+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Utöka vattenmängden i ett Dymax Iq3

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Västra götaland

Utöka vattenmängden i ett Dymax Iq3

Hej!
    Har en funderare om att utöka vattenvolymen i mitt lilla kar, är helt grön på området men har förstått att större vattenmängd är att rekommendera, gillar att hitta på egna lösningar på problem och knåpa ihop saker så funderade på om jag kunde ta en plasttank till båtar på 12 - 20 liter och koppla den till en pump som cirkulerar det vattnet till akvariet, kan man vinna något på det rent kvalitetsmässigt på vattenvärdena? Eventuellt trycka ner lite filter i tanken och driva filtret och cirkulationen med hjälp av backventiler på slangarna och övertryck i bensintanken med hjälp av en luftpump? Vad tror ni?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

hade säkert funkat. frågan e ju snarare om det inte är sååå mycket enklare med ett större kar
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2011
    Län
    Västra götaland

Jo, kanske är så. Bara det att nu fick jag detta lilla kar i julklapp så tänkte nu har jag det och kanske kan förbättra det på något sett, och sen rent platsmässigt vet jag inte om jag har plats för ett större kar. Medans en extra tank kan jag lätt gömma under bordet. Men ska köra igång akvariet och se lite hur det funkar, blir säkert ett större i framtiden ändå

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Det skulle funka men det verkar som en massa meck! Sätt en slang från pumpen till tanken och en slang från tanken till utblåset!

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

blir väl som ett stort ytterfilter. Köp nått stort sådant och skruva ner flödet. Mer vatten spelar nog minimal roll när det ändå är så små kar, utan köper du ett större ytterfilter så får du ju mer goda bakterier och stabilare vattenvärden.
    Och du slipper ha massa teknik som tar plats i det redan lilla karet.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg