten slppt ifrn sej ngot giftigt. I ditt lge nu skulle jag ta ur all inredning. Byta 50% vatten, grna fylla p med akvarievatten. Sen knycka vxter och ngon inredningsdetalj ifrn akvariet s att du fr dit microbakterier och lite alger fr att hjlpa det lilla akvariet att komma i balans.

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

hller med saga
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlgg
    Jag gissar p att du frgiftat dina rkor, att vxterna och ev roten slppt ifrn sej ngot giftigt. I ditt lge nu skulle jag ta ur all inredning. Byta 50% vatten, grna fylla p med akvarievatten. Sen knycka vxter och ngon inredningsdetalj ifrn akvariet s att du fr dit microbakterier och lite alger fr att hjlpa det lilla akvariet att komma i balans.
    Okej, det r ju absolut vrt ett frsk.
    Skall jag d flytta den "nya" inredningen till skldpaddsakvariet eller fiskakvariet, eller helt enkelt en bytta med vatten s det fr "g in sig"?

Testade att lgga i en bit av en syretablett och det fick fart p dom.
    Samt att r det inte de minsta som r knsligast? Av alla 6 va det 3 som var stora, strax ver 2cm, och det r de som har dtt. De 3 andra r relativt sm, inte ver 1.5cm iallafall och de stdar p.

Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av MartinT Visa inlgg
    Okej, det r ju absolut vrt ett frsk.
    Skall jag d flytta den "nya" inredningen till skldpaddsakvariet eller fiskakvariet, eller helt enkelt en bytta med vatten s det fr "g in sig"?

Testade att lgga i en bit av en syretablett och det fick fart p dom.
    Samt att r det inte de minsta som r knsligast? Av alla 6 va det 3 som var stora, strax ver 2cm, och det r de som har dtt. De 3 andra r relativt sm, inte ver 1.5cm iallafall och de stdar p.
    Koka roten, sen kan du lgga i den i fiskakvariet nr den har kallnat. Vxterna skulle jag ha i en skl med vatten i en vecka och byta vatten varje dag. Sen kan du plantera dom hos rkorna igen. Jag brukar frga p affren nr jag kper vxter hur lnge de har varit i butiken. Ju lngre de varit i butiken desto mer vxtnring hinner de lmna ifrn sej. Det r de strsta rkorna som r knsligast. De har smre anpassningsfrmga och det r drfr jag och mnga med mej endast sljer ungdjur. Rkor vxer s fort s det lnar sej inte att kpa vuxna djur, de dr bara fortare.

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlgg
    Koka roten, sen kan du lgga i den i fiskakvariet nr den har kallnat. Vxterna skulle jag ha i en skl med vatten i en vecka och byta vatten varje dag. Sen kan du plantera dom hos rkorna igen. Jag brukar frga p affren nr jag kper vxter hur lnge de har varit i butiken. Ju lngre de varit i butiken desto mer vxtnring hinner de lmna ifrn sej. Det r de strsta rkorna som r knsligast. De har smre anpassningsfrmga och det r drfr jag och mnga med mej endast sljer ungdjur. Rkor vxer s fort s det lnar sej inte att kpa vuxna djur, de dr bara fortare.
    Sdr, nu har jag fljt det till punkt och pricka. 2 rkor kvar, hoppas inte de knner sig ensamma.
    Tack s jttemycket fr all info och alla tips. Jag br plugga vidare ang detta knner jag.

Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Uppsala
    Inlgg
    2 365

Mina rkor

Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snckor

Medaljer

Lycka till.

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Det gick sdr. I helgen s dog de sista tv. Frst ena och innan jag hann plocka ur den lille s va det som att den andre lade sig brevid, klamrade sig fast och sedan dog sjlv. Nr jag tog upp den ena s satt den andre nmligen "fast".

Men nu brjar jag om, lite strre, lite bttre (frhoppningsvis)..
    Har skt p forumet efter folk som kr med Zolux Nanolife Cube, 10-20-30 liter. Mycket kar till liten peng m jag sga, p Aquantastic-sidan.
    Det jag ville veta var r om ngon anvnder sig av dessa, sg att det fanns en samkpstrd men det var ingen handfast information dr varken gllande leveranser (hela/trasiga kar) eller funktionalitet.

S, ja. Ider?
    Tack p frhand!

Guldrka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Ack Vrmland du skna
    Inlgg
    860

Mina rkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

markus p http://www.aquantastic.se har billiga. men tyvrr inga i lager just nu. Han hller p att flytta till strre lokaler s just nu vill han inte ta hem fr mycket. Men maila och frga du. han r jttebra att ha gra med.

Rka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    119

Mina rkor

53l Krsbr

Mina snckor

Anentome Helena

Mina krabbor

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlgg
    markus p http://www.aquantastic.se har billiga. men tyvrr inga i lager just nu. Han hller p att flytta till strre lokaler s just nu vill han inte ta hem fr mycket. Men maila och frga du. han r jttebra att ha gra med.
    Ja precis, det va dr jag hittade karen. Nu terstr bara att hitta ngon som har/haft ett Nanolife-kar som kan bertta lite pros/cons.
    Men jag skall allt skicka ivg ett mail, tack o bock fr info!

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg